Sida 1 av 1

T3 152 hk frågor

Postat: sön 11 jun 2017, 13:15
av Pontiaccc
Är sugen på en v60 ocean race 2016 med "nya" t3 motorn och manuell låda .
Är det en ren bensinare eller kan den köras på etanol också ?
Har den kamkedja eller kamrem ?
Servicekostnader om man jämför med d3/d4
Finns det några kända "problem" med t3- motorn
Bränsleförbrukning ?
Trimchip/polestar ?
Övriga åsikter....... ?

Re: T3 152 hk frågor

Postat: sön 11 jun 2017, 14:43
av fjohan82
Endast bensin på dessa, etanol är T4F.
Polestar finns mig veterligen bara till den äldre med 150hk. BSR ger dock 236hk.
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3280/vol ... 7-b4204t37

Re: T3 152 hk frågor

Postat: sön 11 jun 2017, 14:49
av Danne63
Har en V40 T3 -16 och det är en ren bensinare .Har inte kollat hur mycket den drar men känns hyfsat snål.Riktigt bra drag i den så det är nog det jag är mest nöjd med på min bil.Har fortfarande service avtal så tyvärr vet jag inte var den kostar.Lite dåligt svar men en helt ok motor hade en diesel D2 innan den var klart klenare vid typ stadskörning.

Re: T3 152 hk frågor

Postat: sön 11 jun 2017, 17:07
av Psyko
Har kört en del med en S60 T3 och den fungerade riktigt bra måste jag säga. Trodde först att det var en T4 men såg efter någon dag eller 2 att det stod T3 på bakluckan. Tror att om man bara anpassar körsätt till motorn så går det att köra ganska snålt med den.

Re: T3 152 hk frågor

Postat: sön 11 jun 2017, 21:51
av Pontiaccc
Ok . Men har den kamkedja eller kamrem ?
Serviceintervall ?
Anns motorn redan 2015 eller kom den 2016?

Re: T3 152 hk frågor

Postat: mån 12 jun 2017, 22:41
av flanders88
T3 med 152 hk kom som 2016 års modell (produktionsstart 15w17) och är en VEA-motor på 2,0l för manuella växellådor (1,5l för T3 med automat) och i mångt och mycket är det en nertrimmad T5, även om det såklart är några hårdvaruskillnader med annan turbo o.s.v.
T3 av 2015 års modell är inte samma motor, utan en 1,6 l Ford-motor.

Alla VEA-motorer har kamrem och inte kedja, och en av anledningarna är mindre friktion för kamrem och därmed lite bättre för förbrukningen.
Serviceintervallet är också samma som alla andra VEA-motorer, alltså 3000 mil eller 1 år.
Mig veterligen finns inga större problem med T3 och eftersom många komponenter är de samma som i T5 så betyder det att de egentligen är överspecade för en T3 vilket borde betyda att den borde ha bra hållbarhet.
Bränsleförbrukningen kan jag inte direkt uttala mig om, men den är troligtvis inte jättemycket lägre än en T5 heller.
Polestar finns inte till denna motor ännu, men det kanske kommer i framtiden.

Jag har själv en V60 Ocean Race (dock med D4) och har varit väldigt nöjd med den bilen, så jag tror inte du ångrar dig och de få gånger jag kört T3 så har jag blivit imponerad över att den faktiskt känns snabbare och starkare än vad den sägs vara på pappret.

Re: T3 152 hk frågor

Postat: mån 04 sep 2017, 11:13
av BluePeter
En, för mig överraskande, detalj är att T3 motorn -- Fords 1,6 l -- drar mer i landsvägsfart (90+ km/h) än vid lugn stadskörning.