Sida 1 av 1
Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: fre 09 sep 2016, 15:26
av villhaV70
Hallo,
efter drygt 2 år med en Volvo V70 2.4D (163hk) MY2006 börjar det bli dags att planera nästa bil om jag inte vill göra en del investeringar som kommer att komma inom 6-12 månader. Köpte V70 med 20000 mil den har haft en del reparationer som jag hade hoppats slippa men det finns fortfarande mycket som kan gå sönder. Bilen har nu 26000 mil.
Problem/Pålitlighet
Eftersom jag inte är typen som vill ta lån eller lägga ut för mycket av mitt sparkapital kollar jag på bilar upp till 10000€ (bor i Tyskland). För dom pengar finns en hel del V60 D2 (114hk) med 18000-22000 mil, Kinetic från 2010-2011. Vad har ni för erfarenheter med dessa bilar/motorer nu när dom är 5-6 år? Fortfarande solida utan för mycket klapprande? Finns det några riktigt typiska problem? Volvo V70N har ju som bekannt en massor. Någon här som har, eller hört om någon, som kört en V60 D2/1.6 till 30-40000 mil. Kan köpa en med 20000 mil och förvänta mig 10000 relativt problemfria mil?
Motor/Koppling
Hur funkar 1.6 dieseln i denna bil? Jag kör mycket Autobahn och där funkar 2.4D med 163 hk OK men är ingen raket och rätt törstig dessutom. Någon som haft problem med trasiga injektorer eller annat motorrelaterat? Hur är kopplingen? Klart svårt att säga men kan räkna med att samma koppling håller till 30-35 000 mil? Vad snittar ni på motorväg när ni kör mellan 120-160 km/h?
Komfort
Hur är komforten i dessa bilar? Ni som har två barn (upp till 10 år), funkar det i baksätet och för vuxna är det OK att åka 50-60 mil där? Tidigare har jag enbart kört V70N med skinn och gillade stolarna men min nuvarande V70 har tyg och jag tycker inte dom är bekvämma als och har ofta rejält ryggont efter längre turer (är nog enbart bilens fel).
Faceliften kom väl till MY 2014, lönar det sig att lägga på en 5-6000 € för att få en faceliftad (med kanske färre mil)?
Tack!
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: lör 10 sep 2016, 08:31
av benny10
Väljer du första generationens V60 så ta en R-design. I min bok hänger inte standardmodellen med utseendemässigt längre.
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: lör 10 sep 2016, 09:25
av svergie2
En D2 är väl inte riktigt gjord för höga autobahn-hastigheter, var noga med att provköra och bilda dig en uppfattning.
Sen tycker jag att iallafall Momentum är att rekommendera, då får du bla Xenon och allt du behöver utrustningsmässigt egentligen :)
Skickat från min OnePlus 3
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: lör 10 sep 2016, 21:10
av Blixnabb
En D2 2012 är ungefär lika törstig som en ny D4 automat på autobahn i hastigheter runt 130-140 enligt min årliga 500 mils semester genom Europa med ett snitt på 0,62 l/mil.
Det är ingen raket på autobahn men när man väl fått upp farten så rullar den på, går att ligga runt 170+ om det är lite trafik.
Inga problem för 2 vuxna samt 2 barn (14+19 år) med full packning att köra 200mil i ett sträck om det är så.
Momentum är att föredra före kinetic.
Hur bilen funkar över 11000 mil har jag ingen aning om eftersom att jag bytte då före det så var det enbart slitdetaljer och några bussningar.
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: lör 10 sep 2016, 21:29
av fjohan82
Vet inte alls hur D2 är i V60, men jag har den maskinen i min V50 och har kört en hel del i och igenom Tyskland. Som sagts så går den bra när man fått upp farten, men man får tänka på att titta bakåt extra noga när man ska köra om. För övrigt kan det vara ett evigt växande, det gäller att hålla den på rätt varv för att ha max vrid.
Den går inte jättesnålt i 180-190, då, sörplar den i sig förhållandevis mycket diesel.
Har 6 mil kvar sen slår min om till 19000 mil, tog ut den ny 2012-10.
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: lör 10 sep 2016, 23:22
av JE Jr
Minsta motorvarianten i en bil är väl inte den första jag tänker på när det kommer till Autobahnkörning, men det måste du ju se själv vad du tycker är OK. Räkna dock med att den är klart märkbart tröttare än din nuvarande 163hk...
