Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
#1305694
devildenied skrev:Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.
Tar volvo på sig detta med egr och byter både kylare och egr gratis,eller är det beroende på vilken volvo handlare man kör till?
av devildenied
#1305756
PalleH skrev: mån 18 mar 2019, 08:19
devildenied skrev:Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.
Tar volvo på sig detta med egr och byter både kylare och egr gratis,eller är det beroende på vilken volvo handlare man kör till?
Enligt mekanikern som lagade bilen så står volvo för det helt om bilen är yngre än 5 år eller 8000mil.
Däremot så sprang jag på en av säljarna där jag köpt bilen i helgen och enligt honom så ville nog volvo ha 50% av dom.
Lite skumt tycker jag
Användarvisningsbild
av PalleH
#1305787
devildenied skrev: mån 18 mar 2019, 12:30
PalleH skrev: mån 18 mar 2019, 08:19
devildenied skrev:Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.
Tar volvo på sig detta med egr och byter både kylare och egr gratis,eller är det beroende på vilken volvo handlare man kör till?
Enligt mekanikern som lagade bilen så står volvo för det helt om bilen är yngre än 5 år eller 8000mil.
Däremot så sprang jag på en av säljarna där jag köpt bilen i helgen och enligt honom så ville nog volvo ha 50% av dom.
Lite skumt tycker jag
Menar de nu att de har åtgärdat felet? vad jag vet så har de ingen lösning på problemet , de byter eller rengör egr och egr kylare och sen kommer felet tillbaka igen.

Min egr byttes förra året samt kylaren rengjordes,nu ca 1000 mil senare lyser motorlampan med en egr fel-kod.
Så bilen ska snart in på verkstad igen ska bli intressant att se vad de gör denna gång.
av devildenied
#1305818
PalleH skrev: mån 18 mar 2019, 15:57
devildenied skrev: mån 18 mar 2019, 12:30
PalleH skrev: mån 18 mar 2019, 08:19
Tar volvo på sig detta med egr och byter både kylare och egr gratis,eller är det beroende på vilken volvo handlare man kör till?
Enligt mekanikern som lagade bilen så står volvo för det helt om bilen är yngre än 5 år eller 8000mil.
Däremot så sprang jag på en av säljarna där jag köpt bilen i helgen och enligt honom så ville nog volvo ha 50% av dom.
Lite skumt tycker jag
Menar de nu att de har åtgärdat felet? vad jag vet så har de ingen lösning på problemet , de byter eller rengör egr och egr kylare och sen kommer felet tillbaka igen.

Min egr byttes förra året samt kylaren rengjordes,nu ca 1000 mil senare lyser motorlampan med en egr fel-kod.
Så bilen ska snart in på verkstad igen ska bli intressant att se vad de gör denna gång.
Enligt mekanikern dras slangarna annorlunda nu för att det skulle va rätt..men det låter ju bättre än att säga varsegod vi ses om 1000mil :-)

Så det återstår väll att se antar jag
Användarvisningsbild
av PalleH
#1306112
devildenied skrev: mån 18 mar 2019, 17:45
PalleH skrev: mån 18 mar 2019, 15:57
devildenied skrev: mån 18 mar 2019, 12:30

Enligt mekanikern som lagade bilen så står volvo för det helt om bilen är yngre än 5 år eller 8000mil.
Däremot så sprang jag på en av säljarna där jag köpt bilen i helgen och enligt honom så ville nog volvo ha 50% av dom.
Lite skumt tycker jag
Menar de nu att de har åtgärdat felet? vad jag vet så har de ingen lösning på problemet , de byter eller rengör egr och egr kylare och sen kommer felet tillbaka igen.

Min egr byttes förra året samt kylaren rengjordes,nu ca 1000 mil senare lyser motorlampan med en egr fel-kod.
Så bilen ska snart in på verkstad igen ska bli intressant att se vad de gör denna gång.
Enligt mekanikern dras slangarna annorlunda nu för att det skulle va rätt..men det låter ju bättre än att säga varsegod vi ses om 1000mil :-)

Så det återstår väll att se antar jag
Man får hoppas de hittar en lösning i alla fall,annars får man nog börja rengöra själv om man inte vill bli ruinerad. :-)
av Tonyboy
#1307565
Har en V60 D4 -15 som också börjat rycka. Bilen har gått 11000+ mil och felkod visade sig vara EGR. Enligt volvoverkstaden så tog Volvo halva kostnaden vid dom miltalen för att reparera/byta ut EGR.

[EDIT]
Tydligen så tar Volvo bara kostnaden vid vissa felkoder. Idag när jag skulle ringa o boka tid så hade jag ju inte "rätt" felkod så volvo tog inte kostnaden där.
Varför är jag inte förvånad...
[/EDIT]
Senast redigerad av 1 Tonyboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1307578
Tonyboy skrev: ons 27 mar 2019, 07:18 Har en V60 D4 -15 som också börjat rycka. Bilen har gått 11000+ mil och felkod visade sig vara EGR. Enligt volvoverkstaden så tog Volvo halva kostnaden vid dom miltalen för att reparera/byta ut EGR.
Vad är kostnaden för att byta ut egr:n har själv gjort det men fick det på garanti,nu senast när jag fick en egr-felkod bytte de en insugsgivare och det blev på goodwill.
av CHSC
#1307836
Min XC60 D4 -14
2015-05-11 Byte egr-ventil/kylare inkl rengöring enl tj
2016-03-21 Reglerrmotor virvelkanal byte, tryckgivare inloppsluft byte
2019-01-29 Temp/tryckgivare inloppsluft byte
2019-03-22 Börjar Check engine lampan lysa, Bilia ska kolla felkod. Bilen ett par dagar över 5 år!!!
Användarvisningsbild
av PalleH
#1307839
CHSC skrev: tor 28 mar 2019, 11:47 Min XC60 D4 -14
2015-05-11 Byte egr-ventil/kylare inkl rengöring enl tj
2016-03-21 Reglerrmotor virvelkanal byte, tryckgivare inloppsluft byte
2019-01-29 Temp/tryckgivare inloppsluft byte
2019-03-22 Börjar Check engine lampan lysa, Bilia ska kolla felkod. Bilen ett par dagar över 5 år!!!
Är det samma givare du bytte 2016 som 2019?
av Tonyboy
#1307864
PalleH skrev:
Tonyboy skrev: ons 27 mar 2019, 07:18 Har en V60 D4 -15 som också börjat rycka. Bilen har gått 11000+ mil och felkod visade sig vara EGR. Enligt volvoverkstaden så tog Volvo halva kostnaden vid dom miltalen för att reparera/byta ut EGR.
Vad är kostnaden för att byta ut egr:n har själv gjort det men fick det på garanti,nu senast när jag fick en egr-felkod bytte de en insugsgivare och det blev på goodwill.
9000+ kr
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]