Sida 1 av 1
Volvo XC60 T6 AWD VEA -varför sänkt släpvagnsvikt?
Postat: tis 05 apr 2016, 21:43
av rojo8515
Varför är släpvagnsvikten sänkt till 1800 KG med VEA T6 AWD? Det är ju en kraftfull motor och växellåda, med D3 får du ju hänga på 2000 KG på dragkroken.
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/vo ... ovkorning/
Re: Volvo XC60 T6 AWD VEA -varför sänkt släpvagnsvikt?
Postat: tis 05 apr 2016, 22:07
av MartinS
Hög trimningsgrad, dessutom inte så imponerande vrid?
Där försvann den från min villhalista....
Volvo XC60 T6 AWD VEA -varför sänkt släpvagnsvikt?
Postat: tis 05 apr 2016, 23:02
av TommyP86
Volvo, snålast i branschen på dragvikter. Min v60 t5 -15 får dra 1600kg, men en 140hk automat v70 -04 får dra 1800. Riktigt förtroendeingivande

Re: Volvo XC60 T6 AWD VEA -varför sänkt släpvagnsvikt?
Postat: ons 06 apr 2016, 17:05
av Daniel73
Det har ofta med kylförmåga att göra, motorer som riskerar att gå varmt vid hög belastning i låga farter får lägre släpvikt.
Man har inte samma kylluftgenomströmning på nyare bilar pca luftmotståndet, då får det lite bieffekter.
Re: Volvo XC60 T6 AWD VEA -varför sänkt släpvagnsvikt?
Postat: ons 06 apr 2016, 21:42
av rojo8515
Tittar man på bygg din Volvo så har XC90 MY16 med T6 AWD en släpvagnsvikt 2200 KG, eller snarare att dragkroken är godkänd för den vikten.
Slog på Transportsyrelsen för en Volvo XC90 MY16 T6 AWD, där står det 2700 KG som max släpvagnsvikt.
Så motor och växellåda bör ju hålla för mer än 1800 kg, kan det vara värmeproblem som Tommy skriver eller kanske att slutväxeln med Haldexkopplingen inte håller?
Tittar man på bilar som VW Touareg 2015 eller Jeep Cherokee så har de ju 3500 kg släpvagnsvikt. Då kan jag tycka Volvo är lite snål.
XC60 är ju annars en riktigt bra dragbil, 2500 kg på dragkroken borde ju inte vara några problem.