Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1367517
Som biltillverkare kan man förstås inte köra vilda västern likt alphabet med vilken mjukvara som helst, hur vet man att den mjukvara boxen är laddad med är legit? (I exemplet att bilen accepterar trm automatiskt)
Jag förstår volvo, men visst är det sjukt opraktiskt.
#1367567
ridax skrev:Du verkar vara anknuten till Apple som verkar ha precis samma slutna tänk.

De som har ett lite öppnare tänk ser inte mjukvaran i bilen som någon självständig produkt som skall bära sig utan som något som får övriga delar att fungera. Man behöver inte lägga in konstgjorda spärrar bara för att visa att mjukvara minsann är inblandat.

Ett öppet och vettigt tänk är ju att man reda har sålt delen en gång och om man t.ex. köper en del på skroten så behöver ju inte nödvändigtvis Volvo ha någon del av den kakan som skrotdelen innebär.
Haha, ja det kan man ju tro.
Menar du att det bara finns dragkrokar på skroten som alla kommer från Volvo och att alla nya drag som säljs även dessa säljs av Volvo? Ja isåfall håller jag med dig :-)
av ridax
#1367705
berrabus skrev: Menar du att det bara finns dragkrokar på skroten som alla kommer från Volvo och att alla nya drag som säljs även dessa säljs av Volvo? Ja isåfall håller jag med dig :-)
Förstår inte riktigt vart du vill komma. Återigen verkar det som om du tönker precis som Apple... För att jag köper en Volvo-bil så måste väl inte allting i framtiden komma från Volvo? Skall man inte fål montera takräcken från en annan leverantör? Eller fälgar? Eller drag? Skall allting kodas så att bara volvodelar fungerar?

Nu är det ju inte ens delar från andra leverantörer vi talar om, utan delar från Volvo som inte fungerar i en ny bil för att de måste "paras ihop" först i verkstad till en kostnad, när man tycker att delarna borde kunna autokonfigurera. Var delar från andra tillverkare kommer in i resonemanget förstår jag inte alls, de skulle ju inte börja fungera bättre bara för att Volvo-bilar började hitta Volvo-tillbehör automatiskt.
#1377928
TommyP86 skrev:
berrabus skrev:Kabelskon som skall sitta i säkringsdosan är ganska speciell och jag försökte mig inte ens på att få dit en vanlig.

https://se.rs-online.com/mobile/p/pcb-c ... s/7180841/
Bra info! sitter denna i säkringsboxen redan eller ska man sätta denna på kabeln och sedan bara trycka in?

Någon som vet vad det är för kabelarea på den orangea kabeln? Jag behöver skarva min för den är klippt kort.
#1380162
Hej
Man måste alltså ner med rubbet baktill ?
Synd att de inte hade räckt med nedre delen som jag visar på bilden här. Antar att dragkrokens fäste ska sitta högre upp och därför man måste lossa mer.
Ska montera om en vecka.
Tacksam för svar.
Bilagor
C9A5E755-D7EF-44D8-ABCF-F41A25F06EB8.jpeg
C9A5E755-D7EF-44D8-ABCF-F41A25F06EB8.jpeg (656.36 KiB) Visad 1803 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]