Multirem som inte spårar + skada på kamrem, V60 D5
Postat: sön 21 aug 2016, 22:51
Jag har en v60 d5 -11 som gått 8100 mil, hade bilen inne i vår egna lilla verkstad idag för att se om någon bussning var dålig i bakvagnen - bakdäcken som gått ca 700 mil har nämligen blivit sågtandade på insidan och bilen är nervös på vägen med 235/40-18 (men går bra med 16" på vintern).
Där såg allt bra ut, men så fick jag för mig att kontrollera multiremmen pga risken för kamremsras om den går sönder, och det såg inte så bra ut. Remmen spårar nämligen inte mellan vevaxel och spännare - spännaren verkar skev/glapp och rullen är lite vinklad i förhållande till övriga remskivor. Dessutom syns en del torrsprickor så det är dags att byta ändå. Men att rullen till sträckaren lutar oroar mig en smula, den ger inga direkta missljud så ett glappt lager verkar osannolikt. Har hört om något fäste till någon löprulle/spännrulle som kan bli skevt vid remhaveri. Detta var tyvärr inte så lätt att fånga på bild.
Sedan fick jag för mig att kolla hur kamremmen såg ut, det var inte heller någon kul syn. Något måste ha kommit in och hamnat mellan rem och ett drev. Någon som varit med om något liknande?
I morgon blir det ett samtal till volvoverkstan för att kolla pris på rembyte, är det allt för dyrt får det väl bli så att jag gör det själv, men jag har egentligen inte tid just nu



Sent from my iPhone using Tapatalk
Där såg allt bra ut, men så fick jag för mig att kontrollera multiremmen pga risken för kamremsras om den går sönder, och det såg inte så bra ut. Remmen spårar nämligen inte mellan vevaxel och spännare - spännaren verkar skev/glapp och rullen är lite vinklad i förhållande till övriga remskivor. Dessutom syns en del torrsprickor så det är dags att byta ändå. Men att rullen till sträckaren lutar oroar mig en smula, den ger inga direkta missljud så ett glappt lager verkar osannolikt. Har hört om något fäste till någon löprulle/spännrulle som kan bli skevt vid remhaveri. Detta var tyvärr inte så lätt att fånga på bild.
Sedan fick jag för mig att kolla hur kamremmen såg ut, det var inte heller någon kul syn. Något måste ha kommit in och hamnat mellan rem och ett drev. Någon som varit med om något liknande?
I morgon blir det ett samtal till volvoverkstan för att kolla pris på rembyte, är det allt för dyrt får det väl bli så att jag gör det själv, men jag har egentligen inte tid just nu




Sent from my iPhone using Tapatalk