Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Opa14
#1294596
Frestr6 skrev: mån 14 jan 2019, 17:09 Pratade med bilia i kista, men teknikerna där kände inte till någon kampanj på detta.
Då är det kopplat till just den bilen huruvida dom får upp nåt i sitt system. Min är nu utbytt i alla fall. Lite onödigt tyckte dom då det inte var nåt fel på den gamla...
#1295600
När jag bytte min den första gången fick jag veta att kompressorerna på årsmodell 2013 byttes på garanti, men att min bil var 4 månader för "ung" (tillverkad 2014) för att omfattas av denna garanti. Det hade något att göra med att kompressortillverkaren hade lärt sig och gjort en starkare kompressor efter ett år.
Så om du har en årsmodell 2013, så ligger det nog i god paritet med vad jag har hört.
Det ligger dock nära till hands att tycka att min bil är ett "levande bevis" på att även de nya kompressorerna inte riktigt är så starka som de skulle behöva vara.... :-)

Idag fick jag veta att Teknikerna på Bilia anser sig veta vad rotorsaken är, och att jag inom den närmsta framtiden kommer att få bilen åtgärdad igen. Hoppas att bilens sjätte kompressor blir riktigt långlivad! :-)
#1300284
Då har ännu ett kapitel i denna historia avslutats:

Ons 13/2 22:15: Nytt felmeddelande: "Hybridsystemfel service snarast". Det här meddelandet gick inte att skoja bort. Bilen var stendöd och vägrade att röra på sig för egen maskin. => Bärgningsbil.
Fredag: Bilia konstaterar att även detta fel härstammar från elfelet i AC-kompressorn. Bilia kör ner bilen till anläggningen i Södertälje som har utrustning för sköljning av AC-systemet.
Tis 19/2 Bilia är färdiga med bilen och kör tillbaka bilen så jag kan hämta den.

Bilen har nu fått sin sjätte AC-kompressor på 1,5 år. Hur länge håller den här?
#1300290
Plugghästen skrev: tis 19 feb 2019, 20:15 Bilen har nu fått sin sjätte AC-kompressor på 1,5 år. Hur länge håller den här?
Jag gissar på max till Kristi himmelsfärd, det är snittet på tidigare byten... :-/
av Rose68
#1315029
Jag fick samma felmeddelande, men min bil gick att köra så att jag tog det vid nästa service. Det hade tydligen blivit överslag i kompressorn. Kostade 20,000:- varav Volvo stod för hälften.
#1315182
Jag har skummat den här tråden nu eftersom jag sitter och funderar på att skaffa en v60 hybrid. Gäller detta problem endast d6:orna? Jag tittar på d5 pga miljöklassningen, men är detta något jag bör ha i åtanke ändå? Samt vilket försäkringsbolag är bäst för dessa bilar, i tråden nämns det en del om hur olika bolagen är.
av tooobe
#1316659
stefan.li skrev:Jag har skummat den här tråden nu eftersom jag sitter och funderar på att skaffa en v60 hybrid. Gäller detta problem endast d6:orna? Jag tittar på d5 pga miljöklassningen, men är detta något jag bör ha i åtanke ändå? Samt vilket försäkringsbolag är bäst för dessa bilar, i tråden nämns det en del om hur olika bolagen är.
Undrar i princip samma saker, också tacksam för svar. Av det jag läst mig till borde både D5 och D6 hybrider ha samma riskkonstruktion för AC:n då väl ingen av dem har remdriven kompressor?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]