Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218368
Vid alla bilförsäkringar som jag känner till så baseras premien på den förväntade skadekostnaden för biltypen, bostadsorten och föraren. Därför får den 20-årige föraren av en Porsche som bor mitt i Stockholm en hög premie, och den äldre 240 ägaren långt ute i obygdenen låg premie.

Med de skadekostnader som beskrivs ovan så finns det en viss sannolikhet att det kommer att bli dyrt att försäkra hybrid och elbilar -- i alla fall om felen blir hyfsat vanliga. Och när bilarna gått tillräckligt långt för att inte ha maskinskadeförsäkring så blir det dyrt på riktigt för den enskilde som drabbas.

Själva elmotorerna borde inte vara något större problem. De har funnits länge, och är driftssäkra. Däremot verkar integrerade elprylar som AC-kompressor inte vara så tillförlitliga ännu. Batteriernas funktion över tiden är i alla fall för mig oklar. Jag har bytt diverse uppladdningsbara batterier i datorer, skruvdragare etc. Det gör att jag är skeptisk. Jag hoppas att jag har fel.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218370
joel80 skrev:
Derank skrev:Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.

"för så många år verkar de ju inte hålla." ?

Och det baserar du på en enda bil?
Om du hade lite koll på hybrid och elbilsmarknaden skulle du veta att batterierna håller bättre än vad tillverkarna vågat hoppas. Bl.a det som ju gjort att Volvo tillåter att mer energi tas ut ur sitt batteripack på senare modeller. Man har alltså minskat den onödigt stora säkerhetsmarginal man hade tidigare för topp och botten, då man märkt att batterierna inte alls degraderas så snabbt.

Varför tror du att Nissan skulle subventionera det? 50k är rimlig kostnad för ett batteri av den storleken.
Batteripriserna är nästan nere på $100 per kwh nu. Sen kostar kylning och diverse så ett 30kwh-batteri för 50k är rimligt (med arbete samt det runtomkring)

Volvo verkar ta lika mycket betalt idagsom för typ 5 år sen när dom införde hybriderna, trots att deras kostnader måste minskat rejält.
Det var på 5år gamla leaf som usa och Japans ägare blev erbjudna att byta batteripack för 50k. Och ja. Det var subventionerat då. Det var 2014. Goggla så hittar du artikeln. Nu finns det ju knappt en handfull rena elbilar så nissan var bara ett exempel.

Du får ju taggarna utåt så fort man säger något negativt om elbilar. Ta det lungt.

Jag tycker då inte det är billigt att måste kasta ut 50k efter 4 till 5 år.

Men nissan kanske har sämre batterier ön volvo. Vad fan vet jag. De säger själva 20k mil sedan ska packet bytas. Så i sämsta fall kanske man åker på byte redan efter 12000mil



Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1218373
Ähhhhh. Förresten. Ids nog inte ens kommentera de hör hybrid trådarna längre.

Fortsätt kramas du och Anders istället. Jag håller mig utanför känner jag.


Adios amigos

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1218377
Derank skrev:
joel80 skrev:
Derank skrev:Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.

"för så många år verkar de ju inte hålla." ?

Och det baserar du på en enda bil?
Om du hade lite koll på hybrid och elbilsmarknaden skulle du veta att batterierna håller bättre än vad tillverkarna vågat hoppas. Bl.a det som ju gjort att Volvo tillåter att mer energi tas ut ur sitt batteripack på senare modeller. Man har alltså minskat den onödigt stora säkerhetsmarginal man hade tidigare för topp och botten, då man märkt att batterierna inte alls degraderas så snabbt.

Varför tror du att Nissan skulle subventionera det? 50k är rimlig kostnad för ett batteri av den storleken.
Batteripriserna är nästan nere på $100 per kwh nu. Sen kostar kylning och diverse så ett 30kwh-batteri för 50k är rimligt (med arbete samt det runtomkring)

Volvo verkar ta lika mycket betalt idagsom för typ 5 år sen när dom införde hybriderna, trots att deras kostnader måste minskat rejält.
Det var på 5år gamla leaf som usa och Japans ägare blev erbjudna att byta batteripack för 50k. Och ja. Det var subventionerat då. Det var 2014. Goggla så hittar du artikeln. Nu finns det ju knappt en handfull rena elbilar så nissan var bara ett exempel.

Du får ju taggarna utåt så fort man säger något negativt om elbilar. Ta det lungt.

Jag tycker då inte det är billigt att måste kasta ut 50k efter 4 till 5 år.

Men nissan kanske har sämre batterier ön volvo. Vad fan vet jag. De säger själva 20k mil sedan ska packet bytas. Så i sämsta fall kanske man åker på byte redan efter 12000mil
Inte meningen att uppfattas med taggarna utåt.. känns bara som att du alltid är så drastisk och ser värsta tänkbara utkomst (inte bara gällande hybrider/elbilar).


Rent allmänt tror jag att elbilar kommer bli betydigt billigare i drift och underhåll, men att hybrider kommer ligga strax över nuvarande kostnader för motsvarande bil. Det är ju betydligt mer komplext att ha två drivsystem än bara ett.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218380
joel80 skrev:Fast i inget fall har ju ägaren fått betala.
Nej, och det ska de vara glada för. Men det jag tänkte på, var begagnatmarknaden om några år. De köparna har ju inte dessa fina försäkringar som erbjuds nya, och nyare begagnade bilar.
av Zacce
#1218400
Hej igen,

I mitt fall med D6:an så belastades inte mitt försäkringsbolag med en enda krona.
Som jag sa så köptes bilen som en sk ”Volvo select” bil (Nyare begagnad) av Volvo handlare.
Detta ger automatiskt 2 års obegränsad garanti (samma som för nybil) och Volvo fick därmed själva ta hela smällen ekonomiskt eftersom jag endast ägt bilen i 3 månader.

AC pumpen verkar vara av lite sämre kvalite på dessa eftersom det har rapporterats om detta fel på flera forum både i Sverige och utomlands. Batteriet som jag fick byta är mycket ovanligt. På Bilia var de glada att de i alla fall en gång nu fått använda den dyra jiggen som lyfter i och ur batteriet på dessa (B)

Fick i alla fall besked för en timme sen att bilen är klar så det blir att hämta bilen efter jobbet.....
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1218835
Zacce skrev:En till ”liten” sak...

Kostnaden för reparationen blir enligt teknikern.....Wait for it....Strax norr om 200.000kr inkl. Arbete och material!

Så ja....Garanti eller heltäckande försäkring är ett måste.

Och när vi ändå är inne på ämnet.....
Hörde om en V60 Plug in som ev skulle bytas batteri på (eller inlösen) batteribyte skulle landa på drygt 170 papp... Det var i veckan, lustigt att denna tråden var på tapeten just nu..

Är Volvos batterier gjorda av guld? :D Rymmer batteriet 10kWh? Då borde batteret i min Hyundai gå loss på en halv miljon då det rymmer 3 ggr så mycket :mrgreen:

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
#1218836
Jag är också rätt förundrad över hur Volvo kan ta så förbannat betalt för hybriderna. Dom har samma prissättning nu som för 5-6 år sen, trots att batterikostnaderna inte ens bör vara hälften nu för vad dom var då. Gissar att dom har bra avans på grejerna.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218848
För mer än ett år sedan fick jag uppgift på att batteripacket på en Tesla kostade runt 400.000 kronor
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]