- tis 03 jan 2017, 08:37
#1137057
Det var första gången jag ställde in min bensinvärmare med tiduret idag att jag ska åka hem från jobbet 22:50. Såg då när jag rattade i menyn något som heter extravärmare? Det är en elektrisk extravärmare på bensinbilar va? Skall den stå på "auto" läget eller? Har läst så mycket om att den kan sota igen och massa? Gäller det bara bensindriven extravärmare för dirselbilar? Ska den stå i autoläge eller vara avstängd? Vill inte göra något dumt med min bil. Det är en v60 T3 2014.
EbbevonVolvo skrev:Tack för alla bra svar, fick en bild här så jag väntar med att ladda tills jag flyttat minuskabeln från polen. Det är så jävla kallt just nu och jag kör inte parkeringsvärmaren just nu utan bara när jag ska till jobbet som är 50 minuter bort, det borde inte dra ur batteriet va?StringerBell skrev:Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.Inte riktigt. Detta hämtade jag från deras hemsida på FAQ.
Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Fråga: "I bruksanvisningen från CTEK står det: ”Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet.” På bilden här intill visas den svarta klämman ansluten till batteriets minuspol. Vad är rätt?"
Svar: "Texten beskriver hur du ansluter till ett batteri i ett fordon. Bilden visar hur du ansluter till ett batteri som inte är anslutet till ett fordon.
Laddaren ska anslutas enligt anvisningarna i fordonets användarhandbok. "
Det var första gången jag ställde in min bensinvärmare med tiduret idag att jag ska åka hem från jobbet 22:50. Såg då när jag rattade i menyn något som heter extravärmare? Det är en elektrisk extravärmare på bensinbilar va? Skall den stå på "auto" läget eller? Har läst så mycket om att den kan sota igen och massa? Gäller det bara bensindriven extravärmare för dirselbilar? Ska den stå i autoläge eller vara avstängd? Vill inte göra något dumt med min bil. Det är en v60 T3 2014.