Sida 1 av 3
Adaptiv farthållare?
Postat: tis 07 jun 2016, 21:00
av Persvante
Hur många streck använder ni normalt?
Jag brukar köra med 5 streck, men funderar om man kan minska det till 3, utan att tumma på lagen?
Motsvarar ett streck en sekund kanske?
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: tis 07 jun 2016, 21:07
av crumpets
Beror helt på trafiksituation. Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms. Det jag har märkt är att om bilen framför tvärnitar för att vi åker in i en bilkö som står still från ca 100km/h så är 2 pinnar så kort avstånd att collision warning går in och hela bilen får frispel. Har jag 3 pinnar kan jag åka rakt in i en stillastående kö utan dramatik. Dock får den bromsa hårt. Föredrar alltså att hålla mig på 5-3, men kan ligga på 1 korta stunder i riktigt grisig trafik.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: tis 07 jun 2016, 21:12
av Persvante
Man får prova sig fram då. När man använder Queue assist så hinner framförvarande bil nästan över vägen innan min bil rör sig.
Antar att det är adaptiva farthållaren som styr det?
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: tis 07 jun 2016, 21:41
av ThomasT
Jag kör mest på 1-3 och ibland på 4, storstockholmstrafik.
.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: tis 07 jun 2016, 22:12
av andersuw
crumpets skrev:Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms.
Enligt manualen till min V70 -15 är ett streck ca en sekund och fem streck tre sekunder. Det skiljer alltså ca en halv sekund per streck. Gissar att det är samma på 60-bilarna.
Själv kör jag tills vidare på fem streck och har hittills tyckt det funkar bra. Men jag har ännu inte testat att köra med ACCn på i "grisig" trafik.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: ons 08 jun 2016, 06:56
av Spookies
Kör alltid med minst antal streck förutom på motorväg då plussar jag på 2-3st.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: ons 08 jun 2016, 07:52
av andreas 80
crumpets skrev:Beror helt på trafiksituation. Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms. Det jag har märkt är att om bilen framför tvärnitar för att vi åker in i en bilkö som står still från ca 100km/h så är 2 pinnar så kort avstånd att collision warning går in och hela bilen får frispel. Har jag 3 pinnar kan jag åka rakt in i en stillastående kö utan dramatik. Dock får den bromsa hårt. Föredrar alltså att hålla mig på 5-3, men kan ligga på 1 korta stunder i riktigt grisig trafik.
Det stämmer, man får tänka på att ACC enbart bromsar ett visst antal m/s2, så om bilen framför bromsar betydligt kraftigare så kommer du få en varning lättare om du ligger på 1-2 pinnar än 4-5.
Denna sorts varning kan därmed triggas oftare än den vanliga collision warning beroende på situation, men sedan du har alltid full autobroms i bakgrunden också om det vill sig riktigt illa.
Själv kör jag mest på avstånd 4.
Men om man kör lite fortare än övrig trafik på motorväg så tar jag hellre 1 för att inte bilen skall börja bromsa så tidigt och man kan göra "kortare" omkörningar.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: ons 08 jun 2016, 08:13
av BennyL
Det är 1,5 sek på första strecket, sedan 0,5 sek per streck
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: ons 08 jun 2016, 08:24
av Persvante
BennyL skrev:Det är 1,5 sek på första strecket, sedan 0,5 sek per streck
4 streck då, om man ska hålla på 3-sekundersregeln?
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: ons 08 jun 2016, 08:36
av BennyL
Ja