Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
#1189133
joysam skrev:Hämtade ut min bil från Stendahls i Stenungsund idag.

Byte av EGR-ventil stod på schemat.

Än så länge går den utmärkt, inga nervösa ryckningar.
Min såg bra ut sa de, men nu ska även jag få min utbytt. Hoppas verkligen det fungerar :(
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1189136
Behöver man ha något speciellt körmönster/körstil för att inte få problem med EGR?
Användarvisningsbild
av Derank
#1189138
Mycket kortkörningar kan få EGR att sota igen, men den kan även gå sönder bara sådär.

Sedan är ECO driving rena sotdöden för EGR, kör hårt och fort.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1189141
Derank skrev:Mycket kortkörningar kan få EGR att sota igen, men den kan även gå sönder bara sådär.

Sedan är ECO driving rena sotdöden för EGR, kör hårt och fort.
Då borde min bils EGR få ett långt liv... :-)-) (D)
av joysam
#1189152
Korta körningar är inte särskilt aktuella för min del, inte i någon större utsträckning i varje fall.

Däremot är det mycket ecodriving.
Men det skulle ju bli konstigt att lägga sig och åka 90-väg på 3:ans växel...
av jols
#1189315
Jag har också fått dessa ryck i drivlinan mer tydliga de senaste månaderna och det blir bara ryckigare.
De uppkommer alltid vid start med kall motor varje morgon de första 200 meterna och slutar efter någon kilometer.
Jag kör då ca 30 km/h i bostadsområde med lätt utförslut med lite gaspådrag.
Dock börjar nu motorn svara lite sämre och kännas även lite ryckig vid varm motor och lite gaspådrag också nu, knappt märkbart.
Jag hade inne bilen för koll på Volvo City för två månader sedan. Men dom kunde inte hitta något då. Motorn hade kanske inte kallnat tillräckligt.
Jag har dock fortfarande nybilsgaranti kvar och ägt bilen sedan den var ny april-16. Det var inga problem alls med den då.
Men med tipsen att det kan vara EGR-ventilen eller cylinderkompression skall jag lämna den igen nästa vecka. Så får vi se vad dom säger.
av Nelsson
#1189317
jols skrev:Jag har också fått dessa ryck i drivlinan mer tydliga de senaste månaderna och det blir bara ryckigare.
De uppkommer alltid vid start med kall motor varje morgon de första 200 meterna och slutar efter någon kilometer.
Jag kör då ca 30 km/h i bostadsområde med lätt utförslut med lite gaspådrag.
Dock börjar nu motorn svara lite sämre och kännas även lite ryckig vid varm motor och lite gaspådrag också nu, knappt märkbart.
Jag hade inne bilen för koll på Volvo City för två månader sedan. Men dom kunde inte hitta något då. Motorn hade kanske inte kallnat tillräckligt.
Jag har dock fortfarande nybilsgaranti kvar och ägt bilen sedan den var ny april-16. Det var inga problem alls med den då.
Men med tipsen att det kan vara EGR-ventilen eller cylinderkompression skall jag lämna den igen nästa vecka. Så får vi se vad dom säger.
Precis så här har min också betett sig, inte alla gånger när den är kall men kanske varannan gång, oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Nu de senare månaderna har den dock börjat rycka även när motorn är varm och man saktar in, oftast för att parkera, då börjar den små rycka vid jämn hastighet.
Två gånger har bilen ryckt så mycket att man varit tvungen att släppa gasen för att inte ramla ur bilen :shock:
PST har läst av bilen ett par gånger utan felkoder, gjorde rent tempgivaren på insuget då den var helt igensotat men detta har ej hjälpt, egr ventil kollad, löper fritt enligt mekaniker.
Kör mest motorväg, genomsnittshastighet ca 80km/h visar bilen så ingen direkt snål/eco körning här.
Har bett PST kollat TJ men finns inga då min bil är bygg så sent 16-20.
Känns som man måste invänta motorstopp innan man kan hitta problemet :???:
Användarvisningsbild
av roadside
#1189375
Jag hade min inne för felsökning igen. Inga felkoder alls. Skall in för mer felsökning framöver.

EDIT
jols:
Hur långt har din bil gått?
Precis som du beskriver så har min bil betett sig i början. Det har bara blivit värre. Enda mönstret jag kan se är att det känns som bilen rycker mer vid varmt väder. Händer oftast när man kört bilen helt varm för att sedan stanna 30-60minuter. När man sedan startar och kör i låg fart så hackar den som en gammal snålställd Saab 99 innan den är helt varm igen.
Ibland kan jag starta bilen på morgonen och köra 2-3mil innan (i 90km/h) det hugger det till en gång. Och ibland går den rejält illa orolig och nervös, stannar nästan ibland
av jols
#1191076
roadside skrev:Jag hade min inne för felsökning igen. Inga felkoder alls. Skall in för mer felsökning framöver.

EDIT
jols:
Hur långt har din bil gått?
Precis som du beskriver så har min bil betett sig i början. Det har bara blivit värre. Enda mönstret jag kan se är att det känns som bilen rycker mer vid varmt väder. Händer oftast när man kört bilen helt varm för att sedan stanna 30-60minuter. När man sedan startar och kör i låg fart så hackar den som en gammal snålställd Saab 99 innan den är helt varm igen.
Ibland kan jag starta bilen på morgonen och köra 2-3mil innan (i 90km/h) det hugger det till en gång. Och ibland går den rejält illa orolig och nervös, stannar nästan ibland
Min bil har gått 2000 mil nu. Rycken blev inte så markanta efter att jag kört längre sträckor på motorväg i sommar.
Dock hade jag inne bilen på Volvo City nyss för att kolla upp den.
Jag har garanti kvar så det var inga problem att utan kostnad att göra det.
Inga felkoder eller liknande, Dom kollade tempgivare mm.
Eventuellt kan EGR-ventilen ställa till det och ge liknande symptom sa dom.
Men jag måste visa på problemet för att felet skall loggas hos dem i deras journaler. Annars kan jag inte ta detta på garantin. Även om garantin gått ut och jag får motorhaveri pga detta felet så måste det loggas innan. Då löser även Volvo självrisken för mig.
Så rådet var att lämna bilen en eftermiddag på verkstan och låta en tekniker köra bilen en morgon med en logger inkopplad.
Då bokförs problemet och jag kan köra vidare tills det blir värre och eventuella felkoder sätts.
Helt ok bemötande och jag förstår ju att verkstan inte kan byta givare och ventiler på ren chansning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]