Sida 1 av 1
T4F 2011 - Hur är den?
Postat: ons 12 okt 2016, 22:31
av KarlE
Hur är T4F?
Samma karakteristik som T4?
Tätare serviceintervall?
Glömde att nämna att det är en begagnad av årsmodell 2011.
Re: T4F - Hur är den?
Postat: ons 12 okt 2016, 22:39
av Derank
samma motor ju, 1500mils serviceintervall. Jag säger, undvik F:en om du nu absolut inet vill köra på etanol.
Jag bytte spridare 2gg på 3500mil, , jag skulle köpa nya T4an idag, 2,0. om jag ville ha en T4a, den gick riktigt fint, 1,6 spinner på bra den ochså men idag hade jag iaf aldrig tagit en F
Re: T4F 2011 - Hur är den?
Postat: tor 13 okt 2016, 09:45
av W.A.P.E.
Är det automatlåda inblandat? Verkar finnas en viss risk för ras som blir dyra om bilen gått mer än maskinskadeförsäkring tillåter.
Re: T4F 2011 - Hur är den?
Postat: tor 13 okt 2016, 15:55
av Rådlös
Derank, du hade otur, dubbelt upp.
Jag har ingen T4F, men en 2.0F, som är föregångaren till T4F. Om man är medveten om den motorn man har och inte drabbas av havererade spridare som Derank, så är det inget konstigt med en etanolmotor. Det blir som vilken bensinmotor som helst. Det råder begreppsförvirring. Service är var 3000 mil, men olje- och filterbyte är var 1500 mil. Servicen är som till vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle det är. Även kostnadsmässigt är det jämförbart. T.o.m. billigare då motorn inte har kamrem. Den har kamkedja i stället och på den finns ingen serviceintervall. Den antas hålla så länge som bilen själv håller.
Alla Volvos FFV-modeller har elektrisk insticksvärmare i motorblocket. Det är Volvos (Calix) egen utrustning och alltså fullt utbyggbart med alla förekommande Volvotillbehör, kupévärmaruttag, tidur etc. etc. När du spekulerar på en FFV, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon annan som tycker att "den är bra att ha".
Bilen är bara miljöklassad i 5 år. Därefter höjs skatten på den och i Bilregistret står det inget om miljöbil längre. Jag har en V70 2.0F -08. Skatten på den är numera under 1400 kr. Men du får naturligtvis köra på E85 så mycket du vill. Det kan ingen byråkrati ta ifrån dig.
Köra på E85? Om man läser på det här forumet om E85 så får man snart en slutsats att det är dom som håller på att byta bränsle hela tiden som upplever störningar. Bensin - E85 - bensin - E85 - bensin - E85. Dom upplever problem med sina bilar och är naturligtvis missnöjda. Om man skall byta bränsle så är det viktigt att man Adapterar motorn. Detta är som sagt viktigt, men mycket enkelt. Det står i instruktionsboken hur man skall göra. Om du inte hittar det, fråga här. Man måste Adaptera oavsett åt vilket håll man byter bränsle, från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. Även om man vill köra på någon valfri blandning däremellan. (Men varför skall man göra det? Bilen går bäst på E85) Jag har haft min V70 2.0F i mer än 6 och ½ år och jag har enbart kört på E85. Aldrig tankat ren bensin i den.
Slutsats: Det är inget konstigt eller "extra" att äga eller köra en FFV. Det är som vilken annan bil som helst. Automatlåda i en FFV har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Säg till om du vill veta mer.
Re: T4F 2011 - Hur är den?
Postat: tor 13 okt 2016, 18:41
av Derank
jag servade då min årligen el 1500mil, kostade ca 3 loppor varje service, och det byttes då olja + kupefilter + luftfilter på varje service
Re: T4F 2011 - Hur är den?
Postat: tor 13 okt 2016, 21:45
av Rådlös
Jo, det är rätt. Inget är gratis. Jag borde egentligen klaga mer då mitt serviceintervall är 2000 mil och olje-och filterbyte var 1000 mil på 2.0F-motorn. Men jag kan leva med detta. Härom veckan lät jag utföra 12000 milservice. Där ingick ju förr i tiden ventilkontroll och eventuell justering, men det är ju avskaffat numera. Och jag kör ungefär 1000 mil om året så det blir ju ett naturligt oljebyte varje år.
Här kan vi skjuta in till KarlE och andra som undrar: Varför är det så korta intervaller på oljebytena? Det beror på att etanol och motorolja blandar sig ogärna med varandra*. Den etanolen som läcker förbi kolvringarna hamnar i oljan. Detta sker i alla bilar oberoende av vilket bränsle man kör på. Men bensin och motorolja har ju samma ursprung så dom "är släkt" och blandar sig lätt med varandra. Men etanolen, som kommer från något helt annat håll, lägger sig som "egna små öar" och åker möjligen med runt litegrand. Därför har biltillverkarna förordat att man skall byta oljan oftare i en FFV-bil.
Men det finns ett sätt att själv åtgärda detta. Visserligen tar ingen motortillverkare hänsyn till detta i eventuella garantianspråk eller annat om en sådan situation skulle uppstå, men för sin egen skull och goda nattsömn kan man göra så här: Kör bilen på en lite längre långresa, ett fem - tiotal mil så att den blir ordentligt genomvarm, kanske en gång i veckan. Då avdunstar den eventuella etanolen ur oljan och problemet är ur världen (den veckan). Det finns ett annat skäl också. Etanol löser upp sotrester och kokslager inne i motorn bättre än vad motoroljan själv gör. Det skräpet hamnar också i oljan. Därför bör man byta oftare.
Och Derank igen, du blev ju drabbad av dåliga spridare. Jag har följt med lite i media om detta. Det tycks ha varit fler Fordägare än Volvoägare som har blivit drabbade. Detta tycker jag antyder att det är ett tillverkningsfel på spridarna. Dom "måndagsexemplar" råkar ha hamnat hos Fordfabriker och verkstäder i större utsträckning än hos Volvofabriker och verkstäder. Undantag finns alltid och Derank var ett bevis på det. Vi kan påpeka i sammanhanget att 1.8F-motorn är samma motor som 2.0F. Bara lite mindre cylinderborrning. Så det jag beskriver här gäller också 1.8F.
Detta blev en utvikning av KarlE's tråd, men om han läser igenom den tror jag att han hittar lite detaljer att lägga på minnet.
*Hur går det med tvåtaktare med blandsmörjning om etanol och motorolja inte blandar sig? Det finns speciella växtbaserade oljor som fungerar bra ihop med etanol. Kanske lite okända, men dom finns. Prisnivå vet jag dock inget om.
Re: T4F 2011 - Hur är den?
Postat: lör 15 okt 2016, 12:52
av KarlE
Tack för era ingående svar. Intressant läsning.