Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tooobe
#1316677
FSandstrom skrev:Skrev inte någon att man bytte modell efter ett tag?

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Undrar detta också Bild
"Någon som har koll på om det gäller vissa årsmodeller eller om det blivit åtgärdat från någon viss årsmodell och framåt? "
Kollar ffa på årsmodeller 2014-2017.
av JOHARA
#1317497
Jag fick min bytt på försäkringen, fel uppstod precis innan försäkringens maskinskadegarantitid gick ut (villkor 6år eller 15000mil). Gick på 6000kr i självrisk ... Dock gjorde verkstad och bolaget misstaget att välja en utbytes-ac ... Den byttes i Jan 2018 och fungerande ej när jag började använda acn i april ...

Lämnade in för felsökning och då konstaterades misstaget (utbytes-acn var av den första varianten som är erkänt dålig), ny tid bokades för byte till en ny. Den nya byttes precis före semestern 2018 och har fungerat sedan dess. Har kört med acn nu sedan april och är ständigt uppmärksam på om den fungerar. Min bil är en 2013.

Sammanfattningsvis, enligt mitt case bör man vara vaksam på och begära historik från Volvo-verkstad om felsökning eller åtgärd är gjort samt få info om vilket art nr som sitter i bilen. Visar det sig att det är den första varianten ta strid för att den byts till en ny utan kostnad och hänvisa till fabrikationsfel. Byte ska göras på Volvoverkstad av högspänningscertifierad verkstadstekniker. I specen för byte ska tömning, rengöring och återfyllning ingå (kommer upp när tekniker lägger in arbetsorder), kan ha varit div förbrukningsmtrl också.

Har inte kunnat utläsa här på forumet om det visat sig vara fel på den senare varianten eller om det finns fler bakomliggande orsaker. Därav vis oro för att fel kan uppstå igen ... Otroligt tacksam för alla som delar sina erfarenheter. Volvo är part i målet och trycker som det verkar halva kostnaden på bilägaren ... Men som sagt det kan finnas fler orsaker som inte framkommit och som är intressant att ta del av, så keep up posting ...
av cmha66
#1325200
Som jag skrev tidigare så fick jag min AC bytt i mars 2018 då den första krånglade rejält. Var i stort sett nöjd och belåten i 1 år med endast sporadiska felmeddelanden.
När jag lämnade in bilen för årlig service i april 2019 så fick jag beskedet att Volvo aktiverat en kampanj för min bil och att min fungerande AC skulle bytas ut mot en ny mycket bättre typ. Tyvärr så gjordes detta. Nu krånglar det något så in i helsike. AC ger inte kyla efter de första 5 minuterna, några fläktar som sitter i fronten för ett fasansfullt oväsen i stort sett hela tiden vid körning och även sporadiskt vid parkerad och avstängd bil, laddning går långsammare de sista 10-20%...
Någon som vet exakt vad denna kampanjen innebär?
Bor på Mallorca och min verkstad har endast råkat ut för min bil av V60 PHEV då just den modellen inte varit någon storsäljare här så de kan inte speciellt mycket. Man har nu sålt ett antal nya bilar och dessa har ännu inte gett mycket problem. V60 verkar vara något man ska akta sig för. Kommer nog att försöka sälja min snart och prova något annat bilmärke.
#1325752
Jag hade min v70 inne för att fixa en reva i sätet och vi började prata om v60 hybrid eftersom jag nämnde att jag letade efter en. Han uppmanade mig att vara noga att kolla att service boken var korrekt ifylld och i godkända intervall eftersom volvo tydligen var supernoga för det för att man ska kunna utnyttja garantier. Är det något ni vet mer om?

Jag försöker även hitta mer om garantin på hybridsystemet, läst här och på andra ställen att det tydligen är 8 är och/eller 16 000 mil men kan inte hitta nån mer info om villkor och så vida gällande det.

Och ett tips, okq8 har en försäkring för att reducera självrisken okq8 backup. Tyckte den verkade rimlig och kan säkert hjälpa till om man har en v60 hybrid.
Användarvisningsbild
av Derank
#1325754
Jag har aldrig upplevt Volvo som petiga med serviceintervallerna, jag har gått flera månader,över tiden mer än 1 gång.

Det enda du inte får är förnyelse av assistans det får du först när du sedan servar igen.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1325755
Och bytt massor av saker på garanti och goodwill.

Fick tom lambdasonden bytt på en gammal 850 efter 18k mil, den bilen hade inte fått en service hos Volvo sedan 12k mil.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1325766
Jag har inte heller haft problem, men det betyder inte att dom skulle kunna sätta sig på tvären om man inte uppfyllt villkoren. Jag vet att tex. KIA med sin 7års garanti är snabba att neka garanti ärenden om man dragit över för mycket. Så jag undrar om nån vet exakt vad villkoren för hybridlinan säger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1325808
Kia är en helt annan sak, jag har själv haft en ny ceed, där noterade de tom i deras papper att jag bytt dörrhögtalare.

Kia vill ha koll och man ska hålla dina service intervaller annars tappar man allt vad garantier heter.

Men de är mycket generösa bara man sköter det.

Har en kollega som var inne med hans sportage år 6 på service, där märke de att bromsoket kärvade och bytte det utan krusiduller, för Free.

Sedan så finns det en hel del undantag deras 7åriga gar. Vissa saker faller bort efter 2 till 5år.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1325809
Jag vet inte vad du menar med exakt, nybilsgaratin täcker allt i 2år, sedan har du reklamstionsrätten år 3 . Sedan har du emissionsgaranti och maskinskada, vars vilkor du hittar på respektive försäkringsbolags hemsida.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1327707
Läser tråden och vet ej om jag ska skratta eller gråta. Vi har en 2014 v60 d6 och vår historia liknar din. Idag blev det bärgare o vi känner att måttet är rågat. Hur har det gått för dig?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]