Sida 1 av 2
Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 06:34
av kicken
Hej har skaffat mig en xc60 2015, det finns ju volvo on call med diselvärmare, men har grattis el för motorvärmare på jobbet, så tänkte ev montera det på bilen.
Anser ni att det är värt det? Hade det på min v70 07 classic och det funkade sådär, motorn blev inte så varm, tror man skulle behövs c-pump (slangvärmare från Carlix)
Biltema ska ha 1375kr för alla delar
Carlix 2800kr
Tankar? Är det värsta det, nån som har slangvärmare på era bilar, och funkar det?
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 07:37
av StefanN
Du får ju rätt mycke diesel för dom pengarna, sen är ju effekten inte i närheten av en riktig värmare.
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 08:35
av Rådlös
Man kan inte jämföra äpplen och päron! En bränsledriven värmare är på ca 4 - 5 kW. En elektrisk motorvärmare är på ca 0,5 kW. (Finns några på ca 1 kW, men det är lite "special")
I detta läget väljer man det som är praktiskt. Man kanske har ett kallgarage med eluttag och stängda dörrar (när ingen är där) I ett sådant läge passar ju inte någon bränsledriven värmare. Brandkåren och fastighetsskötaren (om det finns någon sådan?) skulle komma sättande med stort pådrag! Finns tillgången på el så väljer man ju det. Sedan finns ju den raka motsatsen, man parkerar i stort sett på en ledig ruta utmed gatan eller annan P-plats. Långt från något eluttag. Då blir det ju bränsledriven värmare som gäller.
Nu hade tydligen TS båda möjligheterna, el och bränsledrivet beroende på var han ställer bilen. Det är bara att gratulera. En flexibel bil med flexibla värmelösningar.
I sammanhanget kan man poängtera några saker: Calix och Volvos utrustning är samma sak. Calix tillverkar i Volvos namn. Så tillbehör och utbyggnader passar ihop. Till ett elvärmarsystem kan man ha kupévärmare, timer och fjärrstart m.m m.m. Det finns ett annat fabrikat, Defa. Dom har i princip samma typ av tillbehör som Calix (och Volvo), men dom passar inte att koppla ihop. Kontakterna är olika. Väljer man det ena eller andra så är man bunden till det i fortsättningen. Men funktionerna är i princip likvärdiga.
(Det finns ett undantag här, men det tar vi en annan gång)
Sedan finns ju en "tredje grupp" och det får väl då representeras av Biltema och motsvarande. Det kanske finns tillbehör och utrustning, men ingen garanti för att det passar ihop med något befintligt i bilen eller något annat värmarfabrikat.
Och till sist: En elektrisk motorvärmare fungerar tämligen bra i sammanhanget. Motorn blir varm (ljummen) och med en kupéfläkt blir det varmt inne i bilen.
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 08:51
av Momentum
En elvärmare utan pump kan inte ha för stor effekt då man får lokal kokning runt värmeelement, värmaren går het och sedan är det kört
https://www.blocket.se/orebro/AN_MV3_mo ... 722465.htm
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 20:07
av megadeath
Rådlös skrev:Man kan inte jämföra äpplen och päron! En bränsledriven värmare är på ca 4 - 5 kW. En elektrisk motorvärmare är på ca 0,5 kW. (Finns några på ca 1 kW, men det är lite "special")
I detta läget väljer man det som är praktiskt. Man kanske har ett kallgarage med eluttag och stängda dörrar (när ingen är där) I ett sådant läge passar ju inte någon bränsledriven värmare. Brandkåren och fastighetsskötaren (om det finns någon sådan?) skulle komma sättande med stort pådrag! Finns tillgången på el så väljer man ju det. Sedan finns ju den raka motsatsen, man parkerar i stort sett på en ledig ruta utmed gatan eller annan P-plats. Långt från något eluttag. Då blir det ju bränsledriven värmare som gäller.
Nu hade tydligen TS båda möjligheterna, el och bränsledrivet beroende på var han ställer bilen. Det är bara att gratulera. En flexibel bil med flexibla värmelösningar.
