Sida 1 av 2

Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 12:46
av specos
Efter att ha sökt efter en lämplig begagnad bensinare har nog insett att det är dömt att misslyckas. Diesel får det väl bli då...

Dock - är det några speciella motorer/miltal som man ska budgetera lite extra för?

De motorer som kan vara intressanta är
D2
D3 (136 hk)
D4 (163 hk)
D4 (181 hk)

då jag söker en bil från modell -14 och nyare.

Hur är det med kamrem exempelvis? Hur är det med additivpåfyllning (när och vilken kostnad och på vilka motorer?) Alla ovan motorer har väl ett partikelfilter som inte ska behöva bytas. Jag letar efter en bil som körts under 10 000 mil och kommer sedan ha den till maximalt 14-15 000 mil. Det är ju därför dumt om det är någon extremt dyr service mellan låt oss säga 6 000 mil och 15 000 mil. Kamremmen kommer väl på 18 000 mil förutom på D2 som kommer vid 14 000 mil?

Andra intervalltillägg?
Skillnad på D4 163 och 181? Vad jag läst här på forumet känns det nästan som att 163 hk är mer stabil...

Som det är nu kör jag en 2,0F och är nog lite bortskämd med billiga servicar (kör 1 000 mil om året så varannan service och år blir bara ett oljebyte)

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 15:05
av pianoman74
De är väl egentligen bara kamrem som är riktigt dyrt, sen så klart bromsar kommer ju från o till har jag märkt, men kör du 1000 mil så känns de ju rätt lugnt, om de är automatare har jag för mig man ska byta ngn olja i växellådan, jag har bara kört manuellt men beställt bil nu med automatare så jag hörd ngt om de, finns säkert ngn som kan de bättre här i forumet

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 15:34
av Lövet
Låter som du har koll redan. Det är bara 14k servicen på D2 med kamremsbytet som är "onormalt" dyr bland de miltal du tittar på.

Femcylindrig FWD 163hk och 181hk D4 är samma motor så det lär inte skilja något i hållbarhet mellan dem alls.

Oljebyte i automat är det D2 Powershift som behöver var typ 8000e mil eller nåt. Den andra lådan ska inte behöva det men det skadar absolut inte att göra det ändå nånstans vid 15000 mil. Se bara till att du gör det hos en verkstad som vet vad de håller på med. Finns fler än en tråd om misslyckade oljebyten på forumet. Gemensam nämnare verkar vara att man fokuserat mer på att göra det billigt än rätt...

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 16:10
av tdsotm
Lövet skrev:Låter som du har koll redan. Det är bara 14k servicen på D2 med kamremsbytet som är "onormalt" dyr bland de miltal du tittar på.

Femcylindrig FWD 163hk och 181hk D4 är samma motor så det lär inte skilja något i hållbarhet mellan dem alls.

.

D4 163hk är 5-cylindrig, D4 181hk FWD är däremot 4-cylindrig med nya VEA motorerna.
Ska dock tilläggas att D4 181hk som är AWD är gamla 5-cylindriga motorn!

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 16:58
av fjohan82
Lövet skrev:Det är bara 14k servicen på D2 med kamremsbytet som är "onormalt" dyr bland de miltal du tittar på.
Vad kostar en sådan service för S60/V60? Till min V50 med den motorn kostade servicen inkl. bytet av kamremmen 6000:-. Inte dyrt enligt mig...

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 17:56
av pianoman74
Så på en 8 stegad automat på en T5 behöver man inte byta olja förrän på 15000 mil?

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: lör 18 mar 2017, 19:26
av TommyP86
Om du kör mycket släp eller har den som utryckningsfordon är det 6000-milaintervaller. Annars ska det hålla "bilens livslängd. (Vilken blir mycket längre än växellådan isf...)

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: sön 19 mar 2017, 17:46
av agh39
Vad är dyrt för dig?

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: sön 19 mar 2017, 21:02
av specos
Kontentan är alltså att ur servicekostnadshänseende spelar det ingen större roll vilken motor jag väljer.
Det har inte varit uppe men...är det ingen av ovan motorer som har additivpåfyllning?

Det enda jag noterat som skiljer i kostnader är att AWD-bilarna verkar ha väldigt dyr skatt jämfört med ej AWD...

Re: Vilka servicar är dyra på dagens motorer?

Postat: sön 19 mar 2017, 21:30
av Ilduce77
tdsotm skrev:
Lövet skrev:
.

D4 163hk är 5-cylindrig, D4 181hk FWD är däremot 4-cylindrig med nya VEA motorerna.
Ska dock tilläggas att D4 181hk som är AWD är gamla 5-cylindriga motorn!
Finns det verkligen en femcylindrig D4 AWD med 181hk? Hade den inte 163 och sen 190hk? Eller är det kanske bara så på xc60?