Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1211214
Många verkstäder verkar inte fatta det här med 400v system, här i stan på bilbolaget finns de numera 2st som är akriterade, den ena får åka Norrland runt för det finns inga som kan arbeta på 400v system i bilarna, många gånger får de skicka bilarna på trailer ner hit för rep/felsökning då de mindre inte har råd att skaffa anläggningen som behövs, ännu ett problem framöver.
#1216683
Kapitel 3. Nya galenskaper och ett ljus i tunneln.

Precis som jag hade på känn så duckade Autoconcept och lämnade över ansvaret till bilens maskinskadeförsäkring.

4e december:
Bilen levereras klockan 07:00 till Bilia som avtalat till den teknikern som bilen bokades om till för 3 veckor sedan p.g.a. det är en plug-in hybrid.
What could possibly go wrong?
Döm om min förvåning när teknikern vid mottagandet säger att det nog inte blir han själv som tar hand om min bil, för det är en plug-in hybrid och de är lite speciella... Han upplyste mig om att det t.ex. är väldigt viktigt hur man spänner remmen till AC-kompressorn. (Klart att det är lite speciellt med tanke på att kompressorn inte drivs av rem då den är eldriven.) Mitt hjärta stannar lite av chocken, men kommer snabbt igång igen när det står klart att en annan tekniker kommer ta hand om bilen under dagen. Jag får nu också veta att försäkringsbolaget har bestämt att en begagnad kompressor skall användas. Suck! Självrisken jag skall betala är c:a 5000:-
Klockan blir 15:00 och telefonen ringer. En kundmottagare informerar mig om att bilen tyvärr inte är färdig. De har inte kunnat börja med bilen för de har inte fått hem kompressorn än....
Det får man ju förstå, de har ju bara haft 3 veckor på sig att fixa hem kompressorn till denna avtalade dag. (Säkerställ att du läser föregående mening med en starkt ironisk underton.)

5e december:
Denna dag gick allt mycket bättre! Via en insider får jag veta att verkstadens bästa tekniker har tagit hand om bilen, och han har dömt ut den begagnade kompressorn som uppenbarligen läcker och monterar istället en ny. Klockan 16 kunde jag hämta bilen, nu med en sprillans ny kompressor och jag fick skiljas från 7000:- då det blev lite dyrare med en ny kompressor.
Så även om det tog längre tid och blev mycket dyrare än väntat så blev resultatet så bra som det möjligen kan bli för stunden.
Så... Nu är vadslagningen öppen om hur länge den här kompressorn håller. Jag har i skrivande stund kört c:a 2,5 mil med den, så gissa på mer än 25km!
#1216685
Vilken Jä..a otur du haft. Borde vara förbjudet.
Ja du, fyra veckor höll den förra gången. Jag gissar på .....


Nej så lågt ska inte JAG sjunka. Klart jag hoppas att den håller i evighet. Dessutom är det nu vinter, så den ska inte behöva jobba så mycket nu.
Jag önskar dig lycka till med din nya fina AC-kompressor. Klappa den från mig och säg: Funka nu i evighet. :D
av Zacce
#1218252
Tur att allt löste sig.....I 25km i alla fall :-))))) :-)))))

Tänkte spinna vidare lite på din tråd om det är OK.....?

Lämnade in min D6:a -14 (9500mil) på onsdagen förra veckan. Fick upp meddelandet ”hybridsystemfel, kontakta service” lite titt som tätt. Inget som påverkade bilen, den fungerade som vanligt och felmeddelandet försvann efter en minut...För att återkomma igen 5-10 min senare.

Bilia kollade upp bilen förra onsdagen men kunde inte hitta felet genom en ”enkel” felsökning utan det blev till att lämna in bilen igen dagen därpå. Eftersom jag köpte bilen som en ”Volvo select” ingick två års garanti och hyrbil som sköttes smidigt av verkstaden som förbokade en bil till mig (V60 D4) och som jag fortfarande ”puttrar” runt i.
Nu nästan en vecka senare har följande utkristalliserats efter att jag åkte förbi idag och tittade till ”snöflingan”.

Bilen stog i hallen omringad av en avspärrning och på bilen fanns varningsskyltar att ”här är det livsfara och 400v”.
Ingen tekniker utom de med rätt utbildning fick gå nära bilen eller ens innanför avspärrningen.

En väldigt professionell tekniker tog emot mig (bemötts av professionella varje gång) och började berätta vad som hänt och vad de gör.

Hybridbatteriet var skadat enligt mätningar så den byttes ut till en helt ny av generation två (fråga inte vad som är skillnaden mellan gen1 och gen2, har inte en susning :lol: )
AC kompressorn läkte (detta märkte de under tiden) och de böt den till en ny utan knussel.
Nu väntar de bara på en ”säkring” för hybridbatteriet. De är visst programmerade till bilens VIN så de måste programmeras och beställas separat från batteriet eftersom batteriet nu är av andra generationen (igen, ingen aning varför :wink: )

Så i bästa fall imorgon men troligtvis på fredag kommer bilen ”hem” igen med många nya friska mil i batterierna....
Användarvisningsbild
av Derank
#1218255
Zacce skrev:Tur att allt löste sig.....I 25km i alla fall :-))))) :-)))))

Tänkte spinna vidare lite på din tråd om det är OK.....?

