Avstängd AWD service erfordas
Postat: tor 31 aug 2017, 09:22
Hej
Jag fick detta felmeddelande efter ca 10 mils körning efter bilbesiktningen, där man använde gjorde bromsprovet på de rullar som finns.Jag tror att man missade att stänga av motorn och tändningen vid bromsprovet.
Kan ett felaktigt utfört prov orsakat felet på AWD?
I dag har jag varit hos min tekniker som läste ut felkoden och det visar sig då att det är DEM-P188914, generellt elektriskt fel-Kortslutning till jord eller öppen krets.
Felorsak enligt Vida kan vara
-Skadat kontaktstycke mellan oljepump och styrenhet
-Spänningsmatningsledning kortslutning till jord
-Avbrott i spänningsmatningsledningen
-Skadad oljepump
Min tekniker släckte koden och nu har fyrhjulsdriften fungerat i ca 2 mil och än så länge.
Några frågor
Fråga 1. En lösning som diskuterades var att byta oljepumpen om felet kommer tillbaka, Men är det rätt då den ändå verkar fungera under den första körningen. Då borde den väl vara heldöd?
Fråga 2, kan det vara så att pumpen går tungt för att oljan är skitig? Kan man i så fall bara byta olja och ev, filter (om det finns något) och i så fall kan man byta det själv, Jag är en ganska händig pensionär.
Fråga 3, Tror ni att felet kan ha uppstått pga av bilbesiktningen eller är det slumpen som spelat in. Om jag kan man reklamera denna skada till besiktningsföretaget med någon framgång.
Många svåra frågor och tacksam för svar som framförallt gäller konkreta förslag hur man kan säkerställa att AWD fungerar framåt
MVH
Ulf
Jag fick detta felmeddelande efter ca 10 mils körning efter bilbesiktningen, där man använde gjorde bromsprovet på de rullar som finns.Jag tror att man missade att stänga av motorn och tändningen vid bromsprovet.
Kan ett felaktigt utfört prov orsakat felet på AWD?
I dag har jag varit hos min tekniker som läste ut felkoden och det visar sig då att det är DEM-P188914, generellt elektriskt fel-Kortslutning till jord eller öppen krets.
Felorsak enligt Vida kan vara
-Skadat kontaktstycke mellan oljepump och styrenhet
-Spänningsmatningsledning kortslutning till jord
-Avbrott i spänningsmatningsledningen
-Skadad oljepump
Min tekniker släckte koden och nu har fyrhjulsdriften fungerat i ca 2 mil och än så länge.
Några frågor
Fråga 1. En lösning som diskuterades var att byta oljepumpen om felet kommer tillbaka, Men är det rätt då den ändå verkar fungera under den första körningen. Då borde den väl vara heldöd?
Fråga 2, kan det vara så att pumpen går tungt för att oljan är skitig? Kan man i så fall bara byta olja och ev, filter (om det finns något) och i så fall kan man byta det själv, Jag är en ganska händig pensionär.
Fråga 3, Tror ni att felet kan ha uppstått pga av bilbesiktningen eller är det slumpen som spelat in. Om jag kan man reklamera denna skada till besiktningsföretaget med någon framgång.
Många svåra frågor och tacksam för svar som framförallt gäller konkreta förslag hur man kan säkerställa att AWD fungerar framåt
MVH
Ulf