Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1376857
ridax skrev: mån 27 apr 2020, 19:03Kan man använda annan olja vid byte?
Nej, tyvärr. Inte en minsta resten av PAG bör förbli i AC-linjerna (0.15 ml är tillåtet enligt SAE, en droppe är 1 ml). Hela AC-systemet måste demonteras, rengöras och många komponenter bytas ut. Några oberoende mekaniker i Holland är specialiserade på att göra detta - inte billigt, men ändå billigare än att byta AC-kompressorn varje år. Jag har läst någonstans att Volvo i Holland äntligen kom med någon ny bättre lösning i slutet av 2019, kanske de byter till POE-olja också?

Som sagt, PAG-oljan som används i ett vanligt luftkonditioneringssystem är inte lämpligt för en elektrisk driven kompressor. Denna olja påverkar lindningarna på den elektriska delen och orsakar en kortslutning. I ett system med 380V-400V... (Car Scanner Elm Obd2 Android-appen)
Bilagor
d6_phev.JPG
d6_phev.JPG (56.27 KiB) Visad 1273 gånger
av Amloaan
#1387523
Ni verkar ha stor erfarenhet; vad fick ni betala för byte av AC pumpen, jag fick ett pris på ca 23 ooo kr. Håller på att kolla om man kan hitta någon renoverad någonstans, då bara en lös ny pump på volvo kostade 16 000 kr
av Amloaan
#1387524
Peter12345 skrev: tis 28 apr 2020, 09:18
ridax skrev: mån 27 apr 2020, 19:03Kan man använda annan olja vid byte?
Nej, tyvärr. Inte en minsta resten av PAG bör förbli i AC-linjerna (0.15 ml är tillåtet enligt SAE, en droppe är 1 ml). Hela AC-systemet måste demonteras, rengöras och många komponenter bytas ut. Några oberoende mekaniker i Holland är specialiserade på att göra detta - inte billigt, men ändå billigare än att byta AC-kompressorn varje år. Jag har läst någonstans att Volvo i Holland äntligen kom med någon ny bättre lösning i slutet av 2019, kanske de byter till POE-olja också?

Som sagt, PAG-oljan som används i ett vanligt luftkonditioneringssystem är inte lämpligt för en elektrisk driven kompressor. Denna olja påverkar lindningarna på den elektriska delen och orsakar en kortslutning. I ett system med 380V-400V... (Car Scanner Elm Obd2 Android-appen)
Menar du att oljan man blandar med kyl gasen kommer i kontakt med el motorn som driver kompressorn?
av Amloaan
#1387526
Carlina81 skrev: lör 20 jul 2019, 21:11 Läser tråden och vet ej om jag ska skratta eller gråta. Vi har en 2014 v60 d6 och vår historia liknar din. Idag blev det bärgare o vi känner att måttet är rågat. Hur har det gått för dig?

Min står också på verkstad nu och väntar på att få förklarat att AC kompressorn måste bytas. Vad kostade det för er att få kompressorn bytt?
av tooobe
#1387528
Amloaan skrev:Ni verkar ha stor erfarenhet; vad fick ni betala för byte av AC pumpen, jag fick ett pris på ca 23 ooo kr. Håller på att kolla om man kan hitta någon renoverad någonstans, då bara en lös ny pump på volvo kostade 16 000 kr
Det är de priserna som har nämts i sammanhanget
#1400027
Tack Volvo i Nyköping sa visserligen att det inte är AC pumpen som är problemet, men å nu har den stått hos SKOBES i över två månader utan att dom hittat något fel. Så jag är inte helt övertygad att AC pumpen verkligen är hel? Vet du vad det var för artikel nr på AC pumpen?
av Bea79
#1437243
Hej,

Jag hoppar inte lite här långt efter att den här tråden skapades. Jag har en Volvo V60 D6 Plug In Hybrid från 2013. Jag köpte den begagnad i juni förra året så jag har inte ägt den så länge. Ett kort tag innan det var dags för service så kom det ibland (inte alltid) upp ett meddelande om att det var fel på Hybridserversystemet. Det försvann sen igen och fanns inte kvar i meddelanden heller så jag nämnde det för serviceteknikern. När jag hämtade bilen så fanns det inget felmeddelande så jag fortsatte köra. Sen har det dykt upp lite då och då, men det har alltid gått att starta bilen och köra den även fast det meddelandet kom upp. Så jag har tänkt att det kanske berott på att laddningen har blivit avbruten eller så.

I fredags morse när jag skulle köra till jobbet fick jag ett annat felmeddelande. Elsystemet kontrolleras - tryck på Start igen om 60 sekunder. Efter att ha försökt i en kvart gav jag upp. Jag försökte igen vid lunchtid men det var samma sak då så bilen bärgades ner till verkstan igår. Igår fick jag meddelanden i VOC att bilen var olåst och kunde sen även se att den laddades så jag tänkte att då har dom löst det. Idag ringde dom och sa att bilen kunde hämtas. När jag sätter mig i den och ska köra hem så kommer felmeddelandet om Hybridserversystemet upp igen. När den bärgades ner till verkstaden och dom skulle börja arbeta med den fanns det 17 st olika felkoder.

Jag gick in på verkstaden och dom tog tillbaka min bil, men har ingen aning om vad felet är för enligt deras mekaniker så ska inte bilen kunna användas om det är fel på Hybridserversystemet. Så dom skulle kontakta Göteborg och få hjälp av dom. Jag har fått en lista med tänkbara fel och har jag otur så kommer dom inte kunna lösa det och jag är utan bil...

Jag köpte den här bilen för att slippa verkstadsbesök (min första Volvo från 2002 hade ett snitt på varannan månad som det var något som gick sönder eller behövde bytas ut. Roligaste var nog när det var ca 10 minusgrader och den varnade för att motorn var varm och att jag skulle stanna omedelbart för att sen stå i flera timmar i kylan och vänta på bärgning). Jag funderar starkt på att byta in den här bilen mot en nyare hybridbil (om den nu går att laga). Jag hoppas att det är samma fel som nämnts här att det är kompressorn. Den byttes enligt verkstaden för ca 2 år sen.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]