Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HatchetHarry
#1152543
Hej,

Har precis hämtat ut en ny V60 -17. Jag läste inte specifikationen tillräckligt noga för det stod något i stil med "Prep backkamera" vilket jag nu tolkar som att bilen är förberedd för en backkamera. Någon som har koll på vad det kostar att eftermontera då? Är ju inte livsnödvändigt men sikten bakåt med mörkt tonade rutor gör att det kanske kan vara värt det om det inte kostar allt för mycket.

Tillägger att jag är ungefär 2 äpplen hög vilket gör det ännu svårare att se ut bakåt :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
#1152545
Förberedelsen innebär att kablarna finns fördragna. Det är relativt dyrt att eftermontera ändå, jag skulle gissa runt 6-7000kr eller så.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1152560
Är man relativt händig ser jag inte att det skulle vara några problem att få till det till en betydligt lägre kostnad än så.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 934-4/2017

Handtaget med uttag för kamera finns beggat: http://www.bildelsbasen.se/67-W1395409.html
Det andra kan man säkerligen be om att få hembeställt hos sin Volvohandlare och sedan boka in en tid för nedladdning av programvaran, när man har monterat allt.
Värt att tänka på är att handtagen skiljer sig åt beroende på om bilen har keyless eller inte.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1152713
Usch, sånt är otrevligt, hände mig med fast med däck, det var dubbfria istället för dubbat.
Tog upp det med säljaren att jag varit övertygad om att vi sagt dubbat och han erbjöd sig direkt
att byta däcken mot ett par dubbade, men jag hade då vant mig vid tanken på dubbfritt och valde
därför att köra vidare med dubbfritt. Huvudsaken var att han erbjöd sig att göra det.

Nu är ju kostnaden att byta däck och installera kamera kanske lite olika, men jag tycker du ska ta
ett samtal med din säljare och påpeka otydligheten i hans agerande och att du sagt att du ska ha
backkamera och nu sitter det ingen kamera utan endast kablage. Han lär väl inte ge dig en kamera gratis
men ni kanske kan förhandla ett bra pris för installationen. t.ex. du får kosta mellanskillnaden på vad
kameran skulle ha kostat dig från början och vad du fick betala för "prep" och säljaren "står" för resten.

Är det en bra säljare inser han misstaget och hjälper dig, det ger honom bra good will, en nöjd kund som
sprider nöjdhet till andra, vilket ger mer affärer och även chans att du kommer tillbaka när det är dags för
nästa bil och efterfrågar just honom.
av Lövet
#1152730
Säljaren har väl inte lovat backkamera? Det står inte heller i specen att det ska ingå så jag förstår inte riktigt vad säljaren har gjort för fel?
av andersuw
#1152732
För att komma till rätta med problemet med bakåtsikt i mörker med mörktonade rutor kan det också var en god idé att byta lampor till backljuset. Jag har bytt till de starkaste LEDer jag kunde hitta på min V70 D4 -15 och det gör en avsevärd skillnad. Jag har ungefär tre gånger mer ljus där bak nu.
Användarvisningsbild
av Derank
#1152734
TS undrade vad Prepare backkamera betydde och det betyder att kablaget är fördraget.
av HatchetHarry
#1152759
Jag får testa med starkare backljus först. Säljaren har absolut inte gjort något fel utan det var jag som var slarvig när jag läste igenom specen och missade ordet "prep." och sen trodde att bilen hade backkamera.

Är det ingen som har eftermonterat en kamera och vet ungefärligt pris med fördraget kablage?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1152761
Det skadar ju inte att slå lite på vädjans sträng och hoppas på
en förstående säljare. Det har ju helt klart skett ett missförstånd här och du har ju tänkt att det skulle vara
backkamera.
Jag hade inte tvekat att ta upp det med säljaren istället för att gå och köpa backkamera som en ny produkt.
Du har betalt en bra slant för bilen och därmed kan säljaren nog säkert klämma in lite extra rabatt, han/hon vill
ju ha en nöjd kund även om felet inte låg hos säljaren direkt.

Nu menar jag så klart inte att du ska stompa in på kontoret och gasta i högan sky om dålig säljteknik m.m
Jag vet att jag skrev otydligt agerande i förra inlägget och det var lite fel skrivet av mig om det nu inte var så att ni
pratade backkamera, men jag tolkar nu dina inlägg som att ni egentligen inte berörd ämnet utan du läste fel i specifikationen.
Utan jag menar att du kan öppna en dialog med säljaren där du förklarar missförståndet och vädja sedan om säljaren hjälp att få bilen
så som du faktiskt hade tänkt dig den.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]