Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1136372
Monterade stänkskydd på fruns V60 D3 MY2012 och fann en rejäl smutsficka bakom innerskärm fram och längst ner. När man lossar dom tre nedersta skuvarna och tar tag i innerskärmen för att se innanför så fanns det fullt med löv och sedimenterad grus/lera bakom där. Fick gräva bort det för hand och spola med vatten. Och det finns en ett dräneringshål för vatten fukt men kommer det ned löv från motorrummet via plastpanel torkare och ut mot innerskärm så täpps dräneringen till. Och sedan bygger sand mm. på med tiden och det binder fukt också.

Kan vara ett tips att titta på för flera?

/Lennart
#1136559
Samma sak på V70. Det har skrivits om detta tidigare på forumet. Någon berättade att dom dammsög med grovdammsugare, någon blåste underifrån med lövblås. Kanske uppifrån också? Alla sätt är nog bra utom dom dåliga. Till det dåliga får väl även räknas att tomrummet existerar. Man borde ha tänkt lite annorlunda där.
Alla bilägare har ju inte tillgång till lövblåsar och dammsugare. Inte ens till vattenslangar.
#1136603
Ja jag gjorde precis samma upptäckt när jag monterade stänkskydd på min V70N. Man tycker ju att Volvo borde ha lärt sig att undvika detta på senare modeller men uppenbarligen inte. Förhoppningsvis letar det sig dock inte in fullt så mycket skit där med stänkskydd på plats.
#1390803
Bumpar gammal tråd.

Öppna huven på min v70 my16 idag efter tvätt
Och just framför gångjärn till huven finns en öppning vid skärm rakt ner mot skum isolering gen ovanför innerskärmar. Jag har inte ägt bilen så länge men föregående ägare måste haft parkering under ett träd. En halv ica kasse fyller jag med gamla löv osv samt att det ligger vatten ovanpå "foamet".
Har demontera innerskärmar och spolat sope rent men tycker att vattnet tar undan dåligt.
Har varit i kontakt idag med Volvo på orten och dom sa att det inte ska vara någon dränering där. Hmm kan det vara så?
#1390839
Man får ändå ge volvo gott betyg, det var antagligen första gången det rensades på min MY13 och efter att jag plockat bort och rengjort såg det fabriksnytt ut igen. Ingen antydan till någon form av påverkan.
#1390859
MartinS skrev:Man får ändå ge volvo gott betyg, det var antagligen första gången det rensades på min MY13 och efter att jag plockat bort och rengjort såg det fabriksnytt ut igen. Ingen antydan till någon form av påverkan.
Nja dom har kunnat gjort det betydligt bättre, har inte sett denna omfattning av smutsansamligt på någon annan bil tidigare. Min XC60 my17 och tidigare V70 my11 såg likadan ut som din efter några år. Dessutom så har även lacken varit skavd och lackblåsor som följd av detta samt stenskott pga dåligt designade skärmkanter så omlack är enda utvägen, surt på bilar som är 2-3år och gått ca 4-5000mil så kvaliteten är lååångt ifrån premium. V60 har dock bättre skärmkanter och annan design på innerskärmar så dessa klarar sig bättre.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...