Lämnade in min D6:a -14 (9500mil) på onsdagen förra veckan. Fick upp meddelandet ”hybridsystemfel, kontakta service” lite titt som tätt. Inget som påverkade bilen, den fungerade som vanligt och felmeddelandet försvann efter en minut...För att återkomma igen 5-10 min senare.

Bilia kollade upp bilen förra onsdagen men kunde inte hitta felet genom en ”enkel” felsökning utan det blev till att lämna in bilen igen dagen därpå. Eftersom jag köpte bilen som en ”Volvo select” ingick två års garanti och hyrbil som sköttes smidigt av verkstaden som förbokade en bil till mig (V60 D4) och som jag fortfarande ”puttrar” runt i.
Nu nästan en vecka senare har följande utkristalliserats efter att jag åkte förbi idag och tittade till ”snöflingan”.

Bilen stog i hallen omringad av en avspärrning och på bilen fanns varningsskyltar att ”här är det livsfara och 400v”.
Ingen tekniker utom de med rätt utbildning fick gå nära bilen eller ens innanför avspärrningen.

En väldigt professionell tekniker tog emot mig (bemötts av professionella varje gång) och började berätta vad som hänt och vad de gör.

Hybridbatteriet var skadat enligt mätningar så den byttes ut till en helt ny av generation två (fråga inte vad som är skillnaden mellan gen1 och gen2, har inte en susning Bild )
AC kompressorn läkte (detta märkte de under tiden) och de böt den till en ny utan knussel.
Nu väntar de bara på en ”säkring” för hybridbatteriet. De är visst programmerade till bilens VIN så de måste programmeras och beställas separat från batteriet eftersom batteriet nu är av andra generationen (igen, ingen aning varför :wink: )

Så i bästa fall imorgon men troligtvis på fredag kommer bilen ”hem” igen med många nya friska mil i batterierna....
Det gäller verkligen att se till att man har garanti el maskinskada kvar om man köper en beggad d6a. Just acn måste ju vara en svag punkt och att cellerna börjar läcka är ju ingen höjdare.

Bra att det löste sig iaf. For free

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Zacce
#1218259
En till ”liten” sak...

Kostnaden för reparationen blir enligt teknikern.....Wait for it....Strax norr om 200.000kr inkl. Arbete och material!

Så ja....Garanti eller heltäckande försäkring är ett måste.

Och när vi ändå är inne på ämnet.....

Vi har även en Leaf dvs en helelektrisk bil.
När det gäller just försäkringar till hybrider och rena elbilar...Kolla noga vad de täcker!
Jag ringde runt flera av de stora bolagen som efter lite förhör fick erkänna att deras försäkringar INTE täcker hybridbatteriet. Det bolaget som jag till sist valde (inte billigaste, men någonstans i mitten) var Gjensidige. De täcker hybridbatteriet och annat ”elbilsspecifikt”. Kan ha att göra med att de är ett Norskt bolag i grunden.....
#1218265
Zacce skrev:En till ”liten” sak...

Kostnaden för reparationen blir enligt teknikern.....Wait for it....Strax norr om 200.000kr inkl. Arbete och material!

Så ja....Garanti eller heltäckande försäkring är ett måste.

Och när vi ändå är inne på ämnet.....

Vi har även en Leaf dvs en helelektrisk bil.
När det gäller just försäkringar till hybrider och rena elbilar...Kolla noga vad de täcker!
Jag ringde runt flera av de stora bolagen som efter lite förhör fick erkänna att deras försäkringar INTE täcker hybridbatteriet. Det bolaget som jag till sist valde (inte billigaste, men någonstans i mitten) var Gjensidige. De täcker hybridbatteriet och annat ”elbilsspecifikt”. Kan ha att göra med att de är ett Norskt bolag i grunden.....
Mycket bra påpekande! Det gäller att vara vaken, och det är du. :-)))))
Användarvisningsbild
av Derank
#1218292
Ja, du ser, utan en maskinskada som täckt batterierna har det ju bara varit och skrotat bilen, och just batterierna lär inte alla försäkringsbolags som du själv erfarit täcka.

Det här blir ju definitivt ett slag för andrahandsvärdet. Ska bli intressant att se vad beggade hybrider kommer att betinga för värde efter 5-8år
Användarvisningsbild
av joel80
#1218294
Fast nu täckte ju försäkringen/garantin det. Man får helt enkelt se till att ta föräkringen i rätt bolag. Verkar som att Norge kommit lite längre där, men Sverige är ju på väg åt samma håll så det blir nog bättre för fler bolag.

Skrämmande dock hur mycket det kostade! Vad sjutton kan vara så dyrt?
Batteripacket som bara är på 10-12kwh lär inte kosta i närheten av det.

Får ju verkligen hoppas det var en isolerad händelse.


Var det vagnskadegarantin från Volvo som gick in och tog det? Samt att din extraförsäkring gjorde att du slapp självrisk?
Användarvisningsbild
av Derank
#1218296
Ja, man kan ju bara undra vad göra den dagen man ska byta ett helt batteripack i en ren elbil, för så jäkla många år verkar de ju inte hålla. Nissan gick ju ut med en kampanj där ägarna fick betala 50k för ett nytt batteripack, det var subventionerat såklart. var i USA för några år sedan och då hade inte Leaf funnits i så många år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]