Sida 1 av 1
Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: ons 05 apr 2017, 11:27
av frejo1
Jag upplever en ganska knepig sak med min styrning. Det är som att innerhjulet, framförallt vid större rattutslag, styr mer än ytterhjulet vilket får innerhjulet att "kasa" lite vilket dessutom försämrar greppet. Det märks mest när det ligger grus på vägen. Det borde rimligen inte vara möjligt och det har gjorts hjulinställning på bilen, utan större skillnad, men likväl är detta upplevelsen. Jag kan även se att framhjulen slits lite konstigt fram, mer i mitten och lite snett nästan. Är jag ensam om denna upplevelse? Finns det några idéer kring vad det kan vara?
/fredrik
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: ons 05 apr 2017, 13:43
av P210
Det ska vara så, att innerhjulet styr mer för kallas Ackermansprincipen efter uppfinnaren, alla hjul ska ha en gemensam mittpunkt när man svänger , att det kasar när det ligger grus på vägen och i låga farter är ju för att det behövs lite friktion för att däcket ska "tvinga" bilen att följa en radie istället för att fortsätta rakt fram.

Det finns fler felaktiga inställningar som sliter däck, kolla först att du har rätt lufttryck, för lite luft kan också slita på mitten av däcken.
Är du minsta osäker gör en ny framvagnsinställning.
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: sön 09 apr 2017, 15:38
av frejo1
Tack för svaret.
Jag är dock medveten om att innerhjulet ska svänga lite mer, det som är så konstigt är att upplevelsen är att det är alltför stor skillnad och bilen kasar ganska ordentligt vid fullt rattutslag. Jag har aldrig haft någon bil, eller kört för den delen, där upplevelsen varit densamma, därav mina funderingar. Jag har å andra sidan aldrig ägt en framhjulsdriven (fyrhjulsdriven om man ska vara petig) Volvo tidigare.
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: sön 09 apr 2017, 17:30
av CabBO
P210 skrev:Det ska vara så, att innerhjulet styr mer för kallas Ackermansprincipen efter uppfinnaren, alla hjul ska ha en gemensam mittpunkt när man svänger , att det kasar när det ligger grus på vägen och i låga farter är ju för att det behövs lite friktion för att däcket ska "tvinga" bilen att följa en radie istället för att fortsätta rakt fram.

Det finns fler felaktiga inställningar som sliter däck, kolla först att du har rätt lufttryck, för lite luft kan också slita på mitten av däcken.
Är du minsta osäker gör en ny framvagnsinställning.
Är det inte så att för lite lufttryck ger slitningar på sidorna och för mycket luft ger slitage i mitten?
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: tor 13 apr 2017, 08:26
av klacken
För lite luft gör att mitten på däcket slungas ut av centrifugalkraften och då nöts mera.
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: tor 13 apr 2017, 09:04
av TommyP86
...i högre hastigheter, för att flika in lite.
Re: Knepig styrning? Innerhjul svänger mer??
Postat: tor 13 apr 2017, 20:24
av Vojje
TommyP86 skrev:...i högre hastigheter
och farligt lågt tryck i däcken...
annars tvärt om...