Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1218873
SvenB skrev:För mer än ett år sedan fick jag uppgift på att batteripacket på en Tesla kostade runt 400.000 kronor
Tesla har haft batteripack från 75-100kwh senaste året.

I Model3 som dom börjat släppa har dom 75kwh batteri i och den går loss på runt 400 000kr i USA för hela bilen. Batteriet i den bör vara billigare.. :) I Model S och Model X verkar dom ta bra betalt för allt...
Batterikostnader vid tillverkning och vad kunderna idag får betala verkar inte riktigt hänga ihop. Många, bl.a Volvo, verkar utnyttja prisfallet för högre vinster snarare än att sänka priset för konsumenterna.

Hyundai, Renault, Nissan och GM verkar vara undantaget.. Och Tesla Model 3 då..
Användarvisningsbild
av joel80
#1218894
Dom kommer ju inte kunna fortsätta hålla de priserna.
Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)

http://www.mediamarkt.se/sv/shop/uniti. ... mwod6TcGSQ
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218906
joel80 skrev: Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)
Det är nästan komiskt. Den är nog användbar att åka några kvarter för att köpa mjölk, men jag tror inte att jag vill åka någon länge sträcka en sådan :D
Användarvisningsbild
av joel80
#1218927
SvenB skrev:
joel80 skrev: Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)
Det är nästan komiskt. Den är nog användbar att åka några kvarter för att köpa mjölk, men jag tror inte att jag vill åka någon länge sträcka en sådan :D
Du tog dig inte tid att kolla länken? Topphastighet på 130km/h, räckvidd på 300km (NDEC). (Rimlig verklig räckvidd på runt 20-22 mil..)
Det finns väl mängder med småbilar den skulle kunna konkurrera med.. tror ingen menar att den ska ersätta en V90 eller Passat.

Speciellt för det priset... en mopedbil kostar ju nästan mer. :)

Nu var jämförelsen mest för att visa att batterier inte kan vara så dyra som vissa biltillverkare verkar vilja göra sken av (för att kunna ta bra betalt.)
Kan man sälja en bil (om än en liten!) med 22kwh batteri för 150k så bör ju inte ett Volvo-batteri på halva kapaciteten behöva kosta 200k! Det känns orimligt.
#1219036
joel80 skrev:Jag är också rätt förundrad över hur Volvo kan ta så förbannat betalt för hybriderna. Dom har samma prissättning nu som för 5-6 år sen, trots att batterikostnaderna inte ens bör vara hälften nu för vad dom var då. Gissar att dom har bra avans på grejerna.
Riktigt så illa är det väl inte, bygger jag min bil så kostar den typ 530 tkr istf 605 tkr som den kostade då (2013) . Sen kan man tycka att det är dyrt, men i allafall :-). Noterade att andrahandsvärdet fick en dipp i somras, tror det var då de sänkte priset.

Tror det är 11.4 kWh i batteriet, även om allt inte nyttjas.
#1219673
joel80 skrev:Dom kommer ju inte kunna fortsätta hålla de priserna.
Nya lilla Svenska elbilen Uniti kommer säljas med 22kwh-batteri (alltså ca dubbla Volvos) och kosta totalt, inklusive bil, ca 150k.
Förbeställ en via MediaMarkt. ;)

http://www.mediamarkt.se/sv/shop/uniti. ... mwod6TcGSQ
Enligt en Ny Teknik är Unity One en mopedbil och än så länge existerar bara 3 prototyper.
Vid presentationen den 7:e december gick inte "bilen" att köra.
Användarvisningsbild
av joel80
#1219679
I början av december, innan den kom ut på Mediamarkt, hade det i allafall redan kommit in över 1000 beställningar.

Men att jag tog upp den var mer för att visa det orimliga på att Volvo ska ta så mycket betalt för sitt batteri som bara är hälften så stort som det i Uniti.
#1219701
joel80 skrev:I början av december, innan den kom ut på Mediamarkt, hade det i allafall redan kommit in över 1000 beställningar.

Men att jag tog upp den var mer för att visa det orimliga på att Volvo ska ta så mycket betalt för sitt batteri som bara är hälften så stort som det i Uniti.
I stort sett alla reservdelar är ju mycket dyrare än vad de motsvarar som del av priset för en hel bil.
En (förbrännings) motor + växellåda lär ju kosta mer som reservdelar än en ny bil?

Batterierna följer samma trend....


En gång i tiden byggde jag upp en renoveringsverksamhet för styrdon till SAABs insprutning.
Då kostade ett styrdon som reservdel 10 000:- till kund.
Vi fick 1000:- för varje styrdon vi renoverade och SAAB tog 2000:- betalt av kunder som lämnade in sitt gamla = utbytessystem. Min bedömning var att produktionskostnaden var mindre än 1000:- per styck, men Bosch tog betydligt mer än så. Dessutom varierade priset beroende på variant, trots att alla styrdon hade samma hårdvara, förutom de med lambdasond som hade en transistor och några motstånd extra.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]