Sida 1 av 1

Slirande koppling V60 D2, eller?

Postat: fre 10 feb 2017, 18:48
av FredrikNordstrom
Hej kamrater,

Har fått ett märkligt fenomen på min Volvo V60 D2 årsmodell 2012. Märkte på E4an första gången förra helgen, ligger på 6ans växel och ungefär 1800-1900 varv då den plötsligt lät som en automat som håller på växla ner och varvmätare drog upp till 2500 varv. Och eftersom det är en D2a så förstår jag att det inte handlar om motoreffekt/att den spinner.

Den gjorde så några ggr innan den betedde sig normalt igen. Provade senare på kvällen att framtvinga samma sak, inget hände, körde i backar och testade olika varianter utan framgång. Idag när sambon körde så blev det problem igen, hon ligger på 5an uppför en backe, ungefär samma varv och då drog varvmätaren iväg och växelindikatorn visade dessutom att helt plötsligt trodde den 4an va i. När den slutade slira så visade den 5an växel igen.

En kopplings som är slut eller är på väg, är det inte det problemet hela tiden? Känns mest normalt i min värld, men jag är ingen mekaniker. Alla tänkbara tips mottages.

Re: Slirande koppling V60 D2, eller?

Postat: fre 10 feb 2017, 21:12
av Icebear
Hej!
Jag skulle nog ta sväng förbi verkstan så dom får kolla på det där.

Re: Slirande koppling V60 D2, eller?

Postat: lör 11 feb 2017, 10:24
av III
Har för mig jag hört att detta inte är helt ovanligt på den motormodellen. Tror det finns en modifierad koppling, Hör med Volvo.

Re: Slirande koppling V60 D2, eller?

Postat: lör 11 feb 2017, 10:41
av fjohan82
Det är relativt vanligt med kopplingsproblem på 30/40/50-serierna med denna motorn. Min pajade helt vid ca 6000 mil, som ett exempel. Vet dock inte om det är en annan konstruktion på 60-bilarna...