Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JLJohansson
#1333863
fjohan82 skrev: lör 24 aug 2019, 20:30
JLJohansson skrev: lör 24 aug 2019, 20:24 Hej

Min Volvo V60 D4 är inne på verkstad nu för byte topp. Har 4st läckande inloppsventiler. Volvo tar ingen kostnad. Tack och lov har jag en begagnatgaranti som tar kostnaden.

Jag har ny EGR ventil. Ny EGR kylare. Ny TMAP sensor och ombyggda slangar sen 700-800 mil sen.
Vad är det för årsmodell? Miltal?
Hur uppdagades problemet?
Årsmodell 2016. 5900mil. Bilen ryckte på flytgas. Effektlös. Hela bilen vibrerade/skakade vid körning på motorväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333864
JLJohansson skrev: lör 24 aug 2019, 20:33
fjohan82 skrev: lör 24 aug 2019, 20:30
JLJohansson skrev: lör 24 aug 2019, 20:24 Hej

Min Volvo V60 D4 är inne på verkstad nu för byte topp. Har 4st läckande inloppsventiler. Volvo tar ingen kostnad. Tack och lov har jag en begagnatgaranti som tar kostnaden.

Jag har ny EGR ventil. Ny EGR kylare. Ny TMAP sensor och ombyggda slangar sen 700-800 mil sen.
Vad är det för årsmodell? Miltal?
Hur uppdagades problemet?
Årsmodell 2016. 5900mil. Bilen ryckte på flytgas. Effektlös. Hela bilen vibrerade/skakade vid körning på motorväg.
Okej, skönt att det verkar lösa sig utan större ekonomisk påverkan för dig.
Många delar bytta på få mil...
av JLJohansson
#1333867
fjohan82 skrev: lör 24 aug 2019, 20:40
JLJohansson skrev: lör 24 aug 2019, 20:33
fjohan82 skrev: lör 24 aug 2019, 20:30

Vad är det för årsmodell? Miltal?
Hur uppdagades problemet?
Årsmodell 2016. 5900mil. Bilen ryckte på flytgas. Effektlös. Hela bilen vibrerade/skakade vid körning på motorväg.
Okej, skönt att det verkar lösa sig utan större ekonomisk påverkan för dig.
Många delar bytta på få mil...
Ja! Det är en liten tröst iaf! :-) Hade jag inte haft beg garantin hade jag haft en saftig självrisk på 9800kr (maskinskadeförsäkring).
av 246
#1372098
Ger nytt liv till tråden:)
Läst nästan alla inlägg, men är det ingen med VEA D3 som blivit drabbad av EGR och alla de andra felen som till största allmänhet verkar beröra VEA D4???
Skulle D3 ha en annan konstruktion då?

Sedan skulle det vara intressant vilka VEA D4:or som har dessa problem idag? Felen har varit kända sedan länge, men har alla bilar blivit åtgärdade?
Den stora frågan är om man vågar köpa en D4 ö.h.t
Kom Volvo på något konkret åtgärdsprogram för allt vad det innebär med fel på fel på fel.........
av 246
#1372099
Som sagt..vågar man verkligen köpa en D4 idag, och tro/hoppas att allt problem med EGR etc är lösta för gott??
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1372150
Alla D4 VEA drabbas inte.
Min har inga fel med EGR, "sköldpaddor", försvunnet kylvatten, balansaxlar och annat.
Den är mer som en gammal 740-motor, bara går och går... (peppar peppar ta i trä!)
av 246
#1372302
Okej, ja det var skönt att höra och det är ju precis så man önskar att en Volvo ska vara..likt en evighetsmaskin den en gång i tiden var och förhoppningsvis är:) Dock fortfarande lite fundersam på hur det ser ut i dagsläget.
Hoppas innerligt att Volvo fixade det där
av klirre
#1372412
fjohan82 skrev: mån 30 mar 2020, 11:50 Alla D4 VEA drabbas inte.
Min har inga fel med EGR, "sköldpaddor", försvunnet kylvatten, balansaxlar och annat.
Den är mer som en gammal 740-motor, bara går och går... (peppar peppar ta i trä!)
I gengäld klagar du på att däcken inte håller mer än en säsong, andra kanske ska ta efter ditt körmönster så mår deras motorer bättre? :-D :-D
av Larslars
#1372433
klirre skrev: tis 31 mar 2020, 18:44
fjohan82 skrev: mån 30 mar 2020, 11:50 Alla D4 VEA drabbas inte.
Min har inga fel med EGR, "sköldpaddor", försvunnet kylvatten, balansaxlar och annat.
Den är mer som en gammal 740-motor, bara går och går... (peppar peppar ta i trä!)
I gengäld klagar du på att däcken inte håller mer än en säsong, andra kanske ska ta efter ditt körmönster så mår deras motorer bättre? :-D :-D
Min D4,a har heller inget fel på EGR,en ( iofs bytt för 15 månader sen )tysta balansaxlar, drar ingen olja eller vatten heller.
Dock så används gaspedalen flitigt, minst 3000 en gång om dagen och gärna runt 4000 en gång i veckan håller DPF och kolvringar motionerade :-) . D4,a Polestar
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]