Nu har jag gjort lite ovetenskapliga tester. :)
Laddaren vi har på kontoret har webbgränssnitt där man kan se hur mycket den laddar. Jag hade haft bilen inkopplad flera timmar så batteriet var fullt och den hade gått ner till nära 0 i laddningen:
Drog igång förvärmen på bilen som hade inomhusläge inställt samt stod ute i ca +2 grader. Den hade stått stilla i 5,5 timmar så bör inte haft någon värme kvar alls. Då gick förbrukningen på laddaren direkt upp till 10,5A:
Jag kollade igen efter bara 8 minuter, då hade förbrukningen gått ner rejält:
Och efter ytterligare 14 minuter ännu mer:
Jag måste säga att det är lite märkligt att den går ner så, för temperaturen i kupén skull kunde den gott ha blåst på med högre styrka hela tiden... Men är väl inte enbart kupévärmen som drar igång, även uppvärmninge av t.ex batteriet ska ju ske när man förvärmer...