Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pellef
Tjena .
Har köpt en v60 T4F 2011.
Kamremsbyte när behöver man göra sånt?
Bilen har gått 11000 mil i dagsläget.
Om jag förstått det rätt så ska den servas var 1500:e mil.
Gäller det även om man inte kör på etanol alls ?
Sist men inte minst så undrar jag om bromsarna.
Tycker att skivorna blir lite varma speciellt bak.
Är det nåt som är normalt eller bör man kolla upp det ?
Det luktar inte varmt järn eller så men dom blir varma .
Det går att ta på dom utan att bränna sig.
Ha de
Pelle
Kamremsbyte när behöver man göra sånt? Det är kamkedja på den, vem påstod att det var rem?
Bilen har gått 11000 mil i dagsläget.
Om jag förstått det rätt så ska den servas var 1500:e mil.
Gäller det även om man inte kör på etanol alls ? Ja
Sist men inte minst så undrar jag om bromsarna.
Tycker att skivorna blir lite varma speciellt bak.
Är det nåt som är normalt eller bör man kolla upp det ? Be en verkstad se över om du är orolig, men vad menar du med lite varma?
Det luktar inte varmt järn eller så men dom blir varma .
Det går att ta på dom utan att bränna sig. Låter normalt då
Ha de
Pelle
av Pellef
Det var nog ingen som påstod att det var rem men säljaren visste inte (icke volvohandlare).
Dessutom har en kompis till mig kört taxi med en V70 -14 T4F och den byttes det rem på vid 24000 Om jag fattade honom rätt.
Och bromsarna blir så varma bak att om jag håller fingret på skivan så är det riktigt varmt efter normal körning.
Har inte mätt med termometer men skulle uppskatta det till ca 50-60 grader.
Har som sagt var inte haft nån volvo sen slutet på 80 talet och då stod det 140 på bakluckan...
Men Ang bromsarna så tycker jag bara att dom känns varmare än vad jag är van vid med mina tidigare bilar.
När jag hissar upp hjulet och snurrar så låter det och känns det som att beläggen ligger an mot skivan inte jättehårt men lite grann.
Kanske är helt normalt.
Om du ändå ska in med bilen på service så räcker det ju med att påtala att du misstänker anliggande broms bak vid bokningen. De ska ju ändå hissa bilen under servicen så det tar ju inte många sekunder att snurra på hjulen alt. kanske köra en sväng runt kvarteret. Är det någonting som är fel tror jag de gladeligen påpekar det och ger dig en offert på att fixa det.

Beläggen ligger normalt an mot skivorna, det är ofrånkomligt, men det ska inte vara mer än att det hörs lite svagt att beläggen nuddar skivan. Hjulet ska snurra fritt och inte tröga.
av Pellef
Ja jag har förstått det som att det var rem på den.
Blev osäker pga tidigare inlägg.
Vet någon om det är samma bytesintervall som v70 ?
Enligt kompisen så var det 24000 på en v70 -14.
Pellef skrev:Ja jag har förstått det som att det var rem på den.
Blev osäker pga tidigare inlägg.
Vet någon om det är samma bytesintervall som v70 ?
Enligt kompisen så var det 24000 på en v70 -14.
Mitt fel, hittade ett svar på forumet där det stod att det var kamkedja men det är kamrem enligt Bilia som jag frågade nu när jag bokade in service, tänkte inte på att fråga om miltal eller tid men om du får fram det så återkom gärna :-)-) Pris hos de för byte Kamrem och hjälpaggregatsrem kostar 6842:- iaf

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]