Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petegbg
#1071124
Har idag ställt frågan till Mechanum och första svaret var att det inte ingår vart annat år. Utan dom mäter om fukthalten/vattenhalten, är den då över 4 % så byts den och då ingår det i serviceavtalet. Men jag väntar på mera information från dom.
av iRobert
#1071125
petegbg skrev:Har idag ställt frågan till Mechanum och första svaret var att det inte ingår vart annat år. Utan dom mäter om fukthalten/vattenhalten, är den då över 4 % så byts den och då ingår det i serviceavtalet. Men jag väntar på mera information från dom.
Intressant! Mechanum Åbro? (Ditt nick antyder viss GBG-närvaro! ;))
av andersuw
#1071155
Slezii skrev: Vill bara ställa en fråga till dem som tycker att det är tydligt i avtalet att bromsvätska inte ingår. Skulle Volvo bytta bromsvätska på alla dem bilarna där ägarna klagar ? Och skulle problemet vara så känd på bilia om det hade varit tydligt?
Mot bakgrund av avtalscitatet i det här tidigare inlägget

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1070489

är det tydligt för dem som vet vad som gäller för bromsvätskebyte (att det inte är ett milbundet intervalltillägg) att det inte ingår. Men det är mycket möjligt att alla inte har den kunskapen eller inte tänker på saken förrän vätskan ska bytas. Därför vore det bättre med en än mer uttrycklig skrivning (som jag misstänker att Volvo undvikit därför att den skulle få avtalet att se mindre förmånligt ut) eller ännu hellre en ändring i avtalet som innebär att bromsvätskebyte ingår.
av S80-04
#1071398
Ur avtalsvillkoren i Finland,
Underhålls- och reparationsskyldigheter som inte hör till till VCF:
j) desinficering och service av luftkonditionering
k)service av bränsledriven motorvärmare
Villkoren är lite underligt formulerade för efter rubriceringen är punkterna a-d "fel orsakade av" och sedan följande åtgärder som ovannämnda. Kan man tolka att luftkonditioneringen och motorvärmaren dock repareras om de går sönder?
det här kostar ca 600 skr i månaden, 3 års avtal och 20 000 km/år.
av petegbg
#1071516
iRobert skrev:
petegbg skrev:Har idag ställt frågan till Mechanum och första svaret var att det inte ingår vart annat år. Utan dom mäter om fukthalten/vattenhalten, är den då över 4 % så byts den och då ingår det i serviceavtalet. Men jag väntar på mera information från dom.
Intressant! Mechanum Åbro? (Ditt nick antyder viss GBG-närvaro! ;))
Japp i Åbro :D Tänkte återkoppla men dom har inte bemödat sig att höra av sig igen så jag vet inte mera tyvärr.
#1348742
Spinner vidare på tråden:

Ska in med bilen på service på torsdag men blir inte klokare på Volvos serviceavtal. Trodde allt ingick och var förbetalt och klart men tydligen inte.

Problem 1: Bromsvätska bör bytas eftersom det ej är gjort och den är över tre år gammal nu enligt servicekillen. Det skulle han ha 1600:- extra för. Uppfattar som någon skrev här att de på servicen mäter om fukthalten/vattenhalten, är den då över 4 % så byts den och då ingår det i serviceavtalet???

Problem 2: Glödlampan på ena halvljuset slocknade precis igår kväll (prickade nästan in servicetiden, haha). Befarar den är slut och båda behöver bytas samtidigt. Blir det extra kostnad för detta? Läser på punkterna i serviceavtalet att Volvo orginaldelar ingår (Original Service i enlighet med Volvos rekommendationer, inklusive slitage-, funktionalitet- och säkerhetskontroller samt milbundna intervalltillägg såsom byten av tändstift, luftfilter och kamrem. Åtagandet innefattar såväl arbete som material, såsom oljor, vätskor och reservdelar som ingår i ordinarie service)???

Problem 3: Vad är definitionen av milbundna intervalltillägg och ingår då utan extra kostnad vad som skrivs i serviceavtalet såsom byten av tändstift, luftfilter och kamaxelrem. Min bil har gått strax över 6000 mil. Behöver något inom milbundna intervalltillägg bytas???

Vore kanon schysst med svar från de som kan och har varit med om detta.
av Sudden78
#1348750
Står ju klart och tydligt på hemsidan som tidigare länkat till. Milsbunda tillägg ingår. Alltså ingår inte bromsvätska, glödlampor eller liknande.

Vad gäller bromsvätskan är det en ”rekommendation” från Volvo och inget krav att det skall utföras. Däremot mäter man vattenhalten på servicen, så man få ju den kollad iallafall. Jag har aldrig bytt på någon av mina egna Volvobilar genom åren och behovet har aldrig funnits heller. Inget att tjafsa om anser jag.

Serviceavtal är för övrigt alltid förmånligare för kunden då man har ett fast pris under avtalstiden, alltså berörs man inte av prishöjningarna. Avtalen är ofta rabatterade från Volvo centralt dessutom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]