Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110267
Tänkte dela med mig av lite bilder angående montering av drag på V60

Jag köpte mitt drag, Volvo-org, på skroten 1100kr

Först måste kofångaren bort.
Den sitter med ett antal torx-skruvar i hjulhusen. 2st skruvar sitter under kofångaren längst bak.

Dra sedan loss plasten. Här är det bara själva plasten(skalet) i kofångaren som ska bort. (Jag trodde först att man skulle få med fästet oxå)
7.jpg
7.jpg (1.57 MiB) Visad 23054 gånger
Lossa även gummiplopparna, 2st, som luckan går emot när man stänger bakluckan
Sen är det bara lyfta ned kofångaren, OBS! finns det backsensorer så är det en kontakt som ska lossas under höger baklampa
6.jpg
6.jpg (435.73 KiB) Visad 23031 gånger
Sedan ska krockbalken bort, sitter med 6st skruvar
IMG_2206.JPG
IMG_2206.JPG (476.94 KiB) Visad 23034 gånger
Man behöver även lossa värmeplåten, 4st skruvar längst bak. Vik sedan ned den så att man kommer åt att skruva fast draget.
Lossa sedan 2st fästen, en på var sida, till ljuddämparen. Sänk ned så långt det går. Den vilar nu mot "bakaxeln".

Lägg sen in draget i hålen på bilen.
IMG_2208.JPG
IMG_2208.JPG (1.24 MiB) Visad 23050 gånger

Skruva fast draget med de 4st skruvarna.
OBS. se till så att plattjärnen hamnar rätt. Det präglade hålet ska vara framåt.
drag.jpg
drag.jpg (401.56 KiB) Visad 23030 gånger
Montera kablaget. Köpte detta på Volvo, 13-polig
4.jpg
4.jpg (479.38 KiB) Visad 23039 gånger
Man behöver även en TRM (trailer module) Köpte även denna på skroten (400kr)
En 40A säkring(en specialsäkring jag aldrig sett förrut, fick beställa denna separat från VOLVO) och en 15A säkring ska in i säkringsboxen. Även en orange kabel ska in i samma box Säkrings plats: F4.
Lite meckigt att få in denna kabel. Men det gick tills slut.
3.jpg
3.jpg (1.68 MiB) Visad 23067 gånger
Beroende på om man har avtagbart eller fast drag så måste man såga upp olika stort hål i botten på kofångaren. Detta är redan utmärkt på insidan av kofångaren. (missade ta bild på detta)

Sen är det bara montera tillbaka allt.
5.jpg
5.jpg (1.44 MiB) Visad 23010 gånger
Klart! Detta tar ca 3h, väldigt lättarbetat.

Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd så att den 13-poliga kontakten ska börja leva.
8a.jpg
8a.jpg (207.15 KiB) Visad 23025 gånger
Senast redigerad av 1 klovervagen, redigerad totalt 0 gånger.
#1110328
Trevligt med lite riktiga bilder!

Precis som Briby är jag i samma sits; saknar dragkrok och står i valet och kvalet om man ska köpa in billigt från skrot som du gjort, eller banta plånboken lite extra och lämna in.

Använde du dig av monteringsanvisningarna som finns på accessories.volvocars.com? :)
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic (Länken är för MY15, D4 och automat, men betvivlar att monteringsanvisningen skiljer sig speciellt)
#1110350
pellz0r skrev:Trevligt med lite riktiga bilder!

Precis som Briby är jag i samma sits; saknar dragkrok och står i valet och kvalet om man ska köpa in billigt från skrot som du gjort, eller banta plånboken lite extra och lämna in.

Använde du dig av monteringsanvisningarna som finns på accessories.volvocars.com? :)
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic (Länken är för MY15, D4 och automat, men betvivlar att monteringsanvisningen skiljer sig speciellt)
Volvo tar säkert runt 10 000kr för detta jobb.. Jag tvekade inte en sekund, självklart gjorde jag det själv.
När jag såg att min skrot hade ett VOLVO-org. drag, då var det ännu enklare att bestämma sig.. :)

Japp, jag använde instruktionerna från volvo. Men den säger att man ska lossa värmeplåten helt. Det kan jag inte förstå. Räckte full tillräckligt att lossa den bara i bakkant.
#1110586
klovervagen skrev:
pellz0r skrev:Trevligt med lite riktiga bilder!

Precis som Briby är jag i samma sits; saknar dragkrok och står i valet och kvalet om man ska köpa in billigt från skrot som du gjort, eller banta plånboken lite extra och lämna in.

Använde du dig av monteringsanvisningarna som finns på accessories.volvocars.com? :)
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic (Länken är för MY15, D4 och automat, men betvivlar att monteringsanvisningen skiljer sig speciellt)
Volvo tar säkert runt 10 000kr för detta jobb.. Jag tvekade inte en sekund, självklart gjorde jag det själv.
När jag såg att min skrot hade ett VOLVO-org. drag, då var det ännu enklare att bestämma sig.. :)

Japp, jag använde instruktionerna från volvo. Men den säger att man ska lossa värmeplåten helt. Det kan jag inte förstå. Räckte full tillräckligt att lossa den bara i bakkant.
Ja de vet hur man tar betalt :-)

Ser lite skralt ut med beggade drag på bildelsbasen nu dock :-(
#1110611
Bra beskrivning, men du kanske kan komplettera med det inte helt oviktiga momentet skruvarna skall dras med, och eventuell vinkeldragning? Det är väl antagligen det mest kritiska i hela installationen.
#1110612
"Momentdrag skruvarna med 140 Nm (103 Ibf.ft.) och vinkeldra till 60°. Vid vinkeldragning av förband i trånga utrymmen kan inte gradskiva anbringad på momentnyckel användas. Utnyttja istället sexkantsskruvens skalle för att bestämma vridningsvinkeln."
#1110819
pellz0r skrev:
klovervagen skrev:
pellz0r skrev:Trevligt med lite riktiga bilder!

Volvo tar säkert runt 10 000kr för detta jobb..
Ja de vet hur man tar betalt :-)
7500 kr för fast och 10500 kr för delbart på Bilia. Var in och fråga för några veckor sedan.
#1110967
Liten dragkroks-fråga relaterad till bildelsbasen... Är det samma dragkrok/kabelsats/TRM till såväl S60 som V60? Och då både före och efter faceliften 2014? Blev lite fler träffar när man kollade på annat än bara för V60 2014-
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]