Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
#1070357
Tjena!
Har köpt en ny Xc60 för snart 2 år sedan och tecknat ett serviceavtal där jag betalar varje månad för att inte behöva betala när bilen skall in på service.
Nu har jag bokat 6000 mil service och känner mig lurad.
Får frågan av tjejen jag pratar med om jag vill att dem skall bytta bromsvätska när servicen skall göras?
Det är så att Volvo rekomenderar att bytta bromsvätska vartannat år men det ingår inte i serviceavtalet. Jag är helt övertygad att säljaren sa till mig att jag kommer inte att behöva lägga några pengar på service om jag hade serviceavtal.
Jag blev väldigt sur och ringde in till dem som ansvarar för serviceavtal på Bilia där jag köpte bilen och får det bekräftat att bromsvätskan behöver bytas men att den inte ingår i serviceavtalet. Eftersom jag inte ger upp så verkar det som att jag får det ändå men jag har lite svårt att acceptera hur en stor bilåterförsäljare som Volvo kan göra såhär. Kan knappast tro att jag är den första som dem försöker blåsa på det, mitt dilema är att jag tänkte byta bil till sommaren och var helt inne på en ny Volvo men efter detta så blir jag väldigt osäker. Är väldigt nöjd med bilen i övrigt men detta satte verkligen lite käppar i hjulet. Bilen skall in imorgon på service, återstår att se om det blir ny bromsvätska eller ej :D :) :(
#1070374
Hej,
Jag förstår dig. Jag hade samma diskussion med dels min verkstad och dels med Volvo Centralt om detta ang min förra V60... Men jag hade ingen framgång heller... När jag skickade en bild från deras egen reklam om detta tystnade svaren från Volvo centralt..
Jag skippade det den gången ( bla då dom ville ha mer betalt för detta än jag betalar för bytet på min Porsche :roll: ) och har sen dess bytt bil. Men nästa år kommer det nog bli samma diskussion, fast nu med annan verkstad då jag bytt ÅF/verkstad...
Fick du något pris?
Mattias
Användarvisningsbild
av Perra83
#1070377
Jäklar va dåligt av Volvo!!!!!! Bra att veta. Här i stan finns det andra som är mycket billigare än Volvo så det löser sig.
Vilken reklam hänvisade du till. Vill gärna ha samma tillhands.
av andersuw
#1070391
Man kan förstås tycka vad man vill om detta. Men jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad. Bromsvätskebyte har alltid varit lite speciellt i så måtto att Volvo rekommenderar byte vartannat år (eller varje vid krävande körförhållanden) samtidigt som det inte ingår i det vanliga servicepaket utan bara görs om kunden uttryckligen begär det. Det var därför en fråga om just detta ställldes vid servicebokningen. Det kostar också en slant (ca 1500 när jag senast gjorde det för ett par år sedan, sannolikt lite mer nu) och det är inte för att bromsvätskan är särskilt dyr utan för att jobbet tar en stund och kräver två personer i vissa moment om det skall göras effektivt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1070399
En lite konstig rekomendation det där tycker jag, jag kan inet påminna mig att jag hört någon som fått problem med bromsarna pga att man inte bytt bromsolja. Det längsta jag kört med sama olja är 9år ( bilen var i min ägo i 9år oljan kan ha varit älldre ) Förra bilen var 4år, den dessförinnan hade samma olja i8år.

Jag tycker rekomendationen är rätt så flummig och om den var så livsviktig borde fler ha haft problem, nu menar jag de som aldrig byter, för det gör de flesta garanterat inte. Och ännu konstigare är väl att en rekomendation inte ingår i serviceprogrammet.....

men det är klart, en rekomendation är ju bara en rekomendation


Han göra 4st servisar på volvo på förra kärran och jag fick aldrig frågan ens om jag ville byta bromsolja, ska väl vara ärlig att jag vet inte ens vad de gjort på servisarna, så det kanske gjordes, el inte..
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
av Slezii
#1070401
Det handlar inte om 1000-1500 kr här Helt ärligt så tror jag att bilen går precis likadant med ny eller gammal bromsvätska, är inte ett dug orolig att bromsen inte skulle ta om dem inte byter vätska. För mig handlar det om ärlighet. Går jag och köper en ny bil och tecknar ett avtal på det så kan dem inte ändra vilkor i det. Om jag hade betalt 10-20 kr mer i månaden hade inte spelat någon roll, dem har talat om vad avtalet kostar och jag skrivit under på det och då vill jag inte mötas av frågan om jag önskar byta bromsvätska för att Volvo rekomenderar det och sedan betala för det ner det ända anledningen till att jag tecknat avtal var att det skulle vara smidigare att inte betala vid servicen. Hade inte förväntat mig detta utav Volvo. Oavset vad dem räknar med att spara genom att göra såhär så är jag övertygad att dem förlurar i slutändan. Det räcker med några missnöjda kunder som byter märke så tror jag att det kostar mer än att bytta bromsvätska.
Hur skall jag känna mig säker på att bilen får allt den behöver på ett service? Hade jag inte kommit på detta med bromsvätska så hade den inte byts men hur mycket är det dem inte berättar? Jag står inte och frågar om dem bytter olja, filter osv... utan utgår ifrån att dem är ärliga och gör just servicen som Volvo rekomenderar vid 6000 mil
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1070404
Även byte av slitagedelar gissar jag är exkluderade i serviceavtalen, tex byte av bromsdetaljer och torkarblad, dvs sådant som de ser brister vid den kontroll som ingår.
Användarvisningsbild
av Derank
#1070405
Det står klart och tydligt i serviceavtalen att slitagedelar som tex torkarblad inte ingår, det gör det i mitt iaf,
Användarvisningsbild
av Rillee
#1070410
Är inte oljan i motorn också en slitage del ? :wink:
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]