Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarkendal
#1057296
Hejsan

Jag måste lufta en fråga mer er andra, det handlar om kombinationen tvätta bilen i tvättanläggning (typ Cleanpark) och Keyless. Idag tog jag en sväng för att vaska av bilen och när jag kör på med högtryck, skumtvätt etc..ja, ni vet hur det fungerar tror jag, så tror Keyless-systemet att jag vill öppna/stänga bilen. Det räcker att jag kommer åt sensorn på dörrhandtagen med vatten/skum och då låser detta upp bilen eller låser bilen beroende på och backspeglarna åker in och ut. Så håller det på hela tiden jag tvättar bilen, eller iallafall så fort jag är vid dörrhandtagen och tvättar. Nyckeln har jag i min jackficka. Jag har letat efter en funktion där jag kan stänga av Keyless tillfälligt, men det verkar inte finnas en sådan funktion?
Vad har ni för erfarenheter av detta och gärna en lösning på problemet.

Hälsningar
Anders
av jarkendal
#1057307
s6025t skrev:Du får lägga nyckeln inne i bilen så låser den inte
Ja, klart jag ska göra så, det tänkte jag inte på :-)
Blir dock aningen nojig att lämna nyckeln inne i bilen och sedan stänga dörren, tänk om den går i baklås?!
av Lövet
#1057315
Den låser inte om nyckeln befinner sig innanför bilen. Däremot kanske du inte ska spola på bilen exakt den sekund du håller på och lägger in nyckeln i bilen.
av Lemerok
#1057326
Hade samma problem jag med min Volvo, men nyckeln i bilen fungerar kalas. Inte fått den att låsa sig så, tvättat 4-5 gånger sen jag köpte den. Och har man Volvo on call så kan man dom sagt låsa upp bilen via mobilen med. :)
av jarkendal
#1057327
Lemerok skrev:Hade samma problem jag med min Volvo, men nyckeln i bilen fungerar kalas. Inte fått den att låsa sig så, tvättat 4-5 gånger sen jag köpte den. Och har man Volvo on call så kan man dom sagt låsa upp bilen via mobilen med. :)
Strålande bra tips att ev. låsa upp med mobilen, den funktionen tänkte jag inte på. Vad skönt att jag fick lufta frågan, nu har jag stenkoll på detta. tack allihopa för fina svar :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1057416
Jag har också lärt mig det här och lägger numera ur nyckeln ur fickan innan jag kliver ur bilen vid gör det själv-tvätten. :)
Användarvisningsbild
av meko
#1057423
Bara så att ni vet: I vår förra V60 - också med keyless, men utan VOC - så låste sig bilen med nyckeln kvar i när vi höll på att lasta den. Dörrarna stängda. Vi utanför! :evil:
Vinter. Efter jul. Vid sommarhuset. 3,5 mil från extranyckeln. Tur att vi hade 2 bilar med oss...
Tror på riktigt att vår verkstad och personliga tekniker aldrig trodde på oss när vi berättade det och ville ha det kollat.
Bara så att ni vet...!

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]