Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
Jag skulle titta efter en D4 med nya motorn, D5 har väl den gamla 5-cylindriga?
Har själv en D4 2014 med 8-växlade automaten och är otroligt nöjd, drar lite diesel.
Min bil hade också gått 8200 mil när jag köpte den i somras, gjorde service igår, då hade den rullat drygt 9000 mil.

Du "tjänar" kanske uppåt 2 dl/milen med D4 jämfört med D5!
Min D4 drar mindre än min gamla D2 med manuell växellåda!
Kör ofta sträckor på 7-8 mil, visserligen landsväg mest, men förbrukningen enligt datorn bruka hamna runt 0,50-0,53 liter/mil på den sträckan, lugnt körd men ingen snålkörning. Brukar hålla hastighetsbegränsningen med lite moms!
av sparwen
Jag kan få ner min V60 D4 awd till under 0,5 på landsväg så att skriva att det går att "tjäna" 2 dl/mil blir väl lite missvisande? Allting handlar ju om hur man kör. Men sen sk väl nya motorn vara snålare i alla fall på papperet.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det är automatlådan som "sabbar" lite för gamla motorn, har du manuell är den en best till o gå samt även snål.
Plus är ju det 5-cyl ljudet istället för 4-cyl.
Har du bara faceliften så behöver du inte fundera, om du tycker bilen är rätt i övrigt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Sweet, den färgkombon med skinnet!!
Bara skicka i polestar nu då!
av vovovo
Jag har en V60 D5 manuell 2014. Den har gått 7000 mil. Snittförbrukningen enligt färddator är 0,60 liter/mil sedan bilen var ny. Så jag skulle knappast kunna spara 2 deciliter per mil med en D4 Vea. Grattis till ett bra köp.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]