Sida 1 av 3
Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 11:53
av Provocative77
Jag anser mig ha hyffsad koll på mina däck o när jag sneglar på dem så har de sett bra ut.
Men nu i dagarna började vägljuden öka så jag kollade dem lite grundligare.
Jahopp. I de två mittersta fårorna var de nere i däckvarnaren medan de hade minst en mm kvar i de yttre.
I min värld av bristande kunskap så säger det mig att jag kört på för högt däcktryck.
Bilen i fråga är en V60 D5, Polestaroptimerad. Självklart får den jobba ibland när jag är på det humöret.
Dimensionen på däcken är 235/40R18 85W.
Tidigare bilar med lite prestanda är bla två st S60 T5. Dessa två körde jag med 3.0 i tryck o det var perfekt.
Jag började just med 3.0 även i denna. Men det blev inte komfortabelt utan jag sänkte till 2.7 o har sedan dess kört på det.
Att jag nämner motorn beror på att slitaget bak faktiskt är jämnt. Detta gäller bara framdäcken.
Frågan är då om det beror på min körstil eller vilket däcktryck jag blr använda?
OBS att bilen, nyligen fick hjulinställningen kollad o den var bra.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 14:48
av drbrain
Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..
Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 17:33
av klacken
Du har nog haft för lågt tryck. Med lågt tryck slungas mitten på däcket ut av centrifugalkraften när du kör . Jag kör med 3.2 fram och 3.0 bak och har samma däckstorlek.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 18:45
av Provocative77
klacken skrev:Du har nog haft för lågt tryck. Med lågt tryck slungas mitten på däcket ut av centrifugalkraften när du kör . Jag kör med 3.2 fram och 3.0 bak och har samma däckstorlek.
Du är den andre som säger samma sak. Jag kan köpa den teorin även om det går helt emot allt jag hört tidigare om däcktryck.
Det konstiga är att bakdäcken är jämnt nötta
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 18:46
av Provocative77
drbrain skrev:Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..
Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
Lastindex slog mig med. Det ska höjas oavsett när jag beställer nya.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 19:36
av Henkan
Det står nog 95W om du kollar igen.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 19:46
av ThomasT
Provocative77 skrev:drbrain skrev:Så såg mina däck ut (slitna i mitten) när jag hade kört med för lågt däcktryck. Men då var det betydligt lägre tryck än dina.
Volvo rekommenderar väl runt 2.6-2.9 enligt manualen..
Däremot känns lastindex 85 lite väl lågt på en D5'a?
Lastindex slog mig med. Det ska höjas oavsett när jag beställer nya.
Det skiljer 175kg i maxbelastning per däck(!) mellan 85w och 95w som du borde ha. Med korrekt lastindex på däcken så kan du lugnt köra med av Volvo rekommenderade däckstryck(2.3 för olastad/normal fart, och upp emot 2.8 med last och 160+ i fart).
.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 20:53
av bjerven
Om detta är rätt el. fel vet jag inte. Men jag har blivit itutad att vilket däcktryck man ska ha, har med profilen på däcket att göra...
Så oavsett tum, går jag efter följande:
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 21:14
av klacken
2.3 i 40 profil är för lite. Tabellen ovan är nog bra att följa.
Re: Däcktryck
Postat: fre 29 sep 2017, 21:22
av ThomasT
bjerven skrev:Om detta är rätt el. fel vet jag inte. Men jag har blivit itutad att vilket däcktryck man ska ha, har med profilen på däcket att göra...
Så oavsett tum, går jag efter följande:
Suck, försvinner aldrig denna lista... När man tror folk började fatta hur det hänger ihop så dyker den upp igen... seglivad och helt orelevant. Man kan inte generalisera bort ALLA parametrar förutom profil koppla däckstryck mot däcksprofil. Det säger sig nästan självt... Vikt på bilen, lastindex, luftvolym, däckskonstruktion, användningsområde... punkter med viktiga parametrar är många. Jämför tex ett Dunlop SP9000 195/45 WR15 78W sportdäck med ett Hankook RH06 295/45 R18 108V XL som är ett däck för SUV'ar, finns liksom inga jämförbara parametrar... förutom profilen då...
.