Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillMyran
#1150208
Liten uppdatering efter servicen, och som väntat hittade de inget onormalt vad gäller ljudnivån. Skönt att kunna avfärda hjullager iofs, men surt om man inte hittar bullerkällan också. För så här tycker jag inte att det borde väsnas. Får väl se om man ska skicka iväg de två framdäcken till nästa säsong och se om det blir bättring med nya puckar...
av Ninos91
#1151900
Hej, har liknande problem som dig och köpte min S60 för 1.5 vecka sedan, kan inte tänka mig de är någon stor skillnad på v/s modellen i isolering. Tycker också de är onormalt högt buller i bilen, har på volvos 16" fälgar man fick på köpet och nokian haakan däck. Kör mellan 90 - 120 på motorväg och landsväg. Kör 16 mil om dagen och det börjar bli jobbigt. Ska vänta och se när sommardäcken går på om de blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1151925
Måste vara däck-kombinationen. Har en V60 Polestar med 20" Michelin Pilot Super Sport på sommaren och 19" Michelin Pilot Alpin PA4 (friktion) på vintern. Kör ca 20 mil motorväg dagligen. Min bil borde isåfall vara helt outhärdlig. Men det är den defintivt inte :wink: Den är tystare med vinterhjulen, men inte ens med sommarhjulen blir det det minsta jobbigt enligt mig. Upplever V40 R-design med 19" som betydligt bullrigare isåfall.
av esonesson
#1151983
XC90_Executive skrev:Måste vara däck-kombinationen. Har en V60 Polestar med 20" Michelin Pilot Super Sport på sommaren och 19" Michelin Pilot Alpin PA4 (friktion) på vintern. Kör ca 20 mil motorväg dagligen. Min bil borde isåfall vara helt outhärdlig. Men det är den defintivt inte :wink: Den är tystare med vinterhjulen, men inte ens med sommarhjulen blir det det minsta jobbigt enligt mig. Upplever V40 R-design med 19" som betydligt bullrigare isåfall.
Då är det begränsat till traktormotorn och Hakka däcken alltså BildSka bli spännande att testa sommardäcken...


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Lövet
#1151985
Jag har haft 1st T3, en D3, en D5 V60. Ingen av dem har haft några problem med onormalt däcksbuller, då är jag ändå rätt kräsen. Har kört 17 eller 18" på dem, upp till 245mm bredd.
av dissonans
#1152016
Vilket buller man störs av är nog väldigt individuellt.
Jag har ägt V60 och V70 back to back (identiska drivlinor) och V60 är klart bullrigare (i mina öron) än V70, detta trots laminerade rutor på V60 och standardrutor på V70. Dessutom 16" på V60 och 18" på V70...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1152021
Jag gick från en v70 t4f r-desigb 2012 med laminerat och 245/40-18 till v60 t5 r-design 2015 med 235/40-19 utan laminerat. V70in var enbart marginellt tystare, så liten skillnad att det mycket väl kunde varit däcken. Otroligt liten skillnad.
av Göte
#1152178
LillMyran skrev:Lite uppdatering efter en till tur idag.

Har mätt ljudnivån i kupén vid 3 tillfällen a 30 sek. Ingen fläkt igång, jämn hastighet men dock lite övriga trafikanter. Snittet på mätningarna var 67,4 dB och snitthastigheten ca 85 km/t på mätarn. Mätningarna gjorda på E4/Essingeleden och strax norr om Fredhäll i södergående riktning. Kanske inte säger så mycket för alla, men det är väl inte världens bästa asfalt. Mätningarna är dessutom inte med något officiellt instrument, en helt vanlig iPhone 6 med arbetsmiljöverkets app :)

Kollade även däcken, som inte var så snedslitna som jag hade för mig. Kan inte se nån skillnad på höger och vänster fram iaf. Inga synliga "fjäll" heller. Har tidigare testat med olika lufttryck också, utan någon förbättring (ökade från 2,4 bar till 2,8 för nån månad sen)

Som sagt, ska bli kul att se vad de säger på verkstaden. Gissningsvis ingenting, men man vet ju aldrig. Kan säkerligen vara så att det är en typ av däck som tyvärr ger resonansljud i dessa hastigheter...


Dom Volvo jag kollat på är specade 68-73db vid körning(okänt vid vilken hastighet) en xc60 d4awd låter då betydligt mer med sina 73db än vad du mätt upp din till.
av Löfgren
#1153947
Hej
Jag har också problem med resonansljud/oljud.
Jag har sedan sept 2016 en ny V60 Cross Country, D3 automat, 2017 med 2015/65/16" Pirelli Zero Ice odubbade vinterdäck nu.
Här hemma upplever jag kraftig resonansljud mellan 60 -120 km/tim på svenska vägar och motorvägar. Det är inte vägljudet i sig utan vägljudet verkar skapa ett resonansljud i någon balk/skärm eller motsv från framdelen av bilen. Resonansljudet är sjungande och frekvensen är exakt densamma oavsett hastighet.

Jag har kört ner/hem till Italien på skidsemester förra veckan och på de tyska motorvägarna ( som är av betong de flesta) spann bilen nästan helt tyst och utan resonansljudet. Det var en fröjd att köra bilen där. Jag kunde i söndags på vägen hem köra 140-150 km/t, timme efter timme på fina torra motorvägar utan större trafik (via Berlin till Rostock).
När jag kom till Sverige och körde Trelleborg/Malmö och norrut på E6 som är stenkrossbelagd asfalt, återkom resonansljudet kraftigt igen.

Det verkar som dålig ljudisolering någonstans
Har någon samma problem?
undrar
Löfgren
av V602014
#1164607
esonesson skrev:
XC90_Executive skrev:Måste vara däck-kombinationen. Har en V60 Polestar med 20" Michelin Pilot Super Sport på sommaren och 19" Michelin Pilot Alpin PA4 (friktion) på vintern. Kör ca 20 mil motorväg dagligen. Min bil borde isåfall vara helt outhärdlig. Men det är den defintivt inte :wink: Den är tystare med vinterhjulen, men inte ens med sommarhjulen blir det det minsta jobbigt enligt mig. Upplever V40 R-design med 19" som betydligt bullrigare isåfall.
Då är det begränsat till traktormotorn och Hakka däcken alltså BildSka bli spännande att testa sommardäcken...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej! Någon skillnad med sommardäcken på?
Min V60/2014/D3 låter lika "illa" med både sommar/vinterdäck (16 Tum).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]