Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V602014
#1207677
Jag höll på att få mig ett "bryt" av högt vägljud i min V60 2014. Hade nya 16 tums Pirelli Cinturato P7 monterade. Satte på 18 tums Goodyear EfficientGrip Performance och det blev betydligt tystare,riktigt trevliga däck. Med 16 tums Goodyear EfficientGrip Performance hade det ju blivit ändå tystare säkert...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1207686
Gjorde ett tämligen icke vetenskapligt test idag. Tog en tur med v60in med 215/50-17 conti ic2 som är slitna till 7mm. Sen iväg med tjejens v70 -12 med samma dimension fast språjlans nya. Och ja, det är faktiskt ett resonansljud från pedalstället/hjulhuset/motorummet

Med tanke på att v70in är bättre isolerad är jag rätt säker på att även ditt ljud kommer försvinna efterhand. Tålamod!
En klen tröst är väl att dessa är de tystaste dubbade vinterhjul jag ägt. Ge dom tid att slitas ned lite bara.
av erkspeed
#1230759
Jag har inte gett upp!

Jag åkte till däckverkstan och fick låna en uppsättning friktionsdäck "nokian nåt" som däckgubben sa var bland de tystaste han hade.Även dessa monterade på V60 orginal Pangea 16". Vägljudet blev lägre, men själva missljudet fanns kvar. Provkörde ett par tre mil.

Bytte tillbaka till dubbdäcken.

Åkte till Bilia där mekaniker undersökte bilen, och jag fick sedan tid bokat idag. Dom rev ner och har hittat att stödlager för drivaxeln var sopor och lät illa när dom snurrade på den, så detta ska dom byta nu. Hoppas detta löser problemet! Jag försöker hålla hoppet uppe..

Från mitt förra inlägg skrevs har v60n hunnit dö för oss mitt ute på en grusväg i skogen, i snöstorm, i mellandagarna, med familj, barn och hund inlastat i bilen.. Bilen bärgades och EGR-ventil byttes på kampanj från Volvo. Sedan dess har den gått bra, förutom missljudet då. Tycker dock den går något ryckigt ibland efter detta, vid låg fart och försiktigt med gas.
av Sudin
#1230802
enligt test av V60 är en av tystaste i klassen.
Det är snarare däcken är fel på.
Gör en fyrhjulinställning och skaffa nya färska däck med högre profil typ 55 och max 68db så det blir säkert skillnad. Bättre o billigare än att byta bil.
av erkspeed
#1231132
Var och skulle hämta ut min V60 idag, men en halvtimme innan hade jag fått notis i VOC att larmet hade löst ut. När jag kommer till bilen är fronten påbackad.. :cry: På deras parkering..
Det är inte utan att man blir trött...
av erkspeed
#1231601
Nu är iallafall fronten reparerad av deras plåt-lack verkstad så det löste sig smidigt!

Min bil går även betydligt tystare nu, och låter inte mer än demo-v60n jag fick som lånebil, så lösningen på mitt oljud var drivaxellagret höger fram!
av ormestad
#1306082
Intressant. Köpte en V60 T3 -11 förra veckan på Bilia, och när jag kört den några mil insåg jag att det var någon slags missljud från framvagnen. Låter som hjullager, men varierar inte direkt med hastighet, börjar höra från ca 50km/h och uppåt, och det varierar inte heller då man svänger. Lämnade in den på Bilias verkstad i morse och de kunde inte hitta några defekter i framvagnen utan de säger att det troligtvis är däcken (dubbfria på 16" fälg, har inte kollat vilket märke). Har också upptäckt att ibland blir det någon slags irriterande vibration någonstans från höger A-stolpe, först trodde jag att det var vindbrus men andra gången det dök upp fattade jag att det istället var resonans/vibration. Känner inget i ratten, men kan det bero på obalanserade däck? Nu är det ju fortfarande vinter men är lite sugen på att lägga om till sommardäcken för att testa...
av Suss
#1377508
Köpte en ny v60 cc 2018. Sämsta bil jag haft. Såå dåligt med så högt motorljud på en så pass ny bil.
Sonen har en v70 2007 som är betydligt tystare. Har haft två Mercedes innan, båda var betydligt tystare än den här. Synd jag inte hade hittat den här sidan innan jag köpte bilen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1377518
Högt motorljud? Då måste ju något vara fel, eller är det kanske den gamla 5an med AWD...?
Jag åker en VEA-diesel med 8-stegade lådan och tycker min går tyst och behagligt trots 19" och sänkt chassi.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]