Sida 1 av 1

Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 11:07
av Nil12
Min bil började dra kylarvätska för ett tag sedan, panelen varnade också för att nivån i tanken var låg men varningen stängdes av titt som tätt.
Jag tänkte att någon slangkoppling hade gått sönder eftersom det försvann lite kylarvätska när motorn blev varm men jag såg aldrig att det droppade någonstans, jag noterade också att nivån i kylartanken sjönk ganska snabbt när jag startat bilen men när jag öppnade på kylarlocket så steg nivån tillbaka till strax under den jag hade fyllt på sedan tidigare, alltså hade lite sipprat ut men inte särskilt mycket.

Jag har inte behövt fylla på så mycket emellanåt men för några dagar sedan upptäckte jag att det försvann mer än normalt så jag lämnade in till på verkstan. Bilen har i övrigt gått problemfritt, aldrig haft något bekymmer med bilen, den har gått cirka 17500 mil, blivit server regelbundet och den är inte så gammal, -2010.

Nu ringde verkstadskillen (auktoriserad verkstad) och sa att han inte hittar någon läcka vilket tyder på att topplockspackningen gått, man hade även uppmätt avgaser från kylartanken. Killen berättade att man förmodligen behöver plana toppen på motorn och kalaset ska kosta någonstans mellan 20-30 tusen, bra pris tyckte verkstadskillen som också nämnde att om man plockar bort toppen och sen upptäcker en motorskada, t.ex att fodret till motorn läcker så behöver man byta hela motorn.

Jag gick alltså från att det försvann lite kylarvätska till att nu potentiellt byta hela motorn, är det rimligt?. Vad tror ni, hur vanligt är det med motorskador på den här typen av problem? Löser det sig om jag byter topplockspackning och planar toppen?

*förtvivlad*

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 13:16
av iigloo
Tydligen är de femcylindriga dieslarna före 2012 överrepresenterade för dessa typer av skador. Känt fel enligt de jag frågat inom Volvo. Blocket "vrider sig" vilket skapar läckor, sprickor och motorras.

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 16:29
av x74
Brukar oftast räcka att hyvla toppen :) , iallafall på en bensinare :roll:

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 16:52
av iigloo
x74 skrev:Brukar oftast räcka att hyvla toppen :) , iallafall på en bensinare :roll:
Bensinare har inget cylinderfoder. Visst, det finns vissa alublock som har, men läcker foderna pga skevt block = tack o hej!

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 17:24
av malte2009
Ny cylinderhuvudspackning infördes 2010 v 52 från motornr 926172

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 17:30
av Lövet
"Vanligt" är det sannerligen inte. Men det hjälper ju tyvärr inte dig.

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: tor 02 mar 2017, 22:39
av Ilduce77
Drivlineförsäkringen brukar sluta gälla efter 10000 mil, men det kan ju vara värt att kolla med försäkringsbolaget..

Re: Byta motor Volvo XC60 D3 -2010

Postat: fre 03 mar 2017, 21:59
av EjS
Min 2011 D5 samma sak. Fel topplocks packning enligt min tekniker. Skulle bytas mot en ny typ packning.
Kalaset gick på 23k DKK - det var inkl. kaffe och taxi fram och tillbaka från jobbet (tog 4 dagar).


Sent from my iPhone using Tapatalk