Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av roadside
#1175029
Hej!

Jag äger en V60 D4 -16 med ett irriterande fel, som kommer och går. Motorn hackar till när bilen är kall. Oavsett yttertemperatur. När det inträffar så ligger varv talet alltid vid ca 1500rpm. Beter sig som en gammal förgasarmotor som får för lite choke. Ibland händer det bara en gång, andra gånger 2-3-4 ggr när det väl händer. Inträffar alldrig när bilen är varm eller då man kört dieselvärmaren.
Tacksam för input!
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1175045
Automat?
Det är inte det vanliga slirandet som automater gör för att snabbare komma upp i temp?
Har samma bil, fast -17 och bilen agerar annorlunda i kraft och är lite "seg" när den är kall.
Men så fort den är i temp så är den snabb och reagerar blixtsnabbt på pedalen.

Kan inte säga att min "hackar", men vi upplever allt olika och det jag ser som "slir"
kanske du upplever som hack?

Det är i så fall helt normalt och beror på att växellådan slirar för att snabbare komma upp i temp.
Användarvisningsbild
av roadside
#1175057
Missade skriva det är en manuell. Jag har nyss köpt den så garanti finns. Hade den inne en dag på verkstan men såklart fungerade den då. Inga felkoder finns. Dom kunde väl inte göra så mycket då det inte fanns något att gå på. Alternativet var att lämna den en längre period. Men hoppas det kan finnas någon med samma feature här. Ibland finner man mer kunskap här om vissa fel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1175060
Egr-ventilen..?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1175086
Har aldrig upplevt något liknande förutom på förgasar MC och äldre bil.
Vilken växel har du när det sker?
Användarvisningsbild
av roadside
#1175096
Egr-ventilen kan ju vara en ide. Dock så kör jag mestadels 4-5mil landsväg varje gång kör, samt så drar jag husvagn på helgerna så den borde väl inte kunna sota igen?
På frågan om växel så är det 1,2,3 alltid vid 1500varv
Användarvisningsbild
av Vojje
#1175135
Avgasåterföringen tillkopplas endast
i bestämda driftpunkter.
På dieselmotorer upp till ca. 3000 min-1 och
medelhög belastning.

så du har alla möjligheter till sotig EGR
av Favazza
#1176289
roadside skrev:Hej!

Jag äger en V60 D4 -16 med ett irriterande fel, som kommer och går. Motorn hackar till när bilen är kall. Oavsett yttertemperatur. När det inträffar så ligger varv talet alltid vid ca 1500rpm. Beter sig som en gammal förgasarmotor som får för lite choke. Ibland händer det bara en gång, andra gånger 2-3-4 ggr när det väl händer. Inträffar alldrig när bilen är varm eller då man kört dieselvärmaren.
Tacksam för input!
Tänkt på samma faktiskt. I exempelvis korsningar när man ska svänga och bromsar ner i låga farter/varv och sen gasar på lite nätt. Då rycker det till 1-2 ggr. Först tänkt att det är som den växlar upp/ner när jag ligger precis på gränsen i varv...men det är kanske värre än så?!
av Mrpandy
#1176353
roadside skrev:Hej!

Jag äger en V60 D4 -16 med ett irriterande fel, som kommer och går. Motorn hackar till när bilen är kall. Oavsett yttertemperatur. När det inträffar så ligger varv talet alltid vid ca 1500rpm. Beter sig som en gammal förgasarmotor som får för lite choke. Ibland händer det bara en gång, andra gånger 2-3-4 ggr när det väl händer. Inträffar alldrig när bilen är varm eller då man kört dieselvärmaren.
Tacksam för input!

Vi hade en XC60 D4 VEA manuell - 14, den gjorde så där ofta när den var kall, vi kom på att väntade man lite innan man började köra så blev det lite bättre till att navigatorn hade startat upp helt. Kändes som om man var tvungen att gasa på rejält för att det inte skulle inträffa. Vi bytte EGR ventil och efter det blev det bättre men det återkom efter ett halvår eller så. Vi körde 2 mils turer i genomsnitt. Men när bilen var varm så gick den som vanligt.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1177182
En kollega har liknande symptom på sin D4.
Enligt serviceteknikern så är det ett internläckage i dubbelturbon. Så han skall snart få turbon bytt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]