Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av esonesson
#1165216
V602014 skrev:
esonesson skrev:
XC90_Executive skrev:Måste vara däck-kombinationen. Har en V60 Polestar med 20" Michelin Pilot Super Sport på sommaren och 19" Michelin Pilot Alpin PA4 (friktion) på vintern. Kör ca 20 mil motorväg dagligen. Min bil borde isåfall vara helt outhärdlig. Men det är den defintivt inte :wink: Den är tystare med vinterhjulen, men inte ens med sommarhjulen blir det det minsta jobbigt enligt mig. Upplever V40 R-design med 19" som betydligt bullrigare isåfall.
Då är det begränsat till traktormotorn och Hakka däcken alltså BildSka bli spännande att testa sommardäcken...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej! Någon skillnad med sommardäcken på?
Min V60/2014/D3 låter lika "illa" med både sommar/vinterdäck (16 Tum).
Resonansljudet eller vad man vill kalla det som vinterhjulen hade har försvunnit med sommarhjulen.
Men det låter fortfarande massor, så jag kör nu med öronproppar tills jag orkar betala för att bli av med bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av esonesson
#1165308
Perra83 skrev:Öronproppar? Vad har du för däck?
Sitter i bilen 2-3h om dagen, kanske har överkänslig hörsel men det låter mer än jag orkar med i alla fall.

Pirelli Scorpion Zero har jag på sommardäcken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1165320
Vet inte om det är applicerbart, men när jag hade V70 så hängde jag en del i V70-delen av forumet och
folk spydde galla på Pirelli Zero däcken. Det var allt från högt ljud till att de fick bilen att kränga åt vänster och
höger vid minsta vägförändring.

Själv kör jag på continental och tycker det är en acceptabel ljudnivå, har dock inte bestämt mig om
ljudnivån var lägre i min V70 -12, ibland tycker jag det och ibland inte. O andra sidan hade jag Performence
ljud i den, så misstänker att centerhögtalaren och baslådan dolde en del ljud som "standardpaketet" i V60 inte gör. :)

Men förstår dig, inte skoj att lägga ut tusenlappar på nya däck bara för att testa om det är tystare, men
kanske billigare än att sälja bilen?
av Lövet
#1165347
Det är det dock sannolikt inte. Att sälja en ny bil man ägt kort tid är bland det mest kostsamma man kan göra. Försök hitta en uppsättning däck att testa med. Jag har haft 3st V60 och det är inte en bullrig bil.
av dissonans
#1165348
Buller är dock väldigt subjektivt tycker jag, samt vilka frekvenser man störs av. Jag får till exempel huvudvärk av dieselfemmorna men har inga problem med VEA-dieslarna.

Jag tycker att V60 är en mycket mer högljudd bil än V70 (ägt dem back to back), samtidigt som Lövet inte tycker det. Jag tror som sagt det handlar om vilka ljudfrekvenser som alstras och vilka man är känslig för.
av Lövet
#1165349
Utan att köra dem samtidigt tycker jag det är svårt att veta. Men jag saknade i alla fall aldrig min V70 i det avseendet.
av dissonans
#1165351
Jag hade förmånen att köra dem "samtidigt". Ena dagen körde jag V60 till och från jobb och andra dagen körde jag V70 till och från jobb. På bra asfalt var skillnaden minimal, på dålig asfalt märktes den tydligt. Men som sagt, om man inte är känslig så märker man kanske ingen större skillnad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]