Sida 1 av 11

XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 01:38
av AdrianH
Hejsan

Som sagt fick min nya xc60 awd d4 för ca 3veckor sedan, super nöjd med bilen, T.o.m förbrukningen,

Nu till min fråga,

Märkte häromdan att rattvärmen var värdelös. Som bäst var den ljummen, åkte in till bilia och fick förklarat att det kan vara så att jag kan ha den lilla generatorn på 150amper och då klarar den inte av att värma ratten såpass mycket, medans bilar med den större generatorn 180amper, klarar av att värma ratten mycket mer.

Varför är det så? Vad är det som avgör om jag får den lilla eller stora generatorn, bilen är för övrigt nästan fullutrustad, förutom Inscription, nu kan det vara så att det ärfel på ratten(det trodde inte mekanikern), bilen ska iaf in på felsökning nästa vecka.

Känns fel att ha en nybil för strax under en halvmiljon med en ljummen ratt, eller?

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 09:15
av svergie2
Har du start stop?

Skickat från min OnePlus 3

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 09:19
av Perra83
Lilla generatorn??? Det tror jag inte alls på! Det borde dom veta el bara kollat i datorn.

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 09:42
av KrilleW
svergie2 skrev:Har du start stop?

Skickat från min OnePlus 3
Det är en ny XC60 så ja, det har den.

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 11:14
av AdrianH
Hej
Yes jag har start/stop,

När jag var förbi bilia i kungsbacka, så fick mekanikern fram två olika uppgifter, enligt mitt bilnummer, så ska jag ha den lilla generatorn, med enligt "Vida" (kommer inte ihåg exakt va programmet hette, men det är Volvos egna iaf) så ska jag ha den större generatorn.

Frågade mekanikern varför det är så med olika generatorer, har tydligen att göra med produktionstakten, enligt honom.

Ska som sagt lämna in bilen så får vi se vad dem säger

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 11:23
av s6025t
Det finns 2 generatorer en nyare större sitter på de 4-cylindriga VEA motorerna den är på 210 ampere de 5-cylindriga har den mindre på 180 ampere 150 ampere ska inte finnas på bilar som är gjorda för den svenska marknaden

https://cdn.volvobil.se/umbraco/media/1 ... -data.xlsx

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 11:46
av TommyP86
Låter tämligen osannolikt att den ens skulle ha nån som helst betydelse.

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 11:56
av AdrianH
Det enda jag vet är att lilla generatorn genererar 150amper och den stora 180amper, vad den gör för övriga komponenter vet jag ej men när det gäller rattvärmen så är det en skillnad, nu kanske det är fel på min ratt, men nu kom det på tal om olika generatorer, hade varit intressant och få veta hur Volvo tänker,

För visst vill man ha det man har bockat i, i rutan när man väljer vad man vill ha, är det så att generatorn är liten och jag har en halv ljummen ratt så hade jag vetat det så hade jag kanske skippat ratten och tagit integrerade sidosteg osv

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 12:51
av Icebear
Rattvärme får du ju på köpet eftersom klimatpaket ingår i xc60 Classic!

Re: XC60 varför två olika generatorer?

Postat: lör 05 nov 2016, 13:32
av KrilleW
blundahl skrev:Rattvärme får du ju på köpet eftersom klimatpaket ingår i xc60 Classic!
Nä, klimatpaketet ingår inte i Classic.
Vissa handlar har kampanj på det om man prvatleasar. Men eftersom TS fick sin bil för tre veckor sedan så kan man anta att det var några månader sedan han beställde och då har han säkert betalat för det.