Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darksheer
#1137057
EbbevonVolvo skrev:
StringerBell skrev:Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.

Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Inte riktigt. Detta hämtade jag från deras hemsida på FAQ.

Fråga: "I bruksanvisningen från CTEK står det: ”Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet.” På bilden här intill visas den svarta klämman ansluten till batteriets minuspol. Vad är rätt?"

Svar: "Texten beskriver hur du ansluter till ett batteri i ett fordon. Bilden visar hur du ansluter till ett batteri som inte är anslutet till ett fordon.
Laddaren ska anslutas enligt anvisningarna i fordonets användarhandbok. "
Tack för alla bra svar, fick en bild här så jag väntar med att ladda tills jag flyttat minuskabeln från polen. Det är så jävla kallt just nu och jag kör inte parkeringsvärmaren just nu utan bara när jag ska till jobbet som är 50 minuter bort, det borde inte dra ur batteriet va?

Det var första gången jag ställde in min bensinvärmare med tiduret idag att jag ska åka hem från jobbet 22:50. Såg då när jag rattade i menyn något som heter extravärmare? Det är en elektrisk extravärmare på bensinbilar va? Skall den stå på "auto" läget eller? Har läst så mycket om att den kan sota igen och massa? Gäller det bara bensindriven extravärmare för dirselbilar? Ska den stå i autoläge eller vara avstängd? Vill inte göra något dumt med min bil. Det är en v60 T3 2014.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1137113
keroan skrev:
Darksheer skrev:Gäller det bara bensindriven extravärmare för dirselbilar?
Vad är det för nåt? ?:-/
Dieselvärmaren går igång automatiskt under färd och ser till så motorn håller arbetstemperatur. Vill man inte att den startar automatiskt väljer man inte Auto.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1137522
En kanske dum fråga i detta sammanhang, men behöver man inte koppla bort + kabeln när man underhålls laddar nuförtiden. Nu sätter man ju olika snabbkopplingsanordningar till batteriet som typ Cetecs laddare kopplas in på vid laddning.
Tänkte nämligen själv köpa mig en nu och "hjälpa" batteriet när jag nu kör värmaren så mycket.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1137550
Derank skrev:Du behöver inte koppla bort något, ladda på bara
Tack för ditt svar.
Finns det någon bra underhållsladdare jag kan köpa och använda när bilen står i ett flerparkringshus med strömuttag. Jag måste ha motorhuven stängd under nattid då laddning sker på grund av stöld- och sabotagerisk. Försöker hitta en laddare med flat el-kontakt som kan stickas genom grillen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]