I sammanhanget kan man poängtera några saker: Calix och Volvos utrustning är samma sak. Calix tillverkar i Volvos namn. Så tillbehör och utbyggnader passar ihop. Till ett elvärmarsystem kan man ha kupévärmare, timer och fjärrstart m.m m.m. Det finns ett annat fabrikat, Defa. Dom har i princip samma typ av tillbehör som Calix (och Volvo), men dom passar inte att koppla ihop. Kontakterna är olika. Väljer man det ena eller andra så är man bunden till det i fortsättningen. Men funktionerna är i princip likvärdiga.
(Det finns ett undantag här, men det tar vi en annan gång)
Sedan finns ju en "tredje grupp" och det får väl då representeras av Biltema och motsvarande. Det kanske finns tillbehör och utrustning, men ingen garanti för att det passar ihop med något befintligt i bilen eller något annat värmarfabrikat.
Och till sist: En elektrisk motorvärmare fungerar tämligen bra i sammanhanget. Motorn blir varm (ljummen) och med en kupéfläkt blir det varmt inne i bilen.
instämmer med ovanstående skribent.
använder mig av calix slangvärmare + kupevärmare,använder den en halvtimme nu när det inte är så kallt,när minusgraderna kommer blir det 1-1,5timme som paketet står på,funkar "klockrent" med en appstyrd smarttimer. används dagligen då jag har tillgång till el både på jobbet och hemma vid parkeringen.
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 20:19
av Derank
för dom 1300sek värmer du ju upp din xc 60 5 vintrar framöver, och då blir det varmt. skippa värmaren.
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 20:42
av kicken
Tack för all info, jag var lite inne på den flera skrev, att för priset av ett komplett kit slangvärmare + kupé så får man ju rätt så många liter diesel, så det tanken köper jag helt klart..
Men om det blir som på min v70 07 att värmen inte cirkulerar som den ska så måste ju motorn ändå köra med diselvärmaren, svårt det där, det som talar för slangvärmare är att jag bara har 5 km till jobbet så batteriet lär väl ta stryk / inte hinna ladda upp ordentligt?
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: tis 26 sep 2017, 21:48
av fjohan82
kicken skrev:Tack för all info, jag var lite inne på den flera skrev, att för priset av ett komplett kit slangvärmare + kupé så får man ju rätt så många liter diesel, så det tanken köper jag helt klart..
Men om det blir som på min v70 07 att värmen inte cirkulerar som den ska så måste ju motorn ändå köra med diselvärmaren, svårt det där, det som talar för slangvärmare är att jag bara har 5 km till jobbet så batteriet lär väl ta stryk / inte hinna ladda upp ordentligt?
Montera en batteriladdare för underhållsladdning...?
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: ons 27 sep 2017, 01:26
av intruder1400
fjohan82 skrev:kicken skrev:Tack för all info, jag var lite inne på den flera skrev, att för priset av ett komplett kit slangvärmare + kupé så får man ju rätt så många liter diesel, så det tanken köper jag helt klart..
Men om det blir som på min v70 07 att värmen inte cirkulerar som den ska så måste ju motorn ändå köra med diselvärmaren, svårt det där, det som talar för slangvärmare är att jag bara har 5 km till jobbet så batteriet lär väl ta stryk / inte hinna ladda upp ordentligt?
Montera en batteriladdare för underhållsladdning...?
1+
Bara o laddan på jobbet då :D
Re: Motorvärmare / slangvärmare
Postat: ons 27 sep 2017, 18:48
av Derank
kicken skrev:Tack för all info, jag var lite inne på den flera skrev, att för priset av ett komplett kit slangvärmare + kupé så får man ju rätt så många liter diesel, så det tanken köper jag helt klart..
Men om det blir som på min v70 07 att värmen inte cirkulerar som den ska så måste ju motorn ändå köra med diselvärmaren, svårt det där, det som talar för slangvärmare är att jag bara har 5 km till jobbet så batteriet lär väl ta stryk / inte hinna ladda upp ordentligt?
Jag har 3lm till jobbet och kör en 10 småturer dagligen och värmaren går morgon middag och kväll vintertid.
Kör dok totalt ca 5mil dagligen så batteriet hinnercladdas iaf.
Har inte laddat upp det än på snart 2år