Det finns ingen mjukvarulösning för detta. Det enklaste sättet att få det bakersta uttaget att bete sig som de främre två torde vara att flytta den kabel som nu går från säkringsplats 7 i vänstra säkringsdosan under handskfacket och som svarar för strömmen till det bakersta uttaget till säkringsplats 22 som svarar för strömmen till de båda främre. Du kan också bara ta bort säkring 7 och istället sätta dit en kabelstump som förbinder den utgående kabeln från den säkringsplatsen till utgående kabeln från säkringsplats 22. Om man inte vill att uttaget i lastutrymmet skall ligga på samma säkring som dem i kupén kan man sätta dit ett relä vid utgången från säkringsplats 7 och låta reläet styras av ström från säkringsplats 22. Säkert går det ovan nämnda att åstadkomma med minimal åverkan på befintliga kablar och kontaktstycken.
Man kan också sätta dit en batterivakt (spänningsvakt) med justerbar brytpunkt t.ex. den här:
https://www.kemo-electronic.de/en/Car/M ... 2-V-DC.php
Sätter du brytpunkten lagom högt, t.ex. vid 13 V eller strax därunder, kommer uttaget i praktiken att bryta när du stänger av motorn och gå igång igen när generatorn laddar. Enklast och bäst i det här fallet är kanske att göra en skarvsladd med batterivakten på som man sätter mellan uttaget och den pryl man vill strömförsörja. Då kan man när som helst koppla ur batterivakten om man skulle vilja och slipper dessutom att alltid dras med den lilla extra och ständiga strömförbrukning som den medför när den är inkopplad. Den batterivakt jag länkar till drar ovanligt lite ström men ändå.
Den variant med batterivakt som jag just beskrev innebär förstås att uttaget blir strömlöst så snart motorn stannar vilket också innebär att strömmen försvinner då motorn autostoppas av start/stopp-systemet. Vill man att strömmen skall vara på så snart tändningen är på, inte bara när motorn går, men samtidigt förhindra att den strömförbrukare man har kopplad till uttaget drar ur batteriet kan man ställa in en annan och lägre brytpunkt. Med den lösningen bryts visserligen inte strömmen så snart tändningen eller motorn slås av men man förhindrar att batteriet dras ur mer än marginellt om man glömmer koppla ur det man har inkopplat där bak när man lämnar bilen.
Det enda jag själv regelmässigt använder uttaget i lastutrymmet till är en kylväska. Den har dessbättre inbyggd batterivakt. Då gör det inte så mycket om man av lättja eller glömska låter den förbli inkopplad sedan man stannat.
På bilarna i P2-serien (V70N m.fl.) kunde man vid eftermontering av det bakersta 12V-uttaget välja om man villa ha det 30-matat (ständigt aktivt) eller 15-matat (aktivt bara med tändning på). Jag har själv eftermonterat uttaget på min V70 -02 och valde då efter moget övervägande 15-matning. Från fabrik kunde man då liksom nu bara få 30-matat uttag längst bak.