Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
#1156054
AHB = automatiskt helljus som finns i två varianter; av/på eller adaptivt. Vi pratar här om adaptivt helljus. När jag satt på helljuset, är det aktivt. Har på 2 år aldrig tyckt att min adaptiva övergår till av/på. På motorväg går den snabbt ner till ”halvljus” pga av mötande trafik, men jag är ganska säker att den högra sidan fortfarande lyser upp vägrenen med helljuset. Kolla nästa gång med att blända av med knappen så ser man (i alla fall jag) att höger vägren bländar ner..
Användarvisningsbild
av joel80
#1156060
Om det är så så lyser lampa i panelen fortfarande blått (med ett litet a bredvid eller i symbolen.) Det är alltså AHB II vi pratar om.. Där helljuset är på under möte men maskar ljuset för mötande.

Det märks extremt tydligt hur ljuset vandrar över träden och runt fordon när man kör på mörk landsväg. Även de tillfällen få det stundtals funkar på på motorväg är det enkelt att se hur det vandrar när man möter nån eller man kör om/blir omkörd.
av kievY
#1463014
Lyfter en äldre tråd istället för att starta en ny.
Igår körde jag 10 mil motorvägskörning i mörkret. Jag har AHB II då det visas ett a vid den blåa helljussymbolen. På motorvägen märkte jag att den bara bländade av/på och tyvärr hann alla lastbilar blinka innan den bländade av. På en bit landsväg så fungerade det bättre, men jag hade en bil i fronten och då lös symbolen blå men jag såg inte om den maskerade av? Slutade med att jag manuellt stängde av då det såg ut som jag bländade föraren framför. Finns det några begränsningar när den ska maskera eller bara slå av/på helljuset?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1463016
Motorväg är sådär funktion på ahb.
Det fungerar, men som du säger kan det blinkas lite.
Tror det står i instruktionsboken, men ca 130 så slutar den att skugga, och kör bara av på, verkar vara lite beroende på förhållanden.

Värt att nämna är att ahb är mycket känsligt för 1: smutsigt framför sensorerna på insidan, och 2: sliten eller smutsig ruta utvändigt.
av kievY
#1463017
Körde väl 110 som fortast på motorvägen, och landsvägen hade jag som mest 90. Men rutan är ju repig/sliten så den har jag tänkt byta.
Det jag märkte var just att det såg ut som den inte maskerade när jag hade en bil framför och när den bilen började bromsa ett par ggr så förstod jag att det var mina helljus.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1463018
Är det inte kolsvart så kan den missa bakljus under dåliga förhållanden. Är rutan sliten så är det nästan jobbigare att köra med aktiva på än av.
Jag brukar göra rent insidan med luddfri trasa och isopropanol 1-2 ggr extra per år, det gör märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1463023
Lyser "A" i helljussymbolen när du slår på helljuset?
Är "Aktiva kurvljus", "Automatiskt helljus" och "Kurvtagningsljus" aktiverat under Fordonsinställningar i MY CAR?
av III
#1463035
Jag har haft två V60 med adaptivt helljus. Det funkade i regel bra på landsväg men motorväg typ 100 km/h eller över det så fungerade det bara en liten stund för att sedan övergå till automatiskt på/av. När farten sedan minskats ett tag så återkom den dynamiska funktionen.
av kievY
#1463042
Ja, allting är "På" i inställningarna och det kommer upp en blå symbol med ett "A" när det är aktiverat. Just vid motorvägsfart i 110 km/h var det mest av/på men på landsvägen skärmade det av bra till en början för att sen när jag hade en bil framför inte fungera helt och då var klockan 02 på natten.. tillslut när bilen framför mig började indikera med snabba inbromsningar så förstod jag att den inte hade skärmat av utan lös med full styrka.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]