Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1192308
Derank skrev:Mmmmmmm. Men du är inte volvp
I fjol på semestern bad jag om en kostnadsuppskattning hos Volvo i Varberg för att fixa en sned front.
En tekniker kom med ut för att "titta" på bilen. Det slutade med att han ägnade en halvtimme åt att försöka fixa problemet på plats.
Slutligen gav han upp och bad mig boka en tid. Givetvis fanns det ingen tid tillgänglig innan jag skulle åka hem, så jag fick boka tid hos Bilia hemma istället.

Kostnad? "Jag lyckades ju inte fixa felet"
Användarvisningsbild
av sura56
#1192324
Detta "lilla problem" handlar inte om att bilen måste in på verkstaden alls, det räcker att prata med en försäljare t.ex.
Så varför skulle det då kosta någonting överhuvud taget.
Man betalar väl inget när man går in till en säljare och diskuterar ett ev. bilköp.
av Turbodanne
#1192328
daner295 skrev:Tycker också denna avgift är förbannat snålt av Volvo. Tar 5 minuter på verkstaden, de behöver inte ens bilen. Jag betalar ju ändå en månadsavgift för VoC-abonnemanget som de bör kunna tjäna in dessa 5 minuters arbete på?
Men hur svårt ska det vara att förstå ? Varken ÅF eller verkstaden ägs av Volvo utan det är egna VINSTDRIVANDE företag som är auktoriserade av Volvo att sälja och reparera deras produkter. Köper du bilen av en Volvo AUKTORISERAD ÅF så fixar dom detta gratis , men varför ska ÅF betala med sin tid för att Kalle och Peter har gjort en bilaffär eller nån annan handlare har sålt en bil och inte fixar detta själv ?

Att ni betalar för VOC abbonemanget tjänar ju inte en ÅF en krona på. Tid kostar pengar så enkelt är det.
av Turbodanne
#1192329
sura56 skrev:Detta "lilla problem" handlar inte om att bilen måste in på verkstaden alls, det räcker att prata med en försäljare t.ex.
Så varför skulle det då kosta någonting överhuvud taget.
Man betalar väl inget när man går in till en säljare och diskuterar ett ev. bilköp.
Snälla du , en försäljare ska försöka sälja en bil till dig , det är det som betalar hans tid , inte att du som köpt av joppe på hörnet kommer in med din nyligen inköpta bil och vill ha en pin kod , inte så lätt att sälja en bil till nån som precis har köpt en bil va?
Användarvisningsbild
av Jensen
#1192372
Endast ÅF registrerar abonnemanget åt dig.
Volvo/Voc kommer att hänvisa dig dit.
Betala och var glad.
av mikebike
#1192394
Turbodanne skrev:
sura56 skrev:Detta "lilla problem" handlar inte om att bilen måste in på verkstaden alls, det räcker att prata med en försäljare t.ex.
Så varför skulle det då kosta någonting överhuvud taget.
Man betalar väl inget när man går in till en säljare och diskuterar ett ev. bilköp.
Snälla du , en försäljare ska försöka sälja en bil till dig , det är det som betalar hans tid , inte att du som köpt av joppe på hörnet kommer in med din nyligen inköpta bil och vill ha en pin kod , inte så lätt att sälja en bil till nån som precis har köpt en bil va?
Nej, men chansen är rätt stor att bilägaren servar bilen hos en verkstad där han blir positivt bemött än hos en där han blivit negativt bemött.
Jag bor t.ex. 200 meter från Bilia Haga Norra, men ändå servade jag under flera år bilen hos Upplands Motor i Akalla eftersom de INTE idiotförklarade mig när jag jag hade problem med min chippade V70N.
Numera servar jag hos BraBil i Vallentuna, ännu längre bort......
av Turbodanne
#1192418
mikebike skrev:
Turbodanne skrev:
sura56 skrev:Detta "lilla problem" handlar inte om att bilen måste in på verkstaden alls, det räcker att prata med en försäljare t.ex.
Så varför skulle det då kosta någonting överhuvud taget.
Man betalar väl inget när man går in till en säljare och diskuterar ett ev. bilköp.
Snälla du , en försäljare ska försöka sälja en bil till dig , det är det som betalar hans tid , inte att du som köpt av joppe på hörnet kommer in med din nyligen inköpta bil och vill ha en pin kod , inte så lätt att sälja en bil till nån som precis har köpt en bil va?
Nej, men chansen är rätt stor att bilägaren servar bilen hos en verkstad där han blir positivt bemött än hos en där han blivit negativt bemött.
Jag bor t.ex. 200 meter från Bilia Haga Norra, men ändå servade jag under flera år bilen hos Upplands Motor i Akalla eftersom de INTE idiotförklarade mig när jag jag hade problem med min chippade V70N.
Numera servar jag hos BraBil i Vallentuna, ännu längre bort......
Men det är väl en annan sak? Att dom tar betalt för sin tid handlar väl inte om att bli positivt bemött eller inte?
Användarvisningsbild
av knut1955
#1192462
Jeg skjønner ikke at dette skal være så komplisert i Sverige. Mitt VOC-ab var utløpt i fjor da prisene ble senket. Sendte en epost til min lokale forhandler, og i retur fikk jeg prosedyrer og nøkkel for autensiering (lang streng med tall) og ny pin-kode.

Fulgte prosedyren og vips så var VOC aktiv igjen. Det var ikke nødvendig å besøke Volvo. Betalte 375 til Volvo uten noen tilleggskostnader.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1192491
Volvo on Call hör till den extra utrustning man väljer när man köper bilen. Systemet är aktivt i fyra år med möjlighet till förlängning. Den kostnaden ingår i priset när bilen köps, och påverkar också andrahandsvärdet.

Volvo har byggt upp ett stort system med en mängd märkesspecifika extratjänster – försäkring, bensinstationer, biltvättar, finans, volvokort etcetera. Det ligger både i Volvos och återförsäljarnas intresse att hålla kvar kundena i det systemet. Varje bil som försvinner ur systemet och får sin service gjord hos Hasse Larssons Bilverkstad bakom korvkiosken i Skruttby, innebär minskade inkomster framför allt för återförsäljaren.

När jag nu kommer till Volvos märkesverkstad med en Volvo som jag köpt hos en Toyota-handlare, tänker jag att de har extra anledning att vara vänliga mot mig. Känner jag mig välkomnad så blir jag motiverad att komma tillbaka in i Volvos system. Kanske väljer jag Volvo original både för försäkring, finans, reparationer, service och bränslestation. På sikt kan det bli en lönsam investering.

Eftersom bara Volvo-verkstäder har tillgång till det datasystem som genererar PIN-koder och aktiverar det här systemet, finns det dubbel anledning att inte uppträda som ett arsel och utnyttja det monopolet till en ohemul prissättning. Jag begär inte att det ska vara gratis. Men det är inte rimligt att återförsäljarens kostnad för fem minuters arbetstid vid en dator kan uppgå till 600 kronor.

Snarare tror jag att det priset är satt utifrån tanken att kunden är helt passiv och handlaren måste göra hela registreringen i minvolvo.volvocars.se och dessutom hjälpa till med nedladdning av appen och den registrering som behöver göras där. Då blir 600 spänn plötsligt mycket mer rimligt. Men när kunden har gjort allt detta och det bara handlar om att ta fram en PIN-kod, icke.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]