Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#1138400
EbbevonVolvo skrev:
StringerBell skrev:Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.

Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Inte riktigt. Detta hämtade jag från deras hemsida på FAQ.

Fråga: "I bruksanvisningen från CTEK står det: ”Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet.” På bilden här intill visas den svarta klämman ansluten till batteriets minuspol. Vad är rätt?"

Svar: "Texten beskriver hur du ansluter till ett batteri i ett fordon. Bilden visar hur du ansluter till ett batteri som inte är anslutet till ett fordon.
Laddaren ska anslutas enligt anvisningarna i fordonets användarhandbok. "
Fast nu var det ju snabbkopplingen jag pratade om, inte klämmorna. Snabbkopplingen skruvas med muttrar.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1138401
Ja, inte skall jag ha något som är klent. Det blir till att byta den jag köpt till något starkare. Fick besked från affären när jag frågade att denna var bra och skulle räcka. Hellre lägger jag några hundra kronor till och då få bra grejer.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1138428
StringerBell skrev:
EbbevonVolvo skrev:
StringerBell skrev:Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.

Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Inte riktigt. Detta hämtade jag från deras hemsida på FAQ.

Fråga: "I bruksanvisningen från CTEK står det: ”Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet.” På bilden här intill visas den svarta klämman ansluten till batteriets minuspol. Vad är rätt?"

Svar: "Texten beskriver hur du ansluter till ett batteri i ett fordon. Bilden visar hur du ansluter till ett batteri som inte är anslutet till ett fordon.
Laddaren ska anslutas enligt anvisningarna i fordonets användarhandbok. "
Fast nu var det ju snabbkopplingen jag pratade om, inte klämmorna. Snabbkopplingen skruvas med muttrar.
Sak samma. Anslutningspunken ska vara samma. Eller är det något som jag inte förstår?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1138634
Perra83 skrev:Kan rekommendera en Ctek MXS 5 Polar. Fungerar både till stora och små batterier. Finns ibland billigt på Tradera.

http://lindarn.se/ctek-batteriladdare-mxs-5-0-polar

Det blev ett sådant idag.
Hittade ett på Jula.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608150/
Användarvisningsbild
av poseidon
#1138742
Stora batterier i dieslannat va nog förr. Har för mig jag har ett 60Ah i min XC70. En 3.6A laddare tar bara längre tid att ladda fullt med, har haft min sådan i flera år och det funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1138761
poseidon skrev:Stora batterier i dieslannat va nog förr. Har för mig jag har ett 60Ah i min XC70. En 3.6A laddare tar bara längre tid att ladda fullt med, har haft min sådan i flera år och det funkar utmärkt.
Jo det var förr men några av oss har kvar något exemplar.
70Ah AGM sitter det i min V60. Skulle jag byta så blir det ett större eftersom det får plats.
Vet när ja hade gamla (sen -08) S60n det va inte kul att ladda med Ctek 3,6A. Det räckte oftast inte med en natt. Fick byta batteri tillslut.
MXS 5 är bra både till stora och små batterier.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1138779
Var ut och kollade på min XC70 -MY16
Ett EFB-batteri på 70ah - tillverkat i Polen

Batteriekapaciteten är beroende på om man har bensin eller diesel, även växellådan verkar påverka typen av batteri, automatare verkar ha ett AGM medans manuell har EFB (bilar med S/S)
Användarvisningsbild
av CabBO
#1138928
Perra83 skrev:
CabBO skrev:
Perra83 skrev:Kan rekommendera en Ctek MXS 5 Polar. Fungerar både till stora och små batterier. Finns ibland billigt på Tradera.

http://lindarn.se/ctek-batteriladdare-mxs-5-0-polar

Det blev ett sådant idag.
Hittade ett på Jula.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608150/
Nu är jag nöjd haha!!! :D
Bra :) Man behöver ju inte göra om andras misstag :lol:
av Silverridge
#1141565
Hej allihopa, jag hoppas det inte klassas som en trådkapning men jag har en följdfråga rörande fast montage av kablage till ctek-laddare.
Jag har redan en CTEK-laddare som jag nu tänkte fästa på batteri och jord och dra ut kablaget fram, men jag skulle vilja ha det fast monterat. Precis som kontakten till en motorvärmare.
Har googlat som en galning men hittar bara nån liten fästanordning med sugkopp och det funkar ju inte i längden.
Jag vill helst göra så lite ingrepp i fordonet som möjligt och gärna ha det så både estetiskt tilltalande och praktiskt som möjligt.
Så min fråga är; hur har ni gjort för att sätta fast änden av kabeln som man kopplar laddaren till?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?