Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1155328
Körde 30 mil i mörker igårkväll och är fortfarande lika imponerad över hur bra helljuset är. Däremot så märkte jag efter en paus att bilen bara blödande på/av, Dvs. automatiskt helljus, inte aktivt. Kikade i menyerna, där alternativet aktivt helljus inte ens fanns kvar?! Känner mig tämligen säker på att det funnits en bockruta för det tidigare. Någon som varit med om samma sak?
av Mwi
#1155556
Om jag kommer ihåg rätt så har väl aldrig XC60 haft aktivt helljus, det fanns väl bara på S/V60 innan det kom på 90-serien.
av KrilleW
#1155559
Då kommer du inte ihåg rätt :)

Min XC60 har aktivt helljus gen. 2. Det har fungerat ypperligt fram till igår.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1155562
Mwi skrev:Om jag kommer ihåg rätt så har väl aldrig XC60 haft aktivt helljus, det fanns väl bara på S/V60 innan det kom på 90-serien.
Jo XC60 MY17 har AHB som tillval. För att det ska fungera måste ljusomkopplaren stå i läge AUTO och i MY CAR måste rutan vid funktionen vara ikryssad.
av Göte
#1155565
Vad är skillnaden på automatisk och aktivt helljus? Jag tycker ljuset är väldigt bra, det som imponerar mest är faktiskt halvljuset som är klart mycket bättre än helljuset på våra andra två bilar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1155568
Göte skrev:Vad är skillnaden på automatisk och aktivt helljus? Jag tycker ljuset är väldigt bra, det som imponerar mest är faktiskt halvljuset som är klart mycket bättre än helljuset på våra andra två bilar.
Om jag inte är ute och cyklar: Automatiskt = på/av. Aktivt: Skärmar av delar av ljuskäglan när man får möte/kommer ifatt andra fordon.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1155593
fjohan82 skrev:
Göte skrev:Vad är skillnaden på automatisk och aktivt helljus? Jag tycker ljuset är väldigt bra, det som imponerar mest är faktiskt halvljuset som är klart mycket bättre än helljuset på våra andra två bilar.
Om jag inte är ute och cyklar: Automatiskt = på/av. Aktivt: Skärmar av delar av ljuskäglan när man får möte/kommer ifatt andra fordon.
Så är det.
Jag hade AHB gen 1 på V60 -13 och det var bara på/av. AHB gen 2 på nya och det kom på facelift.
av KrilleW
#1155689
Okej, nu har vi fastslagit vad aktivt helljus är.

Någon som vet vad det här kan bero på, eller har varit med om samma sak?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1155700
Enda jag känner till är om du kör fort eller är på 2 filig motorväg så brukar den bara köra av/på.

Medans landsväg och enfiligt så kör den adaptivt ljus.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]