Sida 1 av 1
Batteri V60 T3-2012
Postat: tis 03 maj 2016, 17:11
av TobbeViktor
Efter att lilla V60:n stått i garage ganska mycket under vintern så har batteriet börjat trilskas.
Första larmet som kom sa att det var dålig laddning batteri. Tänkte inte mer på det då i vintras, körde vidare och lät det ladda upp sig igen.
Nu så står det däremot att det laddar hela tiden. Detta då start/stopp-funktionen ej fungerar, och i menyn står det som orsak att batteriet har för dålig laddning/håller på och laddar. Det har det gjort nu i 2 dagar trots långa körningar. Misstänker därför att batteriet inte mår helt hundra.
Har varken haft tid att mäta eller ens titta på batteriet än. Har bara läst mig till att det är ett 12V, 70Ah.
Nu till frågorna då:
Vad sitter det för sorts batteri i original? Är det underhållsfritt, eller ett påfyllningsbart?
Hur stort batteri skulle man våga slänga i? 80 Ah? Orkar den lille motorn ladda ett större tro?
Nån mer som haft problem med att batteriet inte hållt längre än 4 år?
Frågan är om det är värt att kolla vätskenivå och försöka rekonditionera och ladda upp det?
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tis 03 maj 2016, 17:52
av andersuw
Batteriet som sitter är med all säkerhet ett underhållsfritt batteri. Den exakta specen framgår av ägarmanualen. Du kan utan problem sätta i ett större så länge det ryms. Vet inte var gränsen går på V60 men i mina båda V70 får man i ett på upp till 95 Ah. Se bara till att få ett av samma typ som original eller bättre (AGM är bäst) och se upp med yttermåtten (framgår av manualen) särskilt höjdmåttet som kan ge problem med att få igen locket till batterilådan på vissa Volvo i den här generationen.
Att ett batteri ger upp efter fyra år är inget märkligt, särskilt om det inte pysslats om särskilt väl. Startbatterier bör helst hållas fulladdade hela tiden. Om de laddas ur relativt djupt, t.ex. därför att bilen fått stå oanvänd utan underhållsladdning, kommer batteriet sannolikt att ge upp rätt fort. När det väl blivit dåligt brukar det sällan löna sig att försöka rekonditionera det utan det är bara att köpa nytt.
Ett stort batteri är lättare att hålla närmare full laddning hela tiden än ett litet, allt annat lika. Det är ett bra skäl att vid byte överväga ett större batteri så länge det får plats.
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tis 03 maj 2016, 19:31
av Perra83
I min gamla V60 -13 satt det ett AGM som original. Ett sånt passar garanterat i din. Det är inte på 95Ah men det behövs nog inte heller. Volvos batterier är faktiskt rätt billiga.
Köpte ett Varta silver dynamic 2012 och det kostade 2400kr på BDS. Tror de va ett 95 el 100Ah.
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: ons 04 maj 2016, 23:20
av TobbeViktor
Ok. Blir väl att införskaffa ett nytt AGM-batteri med lite mer ork.
Står fortfarande att den laddar hela tiden, misstänker även att bensinförbrukningen börjar bli lite lidande då den
antagligen laddar allt vad den orkar hela tiden.
Men om man kollar på kraftigare batterier så brukar ju måtten skilja lite. Finns det mer utrymme på längden, om jag t.ex skulle köpa ett 80 Ah.?
Brukar ju bara vara ett mått som ändrar sig. Får det bara plats, så blir det ju ett större.
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tor 05 maj 2016, 08:44
av Perra83
På längden finns det plats.
Kan gå ut och mäta. Vet inte va det sitter för något i nuvarande V60 men förmodligen ett likadant AGM som i gamla bilen.
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tor 05 maj 2016, 11:59
av TobbeViktor
Läste precis i instruktionsboken att måtten på 70 Ah var maxmåttet. Men jag antar att det finns lite att ta på som i de flesta bilarna. Får ner och kolla i helgen.
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tor 05 maj 2016, 19:19
av Uninium
Passa på att köpa batteri under mekonomens våryra med 25% rabatt i butik.
http://www.mekonomen.se/varyra
Re: Batteri V60 T3-2012
Postat: tor 12 maj 2016, 23:55
av TobbeViktor
Lite update!
Har idag monterat i ett nytt AGM-batteri.
Blev ett 80Ah, med måtten 314 x 174 x 190.
Ett jäkla jobb, för bara ett batteribyte, men passade gjorde det. I alla fall i bottenplatta och fäste.
För framtida frågor, så är alltså 314 mm i längd max. Volvo anger i instruktionsboken maxlängden till 275 mm.
Märkte vid återmonteringen varför de angett det måttet. Det som inte passade ordentligt var det figurgjutna täcklocket. Är en liten kant i locket som passar perfekt över ett 70 Ah-batteri.
Får se om det blir nån annan lösning på täcklocksproblemet, men det sitter halvdant så länge.
Och bekymret med konstant laddande, hög bensinförbukning och ingen start/stopp är borta.