(förövrigt finns det polestar originaltrim till din nuvarande bil 163->205hk; 340->450Nm; 0-100km/h 9.5s->8.1s)
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: sön 11 sep 2016, 21:23
av villhaV70
114 hk i en V60 D2 på Autobahn ska nog inte vara ett problem, visst kör många tyskar motorstarka bilar men minst lika många eller fler kör svaga bilar, man måste bara gasa mer :D
Tysk fordonskatt baseras till stor del på cylindervolym, eller egentligen enbart på cylindervolym så 1.6 dieseln var populär här. 2.4D är egentligen inte optimal eftersom den har 2401 cm3 och man betalar för varje påbörjad 100cm3 :-(O)
Jag körde 10000 mil Autobahn med en Ford Fusion 1.4 TDCi med 68 hk och 160 NM, och den var för långsam men det gick (mycket gasen i botten). Så tror inte en V60 D2 skulle vara ett problem. Så länge man kan köra lungt och komfortabelt i 160 km/h är jag nöjd. Det finns bara en grund varför jag inte kollar efter en D3, D4, eller D5 och det är problem med topplockspackning på i huvudsak årgångarna 2010,2011 och 2012. Jag har sett så många annonser i Tyskland med V70II med dessa motorer (en och annan V60) där det står att det är problem med "Zylinderkopfdichtung", olja i vattnet, eller något annat symtom som tyder på motorskada. Hade det inte varit för det hade D3 eller D5 varit det givna valet. Eftersom jag inte kan fixa något sådant själv blir det helt enkelt för dyrt om det nu skulle hända. Är det någon som vet exakt när detta fixades? Finns det ett datum då man kan säga att det är säkert att köpa en 5-cylindrig V60? Om det är först med 2013 eller 2014 är dom nog för dyra för mig än.
Re: Volvo V60 D2/DriveE 1.6 PSA Diesel köpråd + 20000 mil
Postat: mån 12 sep 2016, 09:19
av kimfrede
Jeg har en Volvo S60 D2 Summum, MY14 indregistreret 2013/05 – altså samme motor (ca.) fra PSA dog med power-shift gearkasse.
Først og fremmest: Jeg har kørt PSA diesel i mange år, og de er generelt ganske problemfri – du skal dog huske at kontrollere om den brugte 1.6 du vælger har fulgt serviceskemaet slavisk. Olien SKAL skiftes hvert år eller max. 20.000 km.
Jeg kører til daglig 2 x 37 km. (landevej/by) fra hjem til arbejde – min målte forbrug (ikke computerens angivelser) siger ca. 17-18 km/l (5,55-5.88 liter per 100 km). Men – når jeg kører længere ture – også på motorvej (135-140 km/t) så falder forbruget faktisk. Den er ret nøjsom op til ca. de 130-140 km/t. (min antagelse/fornemmelse er, at den går ca. 17 km/l ved stabil motorvejsfart). Jeg har en mistanke om, at koldstarten 2 x dagligt trækker mit gennemsnitlige forbrug en del ned.
Det er ikke en racerbil, men de 115hk kan sagtens følge med motorvejstrafikken.
Pro Volvo: Sæder (sportsstole, læder, med memory), ACC (og at den kan deaktiveres (det gør jeg som hovedregel ved motorvejsfart)), alt teknologi generelt (bluetooth, regnsensor, driver assist, osv.) virker godt. Og endelig: Fjernlysassistenten – det er eddermanme en smart løsning, som Volvo har fundet der. Jeg har også en Peugeot 508SW med fjernlysassistent, men her blændes blot op eller ned (automatisk).
Med andre ord: Vælg en højere udstyr-model end Kinetic
Con Volvo: Powershift gearkassens software: Den skifter altså underligt i ACC mode (den kører den lille diesel op over 3000 omdrejninger før den skifter gear næsten hver gang), og jeg synes den ofte skifter et trin for meget ned ved ved overhaling / acceleration (f.eks. fra 6’te til 4’re hvor 5’te gear burde være det rigtige valg). I alle andre sammenhænge er jeg 100% tilfreds med gearkassen – den skifter silkeblødt.
/Kim