Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bellator1
#1185291
Hej allesammans!

Jag har precis haft inne min Volvo v60 årsmodell 2014 på service. Bilen är utrustad med Volvo on call där jag sedan en tid haft ett felmeddelande i instrumentpanelen som säger: "Volvo on call service erfodras". Tänkte att jag låter verkstaden åtgärda detta meddelande på den årliga servicen.

Efter att mekanikern gjort en felsökning på VOC ringer han sedan upp mig och säger att han inte kan åtgärda problemet eftersom det är fel på reservbatteriet/styrenheten på elektroniken och att den måste bytas. Felmeddelandet går således inte att släcka förens enheten är bytt. Jag frågar vad hela kalaset kostar och prislappen landar på ca 14000:-!! :shock: detta är på Nybergs bil i Jönköping (auktoriserad Volvoverkstad). Min försäkring på folksam hade täckt detta om bilen hade gått under 15000 mil. Den har dock gått 16700 mil...

Självaste Volvo on call funktionerna (de två knapparna, VOC-appen, positionering och prata med kundtjänst m.m.) fungerar utmärkt så det är inget funktionellt fel, utan troligtvis något annat som ballat ur i styrenheten. Jag fick inget ordentligt svar av mekanikern mer än att styrenheten måste bytas om felmeddelandet skall försvinna. Jag frågade hur vanligt detta var och han svarade att det hänt med en och annan bil tidigare (inte så vanligt verkar det som). Men varför ska jag byta något som fungerar? Känns ganska absurt att betala så mycket pengar för detta... Det som är mest störande är felmeddelandet som dyker upp varje gång jag startar bilen...

Verkstadens diagnos: "**PHM-U210991 Reservbatteri. Komponentfel. Parameterfel. Går inte att radera felkod**"

(Telefon/Kontrollenhet (PHM) byte)

Finns det något sätt man kan åtgärda detta på? Byta reservbatteri m.m.? Någon som har liknande problem?

Hör av er med erfarenheter och tips! :???:

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Bellator1, redigerad totalt 0 gånger.
av CHSC
#1185314
Jag har en XC60 MY2014 där jag fått upp samma felmeddelande vid 3-4 tillfällen de senaste 2 månaderna, kanske är samma skit som väntar mig.
av Tiimpan
#1185339
Hade samma problem på min V60 -13 där endast reservbatteriet bytades för en kostnad av ca: 3000kr. Detta gjordes på Bildeve i Helsingborg.
av Bellator1
#1185344
Tiimpan skrev:Hade samma problem på min V60 -13 där endast reservbatteriet bytades för en kostnad av ca: 3000kr. Detta gjordes på Bildeve i Helsingborg.
Det löste sig alltså genom att bara byta reservbatteriet? Samma felmeddelande o allt?

Tack för svaren! :)
av Psyko
#1185352
Vet att man kunde byta batteri i vissa och andra inte. Så bara för att det går att byta I en årsmodell 13 betyder inte att det går i din bil.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Bellator1
#1185359
Psyko skrev:Vet att man kunde byta batteri i vissa och andra inte. Så bara för att det går att byta I en årsmodell 13 betyder inte att det går i din bil.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Okej... undrar i så fall hur stor skillnaden är mellan en -13 och en -14 när det just kommer till VOC.
av Tiimpan
#1185360
Vet inte mer än att den varnade en tid för "Volvo on call service erfodras" sedan var felkoden något i stil med det du skriver. Blev iaf byte av reservdelsbatteri. Tänkte mest dela med mig av min erfarenhet! :)
av Psyko
#1185366
Bellator1 skrev:
Psyko skrev:Vet att man kunde byta batteri i vissa och andra inte. Så bara för att det går att byta I en årsmodell 13 betyder inte att det går i din bil.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Okej... undrar i så fall hur stor skillnaden är mellan en -13 och en -14 när det just kommer till VOC.
Ja, vad ska jag säga. Det går ju in ändringar från fabrik hela tiden, leverantören uppdaterar sina enheter och gör om dom vilket gör att dom blir annorlunda. Man kan ju jämföra med en telefon, hur många telefoner 2017 går det att byta batteri på? Utvecklingen är inte alltid bra för oss konsumenter men på samma gång går sakerna mer sällan sönder men dagen det gör det blir det mer kostsamt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
#1185422
Hade samma fel på min gamla V60 precis efter köp. Tur att två års garanti ingick. Tror kalaset skulle gå på runt 10000kr för enheten.
av Bellator1
#1187349
Hej igen! Nu är problemet löst. HÖR OCH HÄPNA!!

Nu har jag gått till botten med detta problem. Jag ville inte tro att jag skulle behöva byta hela enheten för en kostnad av totalt 14000 kr för enhet + arbete. Inte när alla funktioner på VOC fungerar korrekt. (det enda jag kan tänka mig som är fel, och som många andra säger här är att det är reservbatteriet i VOC som snart är slut), vilket jag kan köpa.

Så jag ringde Volvo i Göteborg för att luska fram mer information och att försöka få tag på någon mer teknisk kunnig gällande VOC. Jag litade inte på vad felsökningen gett för svar hos Nybergs. Volvo i Gbg kunde inte slussa vidare mig till någon tekniskt kunnig där, utan hänvisade mig återigen till Nybergs bil i Jönköping. Kundtjänsten i Göteborg tyckte att det verkade knasigt att jag skulle behöva byta hela enheten.

Återigen kontaktade jag Nybergs och fick då prata med en kille som har lite mer kunskap om VOC. Denne kollade genom diagnostiken/historiken om min bil på sin dator. Det han först kommer fram till är att hela enheten mycket riktigt måste bytas. Jag nämner då att jag sökt runt på google och skrivit inlägget här på jagrullar.se och nämner att folk haft samma problem med samma bilmodell och årgång, men att man då ENDAST bytt reservbatteriet.

Jag påtalar detta till teknikern och han säger att det inte går att byta reservbatteriet. Nu börjar teknikern tvivla på om det är han eller jag som har rätt i detta. Jag ger mig inte och frågar om han kan kolla runt på verkstan en extra gång och ber han fråga någon annan. Detta gör teknikern och efter ca en timme återkommer han per telefon och säger: "Jadu, det verkar visst som att det går att byta reservbatteriet... det kostar ca 2400 kr med arbete, så vi får nog boka in en ny tid du kan komma in med bilen."

Ja sa jag! Det är ju det jag påstått hela tiden... :shock: det är skillnad på att betala 2400 kr än 14000 kr sa jag lite halvirriterat.

Slutligen har bilen varit inne på verkstaden och nu är batteriet bytt. Teknikern uppger att spänningen låg på 9% och då varnar "Volvo on call service erfordras" konstant varje gång man startar bilen. Nu är meddelandet borta och allt är i sin ordning.

Hade känt mig en aning lurad om jag hade bytt hela enheten må jag säga. Mitt tips är: är teknikern osäker på vad felet kan vara, så utgå att dom alltid försöker byta hela skiten, tänk istället att det kan vara något mindre fel som faktiskt går att laga och be dom göra en noggrannare kontroll och att dom kollar med folk som kan systemet! Sen kanske vissa tekniker har mer kunskap än andra...

Men nu är det ur världen! Jag får tacka för alla inlägg här! Ni har varit till stor hjälp 8) 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor