- fre 14 jul 2017, 18:16
#1185291
Hej allesammans!
Jag har precis haft inne min Volvo v60 årsmodell 2014 på service. Bilen är utrustad med Volvo on call där jag sedan en tid haft ett felmeddelande i instrumentpanelen som säger: "Volvo on call service erfodras". Tänkte att jag låter verkstaden åtgärda detta meddelande på den årliga servicen.
Efter att mekanikern gjort en felsökning på VOC ringer han sedan upp mig och säger att han inte kan åtgärda problemet eftersom det är fel på reservbatteriet/styrenheten på elektroniken och att den måste bytas. Felmeddelandet går således inte att släcka förens enheten är bytt. Jag frågar vad hela kalaset kostar och prislappen landar på ca 14000:-!! :shock: detta är på Nybergs bil i Jönköping (auktoriserad Volvoverkstad). Min försäkring på folksam hade täckt detta om bilen hade gått under 15000 mil. Den har dock gått 16700 mil...
Självaste Volvo on call funktionerna (de två knapparna, VOC-appen, positionering och prata med kundtjänst m.m.) fungerar utmärkt så det är inget funktionellt fel, utan troligtvis något annat som ballat ur i styrenheten. Jag fick inget ordentligt svar av mekanikern mer än att styrenheten måste bytas om felmeddelandet skall försvinna. Jag frågade hur vanligt detta var och han svarade att det hänt med en och annan bil tidigare (inte så vanligt verkar det som). Men varför ska jag byta något som fungerar? Känns ganska absurt att betala så mycket pengar för detta... Det som är mest störande är felmeddelandet som dyker upp varje gång jag startar bilen...
Verkstadens diagnos: "**PHM-U210991 Reservbatteri. Komponentfel. Parameterfel. Går inte att radera felkod**"
(Telefon/Kontrollenhet (PHM) byte)
Finns det något sätt man kan åtgärda detta på? Byta reservbatteri m.m.? Någon som har liknande problem?
Hör av er med erfarenheter och tips! :???:
Tack på förhand.
Jag har precis haft inne min Volvo v60 årsmodell 2014 på service. Bilen är utrustad med Volvo on call där jag sedan en tid haft ett felmeddelande i instrumentpanelen som säger: "Volvo on call service erfodras". Tänkte att jag låter verkstaden åtgärda detta meddelande på den årliga servicen.
Efter att mekanikern gjort en felsökning på VOC ringer han sedan upp mig och säger att han inte kan åtgärda problemet eftersom det är fel på reservbatteriet/styrenheten på elektroniken och att den måste bytas. Felmeddelandet går således inte att släcka förens enheten är bytt. Jag frågar vad hela kalaset kostar och prislappen landar på ca 14000:-!! :shock: detta är på Nybergs bil i Jönköping (auktoriserad Volvoverkstad). Min försäkring på folksam hade täckt detta om bilen hade gått under 15000 mil. Den har dock gått 16700 mil...
Självaste Volvo on call funktionerna (de två knapparna, VOC-appen, positionering och prata med kundtjänst m.m.) fungerar utmärkt så det är inget funktionellt fel, utan troligtvis något annat som ballat ur i styrenheten. Jag fick inget ordentligt svar av mekanikern mer än att styrenheten måste bytas om felmeddelandet skall försvinna. Jag frågade hur vanligt detta var och han svarade att det hänt med en och annan bil tidigare (inte så vanligt verkar det som). Men varför ska jag byta något som fungerar? Känns ganska absurt att betala så mycket pengar för detta... Det som är mest störande är felmeddelandet som dyker upp varje gång jag startar bilen...
Verkstadens diagnos: "**PHM-U210991 Reservbatteri. Komponentfel. Parameterfel. Går inte att radera felkod**"
(Telefon/Kontrollenhet (PHM) byte)
Finns det något sätt man kan åtgärda detta på? Byta reservbatteri m.m.? Någon som har liknande problem?
Hör av er med erfarenheter och tips! :???:
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Bellator1, redigerad totalt 0 gånger.