Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janlow
#1333355
Jag har nu läst igenom tråden och kan sälla mig till den skara som bytt ett antal AC-Pumpar. Mina håller i snitt 6 månader. Har bytt fyra stycken. Glömde tala om att jag har en V60 hybrid, 2013 Pure Edition. Den har gått snart tiotusen mil. Jag har varit på ett antal volvo/bilia verkstäder och pratat med olika mekaniker men det är bara en verkstad som skruvar i bilen. jag har fått reda på "lite vid sidan om" att det tydligen bara är vissa bilar som är drabbade. Det är något i våra bilar (vi som byter ofta) som inte är som det ska. Antingen håller de eller så blir det så här. En av dessa mekaniker berättade att en sprillans ny V60 (den nya modellen) höll i femhundra meter. Den fick felmeddelande när han körde ut från nyleveransen av sin bil. Hann komma precis utanför anläggningens område. Likaså har de andra modellerna med hybridsystem samma fel. För övrigt har min bil ett antal andra fel....jag brukar säga att det spökar i bilen. Den vägrar till exempel att starta ibland. Tappade det fullständigt på den för ett tag sedan, hoppade ut bilen och kallade den för allt som gick. När jag står där och svär tänds bilen upp och den startade utan att jag satt i den....det hjälpte tydligen med svordomar....
Användarvisningsbild
av joel80
#1333651
Irriterande för er som drabbas.. Främst att inte Volvo verkar hitta grundorsaken. Jag körde 3 år och ca 9000mil i en D5 TE utan problem tack o lov.

#1340554
Hej! Ny här men har läst i många trådar de senaste åren. Sitter själv med en 2016 Volvo V60 D6 och bokade i veckan service på bilen. Den har gått ca 8250 mil och på serviceförslaget var det bland annat uppskrivet: Hjälpaggregatrem byte, Hjälpaggregatrem kontroll, Köldmedium tömning, Vakuumpumpning/fyllning kylanläggning, Kylanläggning läcksökning, Prestandaprov kylanläggning.

Är det normalt att behöva göra dessa åtgärder redan vid 8300 mil/4 år? Tack på förhand!
#1345374
Det är hög tid för en uppdatering. Den här gången av diametralt motsatt orsak.
Den senaste kompressorn går fortfarande fint efter drygt 8 månader i aktiv tjänst. Det är väsentligt längre än tidigare. Det tänds ett visst hopp om att Volvo har lurat ut vad som är fel och att sköljningen av systemet med en fabriksfyllning av olja och kylmedel gjorde susen...
av tooobe
#1345533
Jag har införskaffat en V60 hybrid av 2015 års modell nu. Mitt exemplar har inte haft några problem med ACn. Är väl bara att hålla tummarna att det är måndagsexemplar eller att Volvo har fått ordning på det om det inträffar och behöver repareras. Tecknade en förlängd garanti i 3 år, typ motsvarande nybilsgarabti, för säkerhets skull.
av Igzie
#1375869
Hej,
Jag har bytt AC kompressor tre gånger på tre år. Nu har jag fått upp felmeddelandet ”Luftkonditionering service erfordras” eller liknande igen. Bokad för felsökning den första tillgängliga tiden 2a juni. (Över en månads kö).

Jag har frågat på Helmia Karlstad vad som har varit felet, men de har bara sagt ”AC kompressorn” vilket jag förstått.

Det jag vill veta är ju vad i AC kompressorn som är fel och varför.
Är det någon som vet?
av ridax
#1376623
Den isolerande lacken på lindningarna på den elektriska AC kompressorn som ger med sig. Orsaken till detta finns det lite olika teorier om, vet inte vad man skall tro. Kan ju lista några av teorierna så kan du välja själv vilket du tror på :-)

A. Spänningen från HV-batteriet blir för lågt så AC-kompressorn drar för hög ström så lindningarna blir för varma.
B. Det fylls för mycket kylmedia i systemet så kompressorn går trögt och drar för mycket ström.
C. Kylmedia skall inte blandas med UV-läckindikator som med vanliga AC-system, men verkstäderna gör det ändå och den fräter på lindningarna (hur nu lindningarna kommer i kontakt med kylmedia ?)
D. AC-systemet skall sköljas ur ordentligt före påfyllning, men verkstäderna struntar i det (hur nu det påverkar lindningarna?)
#1376709
Tyvärr, Volvo gjorde fel när de använde PAG-olja i AC-systemet, istället for POE-olja som alla andra hybridbilar.
PAG-olja är skadlig för AC-kompressorn, som sitter i D6-an, p.g.a. att AC-kompressorn i hybridbilar har direkt kontakt med AC-köldmediet.
Vanliga fordon använder PAG olja medan det flesta hybridbilar använder en typ av POE olja. Eftersom PAG olja leder ström och om det sitter en elektrisk kompressor i hybridbilen kan man slå ut hela elsystemet i fordonet om man råkar blanda PAG olja i A/C-systemet... :angelo:
av tooobe
#1376753
tooobe skrev:Jag har införskaffat en V60 hybrid av 2015 års modell nu. Mitt exemplar har inte haft några problem med ACn. Är väl bara att hålla tummarna att det är måndagsexemplar eller att Volvo har fått ordning på det om det inträffar och behöver repareras. Tecknade en förlängd garanti i 3 år, typ motsvarande nybilsgarabti, för säkerhets skull.
Bilen dog i januari, vägrade både starta och ta laddning, blev utan bilen i nästan två månader medan Bilia felsökte, konstaterade att det var ACn som orsakade det. Vet inte om det var exakt samma fel som ni beskriver men ACn var boven iaf. Slapp betala något iaf Bild
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]