Sida 1 av 2

Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: tis 28 feb 2017, 09:15
av V40CC
Hej,

Tänkte bara kort hylla V60 och T3 VEA. Vilken fantastisk motor, trots enbart 152 hk!
Det är verkligen som dag och natt om man jämför med V40 CC D2:an jag hade innan.
- Inga fler vibrationer, tack gode gud!
- Inget mer tråkigt motorljud! Dieselknatter, nej tack!
- Slippa planera sina omkörningar med flera kilometers fri sikt!
- Komforten är det stor skillnad på, V60 går helt mjukt och känns mkt mer stabil på vägen i högre farter.
- Bränsleförbrukningen är också klart godkänd. Nu är V60 inte inkörd än men åkte en sträcka på 200 km med blandad hastighetsbegränsning på 80km/h och 100 km/h. Hade i farthållaren för det mesta och låg +10-15 km/h över hastighetsbegränsningen hela vägen. Bilen utrustad med takbox också så lite mer vindfång, men ändå med en förbrukning på 0,6 l/mil. Helt ok! I jämförelse med V40 så låg förbrukning då på 0,45 med samma takbox på. Men det är helt klart värt de extra 1,5 dl/mil att få köra T3:an.

Så nöjd!!

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: tis 28 feb 2017, 09:49
av x74
Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: tis 28 feb 2017, 11:24
av V40CC
Då gick du ändå från en D5:a som har lite trevligare ljud och motorgång än en D2:a och är nöjd.... =)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: tis 28 feb 2017, 12:23
av KrilleW
x74 skrev:Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
Förutom förbrukningen så låter D5 5-cyl betydligt trevligare än T4 VEA vad gaspådrag ;)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: tis 28 feb 2017, 12:46
av TommyP86
Det är nog väldigt individuellt vad man uppskattar, dieselfemman ger inte nån vidare ljudkuliss till min värld iallafall

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: ons 01 mar 2017, 09:36
av V40CC
Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: ons 01 mar 2017, 17:05
av x74
KrilleW skrev:
x74 skrev:Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
Förutom förbrukningen så låter D5 5-cyl betydligt trevligare än T4 VEA vad gaspådrag ;)
Fast när man ruska igång den i min carport vid 5minus var det ingen ljuv sång direkt, nämen en diesel hör hemma på åkern eller i ett 60tons lastbils tåg så är det bara! :mrgreen:
Rätta bil känslan fås enbart i en bensinare :lol: , är ju bara å sticka ut huvet på gatan å lyssna. :-(O)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: ons 01 mar 2017, 17:07
av x74
V40CC skrev:Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)
Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: ons 01 mar 2017, 17:39
av Perra83
x74 skrev:
V40CC skrev:Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)
Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)
T5/T6 har lite ork men de "små" vet ja inte om det är något som lockar.

Re: Bytt från V40CC D2-14 till V60 T3-17

Postat: ons 01 mar 2017, 18:07
av KrilleW
x74 skrev:
KrilleW skrev:
x74 skrev:Ja vet :D gick själv från v60 d5 -14 till v60 t4 -16, bensinarn är bättre på allt, utom just förbrukningen. är som du säger ligger runt 1,5dl mil i skillnad :) kommer heller inte gå tillbaka till diesel, man vill väl kunna få åka in i storstäderna i framtiden hehe 8)
Förutom förbrukningen så låter D5 5-cyl betydligt trevligare än T4 VEA vad gaspådrag ;)
Fast när man ruska igång den i min carport vid 5minus var det ingen ljuv sång direkt, nämen en diesel hör hemma på åkern eller i ett 60tons lastbils tåg så är det bara! :mrgreen:
Rätta bil känslan fås enbart i en bensinare :lol: , är ju bara å sticka ut huvet på gatan å lyssna. :-(O)
Nä, på tomgång så låter ju en D5 inte speciellt trevligt. Men och andra sidan så är ju inte symaskinsljudet på tomgång från T4 inte så upphetsande heller.

Det går att få rätt känsla ingen diesel med. Audi Q7 W12 TDI t.ex. är ett riktigt monster!