Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHSC
#1308097
PalleH skrev:
CHSC skrev: tor 28 mar 2019, 11:47 Min XC60 D4 -14
2015-05-11 Byte egr-ventil/kylare inkl rengöring enl tj
2016-03-21 Reglerrmotor virvelkanal byte, tryckgivare inloppsluft byte
2019-01-29 Temp/tryckgivare inloppsluft byte
2019-03-22 Börjar Check engine lampan lysa, Bilia ska kolla felkod. Bilen ett par dagar över 5 år!!!
Är det samma givare du bytte 2016 som 2019?
Tror det, givaren som byttes på servicen i januari gick på cirka 1200 kr.
av Tonyboy
#1308208
Vid trasig EGR så tar volvo tydligen bara kostnaden vid viss typ av felkod. På min bil så är felkod P241300 satt och den gäller inte för garantiåtgärd.

Någon som vet mer om vilka felkoder som måste vara satta för att garanti ska gälla?
av Tobej
#1318276
Tänkte höra lite med er om ni haft ryckningar även i svagt nedförlut när förbrukningen ligger lågt, köpte en v70 d4 vea för ett halvår sedan, bilen gick kanon tills en dag då den började med ett ryck, bilen lämnades in och dem bytte egr och tempgivare, på vägen hem kändes det som en ny bil igen tills ett par dagar senare när den höll på att dö vid ett gaspådrag men sen kom tillbaka igen, verkstaden sa att dem trodde att tempgivaren inte blivit fastskruvad ordentligt (irriterande) jaja tänkte jag. Ryckningarna vid måttlig belastning fortsatte och nu har den börjat rycka till hårdare ibland samt även ryckningar ibland i svag nedförsbacke vid förbrukning runt 0,3. Meken hade den en dag och körde men kunde inte känna något ryck, sade att det var normalt att den (gungar lite i uppförsbackar när saker och ting slår till) jag ville att dem skulle utföra ett kompressonstest men det ville dem inte med svaret att den borde gå dåligt hela tiden, men efter vad man läst här... eller vad säger ni som råkat ut för detta?
av OskarL
#1332460
Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Användarvisningsbild
av PalleH
#1332469
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 16:50 Tänkte lite på den där återkallelsen av VEA-bilar, som beror på EGR-problemen.

Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (ryckig gång, igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En annan allvarlig konsekvens av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Så sant så sant,det är rent av löjligt att göra en sådan här återkallelse,när där finns så mycket större underliggande fel på egr-systemet som Volvo borde ta på sig.
av OskarL
#1332473
Det blir intressant att se vad de tänker göra åt EGR-problemet, nu när de ju faktiskt tagit på sig att fixa det. Eller så kanske de bara gör någon löjlig fix som inte rättar till grundproblemet, utan endast förhindrar att insuget blir för varmt...
Min förhoppning är dock att de byter hela insuget (som troligtvis är väldigt igensotat), TMAP-sensor och byter och bygger om EGR-kylningen. I de fall ventiler och topp sotat igen så vore det ju bra om detta åtgärdades också... men det kan jag väl bara glömma?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1332504
Japp, möjligen kan man dra växel på problem _efter_ åtgärd, men med volvos meritlista på goodwill och generositet är chansen att få nåt ut av det mikroskopisk.
av JLJohansson
#1333860
Hej

Min Volvo V60 D4 är inne på verkstad nu för byte topp. Har 4st läckande inloppsventiler. Volvo tar ingen kostnad. Tack och lov har jag en begagnatgaranti som tar kostnaden.

Jag har ny EGR ventil. Ny EGR kylare. Ny TMAP sensor och ombyggda slangar sen 700-800 mil sen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333861
JLJohansson skrev: lör 24 aug 2019, 20:24 Hej

Min Volvo V60 D4 är inne på verkstad nu för byte topp. Har 4st läckande inloppsventiler. Volvo tar ingen kostnad. Tack och lov har jag en begagnatgaranti som tar kostnaden.

Jag har ny EGR ventil. Ny EGR kylare. Ny TMAP sensor och ombyggda slangar sen 700-800 mil sen.
Vad är det för årsmodell? Miltal?
Hur uppdagades problemet?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]