Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulflar
#1453654
Jag har en V60 D6 från 2014. Ifjol fick jag felkoden som så många anda "Hybridsysyemfel" och fick byta AC-kompressorn för 28 000kr, nu mindre än 1 år senare fick jag felkoden "Luftkonditioneringen behöver service". Så jag körde bilen till Volvo, de misstänkte att det var AC-kompressorn igen, bytte den. PANG! Nu får de inte igång bilen, de säger att det är ett isolationsfel på batteriet. Jag har blivit rekommenderad att byta högspänningsbatteri eller skrota bilen. Batteribyte = 160 000kr. Försäkringen täcker inte detta och garantin har gått ut.
Vet någon vad som kan orsaka isolationsfelet?
Går det att byta ut komponenter i batteriet (kablage, kontakter etc) som kan orsaka felet?
Finns det någon som kan reparera denna typ av batteri?
Har någon råkat ut för något liknande?
#1457172
Det har nu gått 2,5 år sedan den senaste kompressorn monterades. Vid det senaste bytet sköljdes systemet och en av expansionsventilerna byttes. Det gjorde susen.

En liten kul detalj är att jag, efter att läst på detaljerna om hur kylsystemet fungerar på hybriderna, frågade en av hybridexperterna om inte en defekt expansionsventil eller magnetventil skulle kunna vara rotorsaken till kompressorhaverierna. Han avfärdade mig som om jag var en idiot.
Jag har lite roligt åt att de fick byta en expansionsventil. :-D
av Ulflar
#1458594
Har fått lite mer information från verkstaden. När de testar högspänningsbatteriet är alla andra komponenter bortkopplade, så det kan inte vara isolationsfel på någon annan komponent än just batteriet.
Är det någon som vet om det går att byta komponenter i batteriet? Eller om det finns någon som kan serva/laga batterier?
av MRDA
#1459303
Hej
Och så får jag då sälla mig till alla som har AC problem. Felmeddelande "luftkonditionering behöver service".
Verkstaden meddelar nu att kompressorn måste bytas. 28 637:-!
Jag skulle vilja veta om hur många av er som fått Volvo att ersätta utan kostnad då det är ett återkommande problem. Min verkstad känner också till problemet. Jag kommer att ta detta med min säljare på Volvo där vi köpt bilen och jag kan meddela här utfallet.
V60 D6 polestar 2015, 24.000 mil.
av B18A
#1483034
Hej på er alla! Tänk att köpa en begagnad V60 Plug in hybrid ett bra tag nu. Kikat runt på nätet och upptäckt att många får problem med sina ac-kompressorer på dessa bilar. Jag ringde upp en vän som jobbar på volvoverkstad och fick reda på lite information som kan vara intressant! Tydligen så havererar dom pga att man kör med fel olja i kompressorerna som inte är anpassad för högspänning. Man har helt enkelt fyllt på med vanlig olja som man smörjer remdrivna ac-kompressorer med. När man man gör detta vandrar tydligen spänningen i den eldrivna kompressor och haveriet blir ett faktum.
#1502916
Återupplivar denna tråd. Har oxå problemet med ac'n. Bytt 2020-09-23 av försäkringsbolag.
Bilia, Rejmes och Länsförsäkringar nekar mig garanti på detta jobb då när det är bytt av Försäkringsbolag "företag" ges 1 års garanti. Hade de vart bytt av privatperson så hade det varit 2 års garanti. Några tips på hur man kan få detta problem bytt på garanti eller klaga till volvo att deras delar är undermåliga!?
#1502955
Rilljoy skrev:Återupplivar denna tråd. Har oxå problemet med ac'n. Bytt 2020-09-23 av försäkringsbolag.
Bilia, Rejmes och Länsförsäkringar nekar mig garanti på detta jobb då när det är bytt av Försäkringsbolag "företag" ges 1 års garanti. Hade de vart bytt av privatperson så hade det varit 2 års garanti. Några tips på hur man kan få detta problem bytt på garanti eller klaga till volvo att deras delar är undermåliga!?
Kanske funkar med denna? Ser inget om olika villkor för företag.

https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... ng-garanti


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1502992
Rilljoy skrev:Återupplivar denna tråd. Har oxå problemet med ac'n. Bytt 2020-09-23 av försäkringsbolag.
Bilia, Rejmes och Länsförsäkringar nekar mig garanti på detta jobb då när det är bytt av Försäkringsbolag "företag" ges 1 års garanti. Hade de vart bytt av privatperson så hade det varit 2 års garanti. Några tips på hur man kan få detta problem bytt på garanti eller klaga till volvo att deras delar är undermåliga!?
Maskinskadeförsäkringen är väl det du får utnyttja annars.
#1503015
Fick kompressorn bytt av Bilia Vinsta förra sommaren (gick på maskinskadeförsäkringen), i fredags var det dags igen; ingen kyla och "AC behöver service". Två saker är lite intressanta, Volvo verkar ha ändrat programvaran för nu stängdes ACn bara av, förra året var det flera sekunder av relärassel och massor av felmeddelanden. Dessutom så kan inte verkstaden i Vinsta byta kompressorn längre utan bilen måste till Södertälje, för de är de enda Bilia runt Stockholm som har utrustning för att skölja ur systemet. Det positiva är väl att den nya kanske håller lite längre än ett år om man får bort den gamla oljan...
#1554966
Det har blivit dags för mig att avrunda med det sista kapitlet om min bils AC-kompressor. Det kanske kan vara till nytta för någon annan som finner sig i en liknande situation och nu läser här.

En snabb rekapitulering:
Under perioden augusti-2017 till februari-2019 byts min kompressor 5 gånger. Vid bytet februari-2019 tror sig Volvo ha räknat ut vad problemet är och sköljer ur hela kylsystemet och byter nu även en expansionsventil (utöver bytet av själva kompressorn).

Here we go again:
Denna kompressor överlevde i nästan 4år. Den 31a januari 2023 säger även denna kompressor upp sig på samma sätt som de tidigare har gjort. (Ironiskt nog sker det just när bilen är hos Bilia på service.)
Nu finns det inte längre någon garanti eller maskinskadeförsäkring att luta sig mot. :crying:
Volvo har infört livstids garanti på originaldelar monterade på auktoriserade verkstäder. Detta hjälpte dock inte mig, för den garantin infördes efter februari-2019 :-(
Således skulle jag bli tvungen att betala hela kalaset själv... MEN:
Tack vare en stor dos tur i kombination med lite förstånd så har jag, tack och lov, tecknat Volvias förlängda maskinskadeförsäkring. 27e december 2022, när bilen bara har 5 mil kvar till gränsen för att få teckna denna försäkring och blott en månad innan haveriet, så köper jag denna tilläggsförsäkring som räddar mig från c:a 75% av kostnaden. :-D

Jag lämnar in bilen för byte av kompressorn i april-2023 och jag får nu veta att Volvos livstids garanti gäller och att jag aldrig behöver oroa mig för trasig AC-kompressor på bilen igen. Här finns dock ett stor "MEN" som kan vara bra att känna till:
När jag läste detaljerna kring Volvos "livstids garanti" (jag läste i april-2023) så fanns där en klausul: Livstids garantin är personlig. Byter bilen ägare så upphör garantin.

Den senaste kompressorn, bilens sjunde om jag inte räknat fel (6 byten), har nu jobbat i c:a 5 månader och fungerar finfint. Hur länge den håller får jag troligen aldrig veta dock.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]